köpt ett hus med en ivt optima 700 från 06 fick nu ett erbjudande om försäkring av denna så min fråga är om det är lönt att ha en sådan försäkring vad kan hända som skulle vara lönt att försäkra mot? föregående ägare har haft denna försäkrad i 10 år till en kostnad av ca 27k kan förlänga fyra år till för 2700 per år

Vad ersätter den försäkringen, om en 10 år gammal vp rasar.
4x277=10800 gör sig nog bättre på sparkontot.
Jag tror nämligen inte du får en krona för den 11-15 år gamla vpn, det är bara att vara glad så länge den går.

jo det va så jag tänkte enligt erbjudandet ersätter dom allt som mitt ordinarie försäkringsbolag skulle ta dvs dom betalar självrisk och åldersavdrag upp till 80% av nypris dock så vet jag inte vad som räknas som ersättningsbar skada

Redigerat:
P
j
ordinarie försäkringsbolag ersätter inte någonting på en sådan gammal v-pump.
jag har varit med om att det år 11, var ett omfattande kompressorhaveri.
kunden fick ett intyg av hemförsäkringsbolaget att inget ersattes. skickade detta till ovanstående f-bolag
kunden fick installera en helt ny anläggning (betydligt bättre) och ovanstående försäkring tog det mesta.
nu vet jag inte vad som nypriset var på optiman men låt säga 80.000.-
så fick han väl en sisådär 65000.-.
en bra grundplåt till en ny L/V pump.

då tolkar jag ditt svar som att du tycker det är ett bra alternativ att ha en sån extra försäkring

Försäkringsbolags affärsidé är att ha en premie som överstiger förväntade utbetalningar.
I genomsnitt över lång tid tjänar man således på att vara oförsäkrad.

När det kommer till bilar eller hus är det så dyrt (eller lagkrav) så det finns inget val.

För en värmepump är det helt beroende på om du ekonomiskt kan ta ett förtida oväntat kompressorhaveri eller inte.

Dessa försäkringar gäller bara om man får ersättning via sin hemförsäkring. Kolla först med bolaget där du har din hemförsäkring om det betalar ersättning efter 10 år. En del bolag ersätter till och med 14 år och då kan det vara ett alternativ. Pga den höga premien skulle jag hellre välja att spara de pengarna till nästa värmepump.

P
Nä dessa gäller även om hemförsäkringen inte tar det pga ålder.

electroluxaren skrev:
Nä dessa gäller även om hemförsäkringen inte tar det pga ålder.
Inte enligt det finstilta i den försäkring jag har via Arctic , ingen ersättning via hemförsäkring = inget från trygghetsförsäkringen. Man skall skicka in handlingar på vad man betalat i självrisk och åldersavdrag via sin hemförsäkring, det betalar sedan Arctic ut så i slutänden blir det inget för den drabbade.

Finns det något annat bolag som förmedlar trygghetsförsäkring för värmepumpar , eller har man andra villkor för luft/vatten ? Tycker premien lät hög 27000kr för 10 år, gav inte Ivt de första 6 åren inkluderade i köpet ?

Jag har betalat tusenlappen för sjunde året, nästa år blir lite högre.

Om ersättningen utgår från hemförsäkringen - och tilläggsförsäkringen avser att täcka åldersavdrag och självrisk - bör man beakta vad man har för självrisknivå.

Jag resonerar som så att jag vill ha ner premien och fixar alla enklare fel på huset själv utan att dra in f-bolaget (I princip bara intresserad av skydd för bland eller liknande katastrofer.) Därför har jag höjt självrisknivån väsentligt.

Med min tolkning av avtalsreglerna så urholkas då också värdet av både 6-års garantin och eventuella senare tilläggsförsäkringar.

MagHam skrev:
Om ersättningen utgår från hemförsäkringen - och tilläggsförsäkringen avser att täcka åldersavdrag och självrisk - bör man beakta vad man har för självrisknivå.

Jag resonerar som så att jag vill ha ner premien och fixar alla enklare fel på huset själv utan att dra in f-bolaget (I princip bara intresserad av skydd för bland eller liknande katastrofer.) Därför har jag höjt självrisknivån väsentligt.

Med min tolkning av avtalsreglerna så urholkas då också värdet av både 6-års garantin och eventuella senare tilläggsförsäkringar.
Har för mig att det står i Actics finstilta att självrisken är begränsad till max 3000kr per skadetillfälle, har man högre självrisk får man ta diffen ur egen ficka.

Den försäkringen skall du hålla liv i så länge du kan. Det som inte din hemförsäkring tar, det tar denna. Och en 10 år gammal pump ja den har 0 i restvärde. 27k är omöjligt att vederbörnade betalt. De har fått försäkringen i köpet de första 6 åren och åren efter kostade det då 3000 kr för 4 år. OM man tecknade vid köp. Numera kostar år 7 1200 kr, och sedan höjs det succesivt. Men ett kompressorbyte kostar runt 35000 och vissa fabrikat och modeller kan du inte ersätta och få en ny pannaeller vp om det behöver bytas ut. självrisken 3000 kr är vad max man har som villaägare. Till detta kommer avskrivningen. Jag jobbar som servicetekniker på värmepumpar och häromveckan hade jag en kund som hade 7500 i självrisk. Han fick inget från försäkringen. det visade sig också att han fört över huset på sitt företag, därav den höga självrisken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.