11 086 läst ·
38 svar
11k läst
38 svar
Värmepumpen ger klen värme
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Det står maximal drifttid för värme 20 min. Det är kanske för litet. Dra upp det på 30-40 minuter.
Och så kan du ställa din fråga på värmepumpsforum, där sitter riktiga vp-nördar som kan allt.
Och så kan du ställa din fråga på värmepumpsforum, där sitter riktiga vp-nördar som kan allt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Nu har jag vart ner o tittat igen, börvärdet är uppnått och framledningen har sjunkit från 56 till 39 grader. När framledningen steg så ökade trycket från 0,9 bar till 2,x ( det var över grönsvärdet så det droppa ur lite) nu när framledningen sjunkit så har trycket sjunkit ner till 0 bar. Så jag har fyllt på, är det normalt eller är expansionskärlet trasigt ?
Testa att fyll på och lufta så löser det sig nog. Är kärlet trasigt så brukar det märkas när du fyller på då trycket helt plötsligt stiger väldigt fort trots att du bara fyller lite vatten, detta eftersom systemet blir "stumt" om bälgen är paj.
Har exakt samma problem. Tycker det inte låter mer än som att enbart fläkten går i aggregatet ute, när kompressorn går igång så låter det betydligt mer. Jag gissar att vårt problem ligger där, får se efter att en serviceperson har tittat på den nästa vecka.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag har ett nästan likadant system. Om det är optima 700 du har så klarar den bara -10 i utetemp sedan går den helt på elpatronen.
Det är om det är kolvkompressor (tillv. innan 2006), med scrollerkompressorn klarar den ner till -20 och dessa används i maskiner från 2006 och senare.
Elpatronen går att begränsa till ett visst antal kW, min är nedställd till 9kW istället för 13,5 som är standardvärdet. Den måste vid 9-13,5kW avsäkras med 16A per fas om jag inte minns fel.
Det finns även en inställning i service-menyn där man ställer in hur många kW elpatronen får dra vid både kompressor och tillskott och vid enbart tillskott.
Jag hade problem med framledningstempen vid just -10-12C då mitt tillskott endast fick ta 6,5kW då. Satte upp det till 9kW och den klarar då att hålla värmen uppe.
Jag tror att du behöver justera upp tillskottet vid kompressordrift eftersom dina bilder visar att den just då körde både tillskott och kompressor.
Min pump med kolvkompressor klarar av att göra ganska exakt 38C framledning med tillskott på 6,5kW vid -10C, men inte en grad mer än så.
Det är om det är kolvkompressor (tillv. innan 2006), med scrollerkompressorn klarar den ner till -20 och dessa används i maskiner från 2006 och senare.
Elpatronen går att begränsa till ett visst antal kW, min är nedställd till 9kW istället för 13,5 som är standardvärdet. Den måste vid 9-13,5kW avsäkras med 16A per fas om jag inte minns fel.
Det finns även en inställning i service-menyn där man ställer in hur många kW elpatronen får dra vid både kompressor och tillskott och vid enbart tillskott.
Jag hade problem med framledningstempen vid just -10-12C då mitt tillskott endast fick ta 6,5kW då. Satte upp det till 9kW och den klarar då att hålla värmen uppe.
Jag tror att du behöver justera upp tillskottet vid kompressordrift eftersom dina bilder visar att den just då körde både tillskott och kompressor.
Min pump med kolvkompressor klarar av att göra ganska exakt 38C framledning med tillskott på 6,5kW vid -10C, men inte en grad mer än så.
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Om enbart fläkten går så kan det vara att den kör avfrostningar.packel skrev:
Om den bara går på tillskott och fortfarande avfrostar så har du förmodligen problem med givarna T11 och T12 i utedelen, vilket är mer regel än undantag på optiman.
Du har en funktion som heter varmvattenhöjning, som är till för just legionellasanering. vidare kan du välja extra varmvatten under x antal timmar. Du skall sänka varmvattentemperaturen med värmepumpen till 50 grader, Det är vansinne att köra varmvatten med värmepump på så höga temperaruer du dödar kompressorn.
Sedan ser det ut som att du har för låg kurva. Var bor du någonstans. Nu när du har så hög temp så jobbar den för glatta livet tills den uppnår max tillåten temp för vv med kompressor, sedan drar den på elpatronen. Sänk varmvattentemp med kompressor och kör med elpatronen istället, samt höj din kurva så bör du få varmt i huset. serviceläget når du om du slår in accesskod dagens datum, alltså månad dag. typ 0207
Sedan ser det ut som att du har för låg kurva. Var bor du någonstans. Nu när du har så hög temp så jobbar den för glatta livet tills den uppnår max tillåten temp för vv med kompressor, sedan drar den på elpatronen. Sänk varmvattentemp med kompressor och kör med elpatronen istället, samt höj din kurva så bör du få varmt i huset. serviceläget når du om du slår in accesskod dagens datum, alltså månad dag. typ 0207
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden