Har köpt hus där vår besiktningsman har gjort anmärkning på att kondensvattnet från luftvärmepumpens utedel (sitter på fasaden nedanför vardagsrumsfönstret) inte leds bort.

Hur hanterar man kondensvattnet normalt?

Normalt är att man ser till så de är lutning på marken under utedelen, så vattnet rinner bort från huset å VP för att inte orsaka skada, vissa gräver till å med när dränrör å leder bort vattnet på de viset. Själv har jag bara lutning på jorden/leran under så vattnet rinner ut på gräsmattan,

Det bildas mycket is under utedelen en kall vinter. Kan bli som en liten bergstopp av is eller i alla fall en bergskam beroende på antal avrinningshål i plåten under utedelen. I Norrland 1,5 m hög såg jag någon som skrev. Längre söderut hinner det väl oftast komma mildväder emellan och isen töar bort. Har sett speciella tråg i plast man kan sätta under utedelen som styr vattnet bort från fasaden ut mot (oftast) gräsmattan. Man kan också sätta ett eluppvärmt tråg i plåt under utedelen med isolerat rör med frostskyddskabel i. Antingen gräver man då en liten stenkista på frostfritt djup eller ansluter det till dagvattnet/dräneringen runt huset om det ligger frostfritt.

Det är ju dränering direkt under men vad vi kan se ingen lutning (plant), iaf inte på stenarna

Ställ en pulka under och töm när den blir full... nemas problemas. Sen på sommarhalvåret kan du ha en nåt annat som du tömmer..

M
Man ska normalt sett ha ettplastskydd under likt det man har under diskmaskinen. Detta har till uppgift att få vattnet att rinna bort från fasaden. Att det sen hamnar som en ishög under är en annan femma, men är inte skadligt för hus/grund iaf

Vi har en granne som satt en större metalltratt under och sen bara stuckit ner ett stuprör i marken.

Typ såhär Namnlös.png

Nu bor jag i Skåne så gissar att den lösningen funkar här, har man längre perioder med tjäle och minusgrader blir det nog problem med att få vattnet att rinna undan, om man inte som Josth föreslog, bygger en stenkista eller kopplar på dagvattnet.

Vi har en luftvattenvärmepump på fritidshuset som ligger i Jämtland. Första vintern blev det väldigt mycket is under aggregatet, en släkting fick åka dit några gånger för att hacka is, som höll på att frysa ända upp till uteaggregatet. Totalt blev det typ 1 kbm is under vintern.

Till vintern efter det installerade vi en eluppvärmd droppränna under, den fanns som ett tillbehör till pumpen, den styrs så att den bara är varm när pumpen frostar av. Dessutom en värmekabel ner i ett rör som går ner i en stenkista ett par meter från huset.

Den fungerade bra tills det blervrejält kallt, då räckte värmen i rännan inte (20w). Is bildades, det byggde på upp till radiatorn med slingor i utedelen.

Tillverkaren erkände konstruktionsfel, vi fick en ny ränna med högre effekt. Den fungerade. Men nu frös det ialla fall i nedre delen av radiatorn (men rännan var isfri). Efter lång utredning visade det sig att radiatorn hade skadats av isen när det frös upp is från den felaktiga rännan. Rören hade klämts åt av isen. Dåligt flöde pga. det gjorde att avfrostningen inte fungerade på den nedre delen av radiatorn, därmed bildades is i hela radiatorn, vatten kunde inte rinna ner, fläkten blev infrusen i is.

Vi fick en ny utedel, som dessutom var av helt ny konstruktion, med lite bättre verkningsgrad, och ännu tystare än den ursprungliga.

Nu har jag en webkamera riktad mot baksidan av utedelen så jag går in och tittar på isbildningen härifrån Stockholm med jämna mellanrum.

• Gilla
ElectricDevil och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.