S
Silver 60: Tack för alla tips. Jag ska laborera lite med inställningarna på värmekurvan och hoppas att det blir bättre.
8 svar · 9,3k läst
F
Fighter80: Jo det var så att jag hade fått fel,jag hade fått en S3325 och har nu varit in och bytt till en SC3325 :) Detta löste sig bra det ;)
4 svar · 5,5k läst
J
Josth: Låter det mycket när kompressorn inte går är det förmodligen lagren i fläkten som behöver bytas om det inte hjälper med bara rengöring.
7 svar · 2,4k läst
I
Ingper: Se till att fläkthastigheten är pådragen. Har du den inte i läge "Auto" så se till att den är på minst näst högsta nu när det behövs mer effekt. Med den pumpen och 45°C utblåsluft bör du få upp rätt bra temp i det rummet åtminstone. Men det kräver att du inte har fläkten nerdragen, för så blir det inte mycket luft som dras igenom.
19 svar · 5,7k läst
M
Anonymiserad 137805: Sätta en hink under Öka värmen i källaren Komplettera eller byt isolering där köldbryggan är. Skulle använda armaflex i rätt diameter och tjocklek.
1 svar · 2,7k läst
·
Immobil
Immobil: Skåran i den ska vara lodrät (längs med ventilen), när den är öppen. Nu ser den ut att vara lite stängd.
5 svar · 1,1k läst
·
E
errakareby: Rs 1 kall menade jag o rs2 varm
7 svar · 2,5k läst
·
S
smurfen72: Kurvan brukar man justera in vid lite kallare väder och ratten som förskjuter kyrvan vid lite varmare väder.
55 svar · 18,6k läst
·
E
Ecj: Hej Vi bor i ett hus byggt -10 och har uppvärmning genom ivt värmepump med nergrävd kabel. I början av november gick vvberedaren sönder och efter byte har det har det blivit dubbel elförbrukning i huset, en ökning med 1200-1500 kWh jämfört med motsvarande månad föra året. Enligt reparatörer stämmer alla värden på givare och att den fungerar som den ska. Har bara en magkänsla att
0 svar · 1,1k läst
M
mielo: Någon som vet om dessa frånluftvärmepumpar är identiska? Det skiljer ju en del prismässigt till Boschens fördel.
0 svar · 2,2k läst
R
Anonymiserad 137805: hydroboxen har ingen beredare ecodan är komplett med beredare och är att rekomendera i ditt fall hydroboxen är mer till för gamla system där man sparar olje eller fastbränslepanna eller gammal varmvatten beredare/panna för övrigt är mitsubishi väldigt bra
2 svar · 2,0k läst
Y
Yrrol: Tog bort frontarna och tappade ur brine under pumpen, då fick jag liv i den tillslut. Nu kvarstår bara hur jag ska lyckas lufta mellan pumpen och expansionskärlet på rätt sätt. För att få den att släppa ner brine i pumpen så fick jag öppna ventilen på expansionskärlet. Nu låter jag pumpen jobba upp ett tryck igen som blir när pumpen stannar. Sen kan jag använda det trycket och
1 svar · 5,3k läst
V
vilpi: Det spelar ingen roll för kompressorns skull om tillsatsen inte används. Möjligen en liten fördel då returen förmodligen blir lägre.
1 svar · 2,1k läst
gizmo007
gizmo007: Om du bara har tillgång till en multimeter så kan du mäta spänningen över kontaktoren för att kolla om den är hel eller inte. Mät mellan 1 och 2, 3 och 4, 5 och 6(Beroende på märke och typ kan dessa siffror variera) Är kontakten bra mellan mätpunkterna skall spänningen vara 0v Är det dålig kontakt så kan du få allt mellan 0 och 220v Glöm inte att ställa multimetern på AC
5 svar · 4,6k läst
J
Josth: Om gummiblåsan är tom blir systemet som sagt stumt och trycket stiger snabbt när man fyller på vatten så det blir helt fullt. Då ska säkerhetsventilen 52 öppna och släppa ut övertrycket. Kommer det inte ut något vatten där eller genom bildäcksventilen och trycket successivt sjunker är det läck någon annanstans.
