Hej, jag håller på och ritar på ett nytt hus och har då lite frågor gällande Luft/Vattenvärmepump då jag funderar på det som värmesystem.

1. Stämmer det att om man kör med Luft/Vatten värmepump så behövs ingen annan typ av ventilationsystem i huset?

2. Jag skulle ju vilja placera denna i ett litet utrymme där jag kan stänga in den. Om man har måtten B600xD610 på själva inne delen. hur stort utrymme måste jag då räkna med för att få en bra installation (golvvärme/vatten) så väl som kunna serva den. Framåt bör det inte vara problem att ha mer än 5 cm antar jag så länge man har utrymme framför om man öppnar en dörr t.ex, men vad bör man räkna med för yta på sida/bakom?

3. Tips gärna på bra modeller för uppvärmning av värmepumpar/inköpsställen för att värma 1 1/2 planshus med ca 100kvm bottenplan?

Tack på förhand!

P
1. Nej, du måste ha ventilation vilken iofs kan kopplas till en frånluftvärmepump

2.beror på typ, ev behövs det inta koppa åt på sidorna men uppifrån och framifrån du får nog ha en bredare dörr i alla fall
så att frontpanelen med lätthet går att få bort

För en oinvigd, vad menas med frånluftvärmepump?

Ja jag hade väl nästan tänk mig att ha en bredar dörr och ett utrymme på ca 850x1500 eller liknande för att ev även kunna sätta elskåpet men med en skiljevägg emellan dessa två

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.