J
JimpaLimpa: Håller på att bygga nytt och vill ha FTX-ventilation. Funderar på att kombinera FLVP Nibe f750 + Sam 40 för att få FTX-funktionaliteten. Någon som har koll på: 1. Hur mycket låter denna kombination, jämfört med t.ex. att köra LVVP och ett FTX-system med aggregat ljuddämpat på vinden? 2. Blir skillnaden i effektivitet (COP) mellan LVVP och FLVP, märkbart i ett mindre enplanshus
0 svar · 3,8k läst
S
smurfen72: Men lägg slangen längs med backen så inte luften behöver åka upp och ner för varje sling bör gå lättare att lufta då.
2 svar · 1,9k läst
Janus82
Janus82: Det stämmer att det är i intryckt läge som pumpen gör varmvatten. Det som hade hänt för mig var att ventilen stod kvar i sitt yttre läge när den skulle göra varmvatten och därför skickade ut det vattnet i radiatorerna. Jag testade flera gånger att trycka in ventilen och den gick lätt att trycka in och den fjädrade tillbaka snabbt och distinkt. Eftersom ventilen fungerade så bra
8 svar · 9,0k läst
J
Josth: Jämför gärna också temperatur varmvatten med temperatur elpatrongivare respektive temperatur kompressorgivare för att se om de senare visar ett rimligt värde i förhållande till var de sitter i tanken.
3 svar · 2,1k läst
B
Bertrams: Hej Är det någon som har erfarenhet om Vaillant Geo Therm Plus 8kw fungerar fundera på att installera den
0 svar · 2,5k läst
H
HenkeH2: Beslutsvånda. Fått några offerter (IVT, NIBE osv) men vet inte riktigt vilka parametrar jag ska jämföra för att kunna välja. De etablerade märkena är hyfsat likvärdiga misstänker jag, så kanske nån kan rekommendera ett företag som installerat hos er och som ni är nöjda med? Har vattenburen el via radiatorer nu, i ett 70-talshus. Tack på förhand /Henrik
0 svar · 1,7k läst
M
Micro: Jag satte dit ett skärmskydd framför och lite brädor på sidan av min pump 2008 och det fungerar hur bra som helst fortfarande. [bild] [bild] Ser lite trevligar ut än bara en pump
9 svar · 3,1k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Hej, jag tankar ut data ibland från min Nibe 1245 årsmodell 2010. Jag kan läsa in data sedan i en Exceltabell. Men det är fult och man skulle behöva göra ett excel-program som snygga till det, omvandlar formaten och skriver lite klartext vad det är för mätvärden. Finns sådant för nedladdning någonstans? Någon som har en tabell vad de olika variablerna betyder?
0 svar · 1,1k läst
D
Anonymiserad 137805: ja det är en typisk symptom på kompressor haveri
2 svar · 3,1k läst
P
peter_sweden: Vår vattenpump lade av och vi var utan vatten i fem dagar innan den byttes ut. Jag vet inte om det kan tänkas påverka.
7 svar · 3,2k läst
·
P
peter_sweden: [citat] Syftet med tråden är mest att få klart för mig hur jag ska göra när det blir aktuellt att byta, det lär väl bli aktuellt inom de närmaste åren om inte annat.
11 svar · 5,6k läst
D
Didalusk: Nu har jag kontrollerat lite saker: Det är en Markus 2500, det är två slingor på vardera 32,5 m. Jag tror att jag lutar åt att låta saker vara som de är och se hur siffrorna ser ut efter att vi har bott där i ett år.
5 svar · 6,0k läst
S
smurfen72: Bör inte vara svårt att fixa själv men kolla även om muttern är spräkt inte helt ovanligt främst på utgående kb pga att kondensen fryser till is och spräker muttern om inte gängan fylls med pasta eller nått liknande.
10 svar · 10,3k läst
·
N
Nybörjarnybyggare: Tack för svar! Jag testade en gång till och insåg att jag tolkade sista meningen i manualens första stycke som att ventilen (46) ska stängas, när det egentligen var själva varmvattenkranen som ska stängas. Kanske var jag lite för trött när jag läste, men nu funkade det! Återigen tack!
