Vi vill gärna köpa ett hus som är från 1954, där varmvattenberedare står mitt i ett rum vi hade velat göra om till relax. Vi hade velat flytta in åbäket (🙊) till ett mindre rum ca 2 meter bort. Är det möjligt? Kan man göra det själv? Eller vad kostar det att ha någon göra det åt oss?

Alla tips och hjälp mottages tacksamt! 🙏🏼

Klart det går att göra - Hur är däremot lite svårare att besvara och det beror på förutsättningar.
Kortfattat så behöver du en elektriker för att dra om elen och en röris för att dra om rören - Inte svårare än så - Men det är inte bara att flytta den hur som.
Varmvattenberedaren har en övertrycksventil som kan släppa ut vatten om trycket blir för högt samt att precis vad som helst kan gå sönder så jag skulle verkligen rekommendera att det utrymmet som den står i har en golvbrunn om olyckan är framme.

För att flytta den så måste den tappas på vatten och sedan dra om rören samt elen till den nya platsen, kan inte rekommendera att göra det själv då mycket kan gå fel och skulle det verkligen gå fel så blir det nog svårt at lösa det med försäkringsbolaget.

Grannen flyttade sin panna/VVB från källaren till garaget så allt är ju möjligt. Jag flyttade min från pannrummet till badrummet medan pannrummet får sig en genomgång av väggar och golv - Jag valde helt sonika att dra tillfälliga Rör-i-rör samt en ny kabel genom dörrar så jag lätt kan flytta tillbaka den när arbetet är klart. Fortfarande lite av en process trots allt.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Tillägg: försäkringsbolaget har inga åsikter om VVS-delen så länge det är fackmannamässigt utförd. Elen får du per lag inte göra, speciellt inte eftersom den förmodligen har två eller tre faser.

Men skulle något gå fel så är det ju 100-300L vatten vi snackar om.

Marcussjogren skrev:
....Men skulle något gå fel så är det ju 100-300L vatten vi snackar om.
Nja, det är ju värre än så. Vattnet slutar ju inte rinna innan vattnet är slut hos kommunen eller i den egna brunnen ;)

Eftersom det är en värmepump (enligt rubriken) så kan en certifierad kyltekniker behöva koppla loss och koppla in köldmediumrören och allt som rör den biten. Allt beror på vad det är för typ av värmepump det är.

Om det inte bara är varmvattenberedare så hänger även värmesystemet med i flytten, eventuellt hänger även frånluften med också (om det är en FLVP).

Sedan hänger eventuellt även inkommande vatten med i flytten, beroende på var inkommande vatten är idag.

M
mexitegel skrev:
Nja, det är ju värre än så. Vattnet slutar ju inte rinna innan vattnet är slut hos kommunen eller i den egna brunnen ;)
Nåja - man kan ju hoppas att man stänger inkommande vatten innan man kopplar loss i alla fall. Det faller nog under rubriken "fackmannamässigt utfört" ;)

Nja, vad händer om personen missar att dra åt en/flera kopplingar hårdare än hård handkraft, det kanske håller något dygn innan kopplingen släpper, då är det betydligt mer än 300liter.

M
Demmpa skrev:
Nja, vad händer om personen missar att dra åt en/flera kopplingar hårdare än hård handkraft, det kanske håller något dygn innan kopplingen släpper, då är det betydligt mer än 300liter.
Samma sak där - då är det inte fackmannamässigt utfört :)

Man ska ju vara medveten om att försäkringsbolagen inte ser lika lätt på att en lekman glömmer att dra åt en koppling som om en rörkrökare hade gjort det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.