Värmepumpar
AndyJ: Tack så hjärtligt för all hjälp, det verkar inte som denna modellen (S) har snabbkopplingar, dom andra jula modellerna (SC) ska ha snabbkopplingar som jag förstått det. Det blir nog en annan pump för huset, och kanske en liknande billigare julapump för garaget senare. Fortfarande sugen på att installera på egenhand. Behöver nog något med mer effekt bostaden.
Marcussjogren: [citat] Missade visst dig smurfen, du var väl så liten :) Jo det stämmer, i alla andra rum så kommer det in luft vid fönsterna om inte tätningslisten sitter korrekt. Men av någon anledning verkar det som att otätheten i innerbågen får varmluft från golvet att stiga mot fönsterglaset och det kan jag bara förklara med att det blir en skorstenseffekt. När vi eldar med kakelugnen så
smurfen72: Stoppa i ett usb minne och kör i gång loggning då kan du kolla vad vp sysslat med när det händer nästa gång för nånting är ju fel i alla fall.
pelpet: Ta fram kniven och skär bort isoleringen. Och du behöver inte finlira jättemycket. Är isoleringen blöt bör den ju bytas.
LaT: Nu på sommaren tar jag & hustrun vv från en 55l vvb, räcker bra till duschar, disk & övrigt. Tar 1-2kwh/dygn
prototypen: Mäta mot blank metall kan ge temperaturen från något annat som speglas mot metallen. Protte
thediskette: Hi all, I need help in replacing the expansion vessel of my EVC13 home heating system. The vessel is licking air, each time I refiled it takes just couple of hours and it's empty again. Firstly, I need a suggestion where to buy a replacement tank here in Sweden, I found one online in the UK but it would be better if I could get it locally. Secondly,I need some sort of a procedure on how to
smurfen72: Låter ovanligt om stomljud ska ledas via kb ledning har du även flexslang på kv samt vv ledning. Om du väljer att dra plast ledning inomhus går det att brand skydds isolera den om man vill följa regler men exp kärlet till brine är också av plast ?
PatrikJo: [citat] Bara att googla på produktnamnet så hittar du manualen. Båda är frånluftare. Vad jag kan förstå så innebär "kyler alla rum" att den är lätt att bära med sig, men jag är lite osäker där. Återigen, de enda två egentliga alternativen du har är att värma luft, eller värma vatten. Om du vill värma vatten landar förbrukningen någonstans motsvarande att ha kökskranen på
anders07: Vi hade liknande problem i fjol. Isoleringen på slangen ute var sprucken/dålig och kondens rann längs slangen in genom väggen och ner på golvet. Så pass att vi hade en liten pöl varje morgon. Jag fick gräva upp utsidan och isolera om slangarna...
Anonymiserad 137805: Enklast är ju om din konvektor har slingor för både varm vatten och brine. D är ju två olika system.
Cor Buissant des Amorie: Hej Bob, tak för svar. Hej Knock-on-wood tak för svar. Plast Slangen är i sanden på ett djup av ca 1 meter upp till 1,20 meter. Det finns ingen sten i marken.
Anonymiserad 137805: Vad har du för isolering i golv o tak? Fönster? Dörrar/portar? Skall du laborera med att höjja o sänka temperatur lär du behöva en riktigt stor pump. Allt är ju kallt i garaget allt fungerar som kylskåp, från lunch till hemkomst är ju väldigt kort tid. Med mycket dålig verkningsgrad. I ditt fall är nog en dieselvärmare betydligt effektivare och billigare i såväl inköp som drift.
camaro1969: då klarar du garanterat av att byta pumpen själv. jag installerade en själv, utan några förkunskaper och medelhändig...
tommib: [citat] Vilket var precis min poäng. Det är kul, men man använder det nog inte i praktiken.
Kallebo: Har ni åkermark så tycker jag allt kommer i annan dager. Då hade jag absolut satsat på jordvärme! Av första inlägget fick man känslan av att det var en villatomt..
ForeverJung: Hade en kran som läckte för en vecka sedan som demonterades och ballofixer sattes in.... kanske trycket blivit högre efter det?!.... Tackar som vara den för hjälpen! Man får lite panik i nyinflyttat hus! Och då tänker man inte klart! Tusen tack, hoppas du får en fantastisk kväll!!!
Lolight: Yes and dispose of the CTC EL Combi, i did not, and i regret it. It only leaks and takes extra space. And it cost me extra for the pumpbing to keept it. Was and misstake to keepit.
byggarätt: Det som är viktigt är hur hålet ligger i förhållande till din fastighet och hur geologin ser ut för om du bor nedanför deras hål och de i sin tur har fastigheter ovanför så kan vatten komma med självtryck och sådant markvatten får de inte skicka i kommunala VA. Dessutom ska deras hål inte komma in under din fastighet samt ligga min 10m från deras tomtgräns. Dessutom om firman som
Ulf1: Vi har hydrobox. Jag ställer in på 50grader med legionella körning 1g/vecka. Verkar som om det kan fungera. Vintertid så kommer vi elda i spisen och då blir det ju upp till 90grader och då räknar jag med att kunna sänka till ca 45 grader under drift och elda 1-2 gr / vecka.
Nangilingo: Jag vet inte riktigt hur den reagerade, men den höjde iaf temperaturen i golvet (speciellt märkbart i badrummet), men det gick ju lätt för den att göra då värmetransporten genom ytterväggarna var minimal (pga sommarväder på utsidan). Så jag tror inte elpatronen gick igång, och kompressorn gick inte 100% heller.
lordi: Innedelens storlek kan man nog inte påverka så mycket. Du behöver välja en med tillräcklig effekt som klarar värmebehovet. Jag skulle nog säga som regel att en liten innedel med stort effektuttag innebär högre ljud, då luften måste passera en mindre yta.
lordi: F470 är en frånluftspump med värmd tilluft, och har ingen möjlighet att kyla tilluften. Även om det hade gått så hade man varit tvungen att isolera kanalerna och ta hand om ev kondens. Enklast är att komplettera med en separat a/c eller luft/luft som du kan kyla med.
vilpi: Om du inte redan har en vettig avrinning av vattnet så försök ordna det. Gärna till ett stuprör, med en värmekabel så det inte fryser på vintern. Det kan bli ganska stora mängder vatten per dygn.
Maxwells demon: Luft, smuts eller dålig cirkulation på värmebäraren. Strul med växelventilen. Kan vara det som orsakar driftkostnaden. Man har kört den som elpanna i stället för att bli kvitt problemen. Kan inte svara på om anläggningen är underdimensionerad. Skulle behöva mer fakta.Effekt pump och djup borra. Du ska inte titta blint på borrdjupet bara.Effekten på pumpen är dimensionerande i
Gandalftomte: Om fighter 310p fungerar likadant som vår fighter 100 när det gäller varmvatten så är elpatronen inställd till en högre temperatur än kompressorn, kompressorn får sämre effektivitet vid högre temperaturer. Detta innebär att elpatronen alltid går in vid temperatursänkningar på varmvattnet (ibland kan bara elpatronen gå in utan att kompressorn startar om det bara är en mindre
Finndjävel: [citat] Ok, trodde alla kallades så. t.ex. Leca är också ett varumärke men där verkar man inte göra nån skillnad.