3 svar · 12,9k läst
·
M
Marcussjogren: Har förresten bara pump vid pannan.
6 svar · 3,0k läst
Anna_H
Anna_H: Jag menar att om den funkar bra tjänar du på att vänta ett par år.
4 svar · 2,3k läst
D
Anonymiserad 137805: Normalt sett har man R404 till frysrum det är svårt att få R134 att fungera då expansionsventilerna inte är gjorda för de temperaturerna man får köra med kappilärrör och sugtrycksfyllning. så i ditt fall är det R448 som måste vara det bästa.
9 svar · 1,6k läst
F
folkeorg: De hade tyvärr ingen sådan koppling..
2 svar · 2,6k läst
nino
nino: Lyft av fronten, ta i på sidorna så går det nog att dra ut den en bit i nederkant och sen lyfter du uppåt, så bör den lossna. Är väldigt enkelt att byta själv om man har lite kunskap och kan använda en skiftnyckel
8 svar · 4,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Stängs dörrarna så kommer den varma luften inte in i rummen. Men 60 kvm med helt öppen planlösning borde inte vara ett problem för en större pump. Jag värmer t ex mitt fritidshus som är en timmerstuga på 60 kvm med en dominerande sal med endast en Mitsubishi FH35.
1 svar · 4,0k läst
Å
Åttioettan: Installatör nr 2 tyckte inte nuvarande placering var något problem men tyckte också den nya föreslagna placeringen var bättre så då kör vi nog på den
45 svar · 8,5k läst
·
Å
Åttioettan: Den värmer ju men hur pass bra den funkar är svårt att avgöra. Har kontaktat en värmepumpsinstallatör och bett dem komma och kika på den.
6 svar · 2,3k läst
·
E
Erik_1972: [citat] Precis, det är den enda möjliga häck som han skall över, men annars är det goda tider framöver :)
25 svar · 7,2k läst
L
lordi: Dahl m fl grossar har också färdigisolerade rör. Både enkla och tvillingrör.
5 svar · 4,5k läst
M
marsins: Tack för en snabb återkoppling. Vi skall bygga med FHV (Topasen) och differensen mellan FVP (F750) och bergvärme (IVT Greenline HE C/E) är ca 100tkr. Tror att det blir svart att tjäna in de pengar bara på skillnaden i elförbrukningen mellan FVP och bergvärme. Speciellt med tanke på ytterligare 20 års ränta på de extra 100tkr (ca 20tkr). Men kanske har fel. Stort tack storsmurfen!
10 svar · 2,7k läst
E
EasyCash: Stort tack! Det var inte drygt jag skrattade till lite bara. Manualen säger att hela den klumpen heter centralenhet :) Det var inget fel på VP jag skulle in och damma av lite och noterade då den blinkande lampan. Första husköpet så man är nybörjare på allt :) Tack igen!
3 svar · 4,6k läst
·
K
Kröll: Vad tycker Experterna om det här att montera en Beg Axialfläkt i en Nibe F2025
1 svar · 1,8k läst
mexitegel
mexitegel: Mycket snyggt! (Men du måste fixa till nätverkskabelinstallationen ;))
2 svar · 2,8k läst
·
S
smurfen72: [citat] Om man tecknar försäkring eller om det ingår på vissa märken så får man full ersättning för en vp som är 7-10 år gammal helt utan ytterligare kostnad. Om man vore lite intresserad av att justera in sina vp med tanke på tex start stop och hur dom går i övrigt som tex delta hur högt över bör värde dom värmer så kan man nog få ut bra många fler års livs längd på sina
26 svar · 16,9k läst
J
Josth: Det är normalt att trycket minskar någon tiondels bar när man duschat och vattnet i tanken/beredaren blir lite kallare innan det hunnit värmas upp igen. Problemet är om trycket sjunker successivt hela tiden och man måste fylla på vatten regelbundet. Kan bero på dålig säkerhetsventil som läcker lite vatten, prova att motionera ventilen flera gånger och se om det blir bättre. Annars
1 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.