13 svar · 5,8k läst
S
smurfen72: Skillnaden i pris mot bergvärme brukar inte vara så stor och då tycker jag valet är enkelt.
7 svar · 5,0k läst
B
b8q: Vill minnas att jag betalade kring 3000 för en sådan för 3-4 år sedan. Då såg jag en annons i villaägartidningen och kontaktade firman där (var inte en firma i Stockholm utan i Mälardalen någonstans, typ Enköping/Västerås). De kom hem och måttade, och återkom en vecka eller två senare och monterade.
5 svar · 1,3k läst
S
Anonymiserad 137805: Ja precis pölen beror med all sannolikhet på kondens vatten från avfrostningen. driftläge auto medför att den kyler när rumstemperaturen ökar tex om man eldar i öppen spis etc.
4 svar · 1,3k läst
bt86bt
bt86bt: Är också intresserad av detta, eller vill iaf bara nämna att jag har samma problem.
2 svar · 5,9k läst
S
smurfen72: Men en volym tank löser inte det ev problemet att vp vill ha högre flöde än vad radiator systemet klarar av en 8 kw vp kräver högre flöde än en 6 kw vp.
31 svar · 9,9k läst
P
p.lundgren: Verkar rimligt med tanke på att jag betalade 90 000 för en installation av CTC ecoel/ecoair för ca 5 år sedan.
7 svar · 1,4k läst
O
Olle Johansson: kan man komma och kolla på den? du kan ringa mig på 0733100174 mvh olle
5 svar · 3,9k läst
·
S
smurfen72: Har nån av installatörerna och främst den med största vp nämnt nått om extra arbetstank ? jag tycker borran verkar i minska laget men allt beror ju på tidigare förbrukning är huset väl isolerat kanske det är ok. Se till att välja rejäla radiatorer på övre plan så du klarar dig med samma temp där som till golven då slipper du shunt och får bättre besparing av vp.
4 svar · 2,5k läst
E
elmont: Och naturligtvis har man även elelementen påslagna men termostaterna satt på lite lägre värde än det som VP ger. Då kommer dom att starta och ge "understöd" när VP inte orkar längre för att sedan slå utav när VP åter "orkar" hålla värmen.
8 svar · 1,9k läst
M
DIY_freak: Normalt sett så har man mindre diff på brine på vintern om värmepumpen får jobba mer och man pumpar fram högre framledningstemperatur, eftersom verkningsgraden blir lägre precis som du säger. Men det kan ju finnas någon annan anledning till att "experten" frågar detta? Under vintern har man längre gångtider, temperatursensorer får längre tid på sig att reagera m.m. Jerker har ju
1 svar · 1,6k läst
S
smurfen72: Du har antagligen en värme kurva som ska ställas in.
3 svar · 1,2k läst
mexitegel
mexitegel: Precis, köp en digital utomhustermometer och tejpa fast sätt utomhusgivaren på inkommande slang från borrhålet (det är den som är varmast av de två). Om temperaturen inte går under någon enstaka minusgrad så är borrhålet OK, men det är först i slutet av uppvärmningssäsongen som borrhålet blir som kallast när det fått leverera energi hela vintern. Med tanke på åldern på
11 svar · 5,5k läst
J
Jimmy Eidersten: Hittar bara en termostat i manualen å den sitter på kretskortsdelen, den luckan man viker ut. Heter driftstermostat, reservärme. Äre den?
4 svar · 6,7k läst
B
bellman83: [citat] De ser fina ut, jag funderar på att göra egna konsoler av galvade vinkeljärn. Alternativt testa att belasta jirvas med typ 100 kg och se resultat.
12 svar · 8,3k läst
·
C
Chippe: Fick detta svar på annat forum: Om du har ett lågt inställt luftflöde kan du inte få ut så max effekt. Dels så kommer batterigivaren på innedelen att stiga till en temperatur som är bestämd av tillverkaren. Då kompressorn kommer få signal att varva ner. Effekten räknas på temperaturhöjning in/ut x luftflöde.
38 svar · 17,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.