1 841 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Vattnet i golvvärmesystemet pendlar
Hej, jag byggde för 15 år sedan en villa med golvvärme genererat från en CTC panna. Borrade 150 m och det finns 3 slangar ner i hålet som uppe övergår i 2 slangar in till pannan. De första åren fick jag fylla på systemet som gick ner i borran. Det avtog och nu står pendel konstant. Sen började trycket sjunka i golvsystemet och jag fick fylla på det varje månad. Jag började stänga av golvvärme slingor för att se om jag själv kunde analysera vilket system som läckte, och det var mitt kontorsrums system. Om det var avstängt så behöll systemet vattnet. Det har nu varit avstängt i 5 år. För någon månads sen släppte jag på det igen och vattenpegeln har hållit sig konstant. Har det gott troll i slangarna? Ska man tömma och fylla på nytt vatten i golvvärme slingorna efter 10 år? Finns det något medel som kan tillsättas golvvärmesystemet för att förbättra ngt. Helt förvirrad husägare! :|
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Det här att du fick fylla på systemet till borrhålet, och det sedan stabiliserades, tyder på att installatören fuskade med luftningen av brinevätskan vid installationen. Dvs. luft avgick från vätskan, du fick fylla på för att kompensera volymen. Brinevätskan är en spritblandning, har du fyllt på några enstaka liter rent vatten, så gör nog inte det något. Men sprithalten ligger precis under gränsen för att klassas som explosiv vara.
Golvärmesystemet är som sagt ett annat system, inte samma vätska. Det låter märkligt om en läcka där skulle ha tätat sig själv sådär. Undersök alla åtkomliga kopplingar. Det är rätt långsökt att det skulle vara en läcka på själva slangen.
OM det var en läcka på en slinga, som sedan varit urkopplad i åratal, så ligger det nära till hands att tro att det kommer in luft i slingan. Det är svårt att få ut luft ur en golvvärmeslinga. Vid installation skall man spola igenom slingan i typ 30 minuter eller mer för att få ut all luft. Luften kan annars stoppa flödet i slingan.
Golvärmesystemet är som sagt ett annat system, inte samma vätska. Det låter märkligt om en läcka där skulle ha tätat sig själv sådär. Undersök alla åtkomliga kopplingar. Det är rätt långsökt att det skulle vara en läcka på själva slangen.
OM det var en läcka på en slinga, som sedan varit urkopplad i åratal, så ligger det nära till hands att tro att det kommer in luft i slingan. Det är svårt att få ut luft ur en golvvärmeslinga. Vid installation skall man spola igenom slingan i typ 30 minuter eller mer för att få ut all luft. Luften kan annars stoppa flödet i slingan.
Klicka här för att svara