Värmepumpar
holmberg87: Haha det var som... Bekräftade ju det jag trodde, att bara Bauhaus har börjat med det här. Vore intressant att veta hur det är på andra ställen
Anonymiserad 137805: Du får väl kolla hur många soltimmar du har om året, alla andra timmar måste du värma vatten på annat sätt. Med acctank kan du duscha på kvällen och/eller morgonen med soluppvärmt vatten. Troligtvis behöver du inte värma huset på sommaren. Så det är ditt badvatten du värmer med solen, de dagar solen lyser....
Lazze: Hej Jag hade samma problem som du körde den på kyla värme kyla värme kyla några gånger sen funka det som det ska .
Marcussjogren: Hinner inte svara så utförligt just nu, gör det senare. Men Max 27C yttemp på golvet är praxis.
Plutus: Är fönstret betydligt större än utedelen? Hur djup sitter fönstret i väggen. Ytan som luften ska passera in bakom utedelen måste minst vara lika stor som utedelens kylelement
Plutus: Värmeeffekten påverkas mycket av utetemperaturen, märkeffekten brukar anges vid +7 gr. ute men kan skilja på olika tillverkare. Vid -15 har du mindre än halva effekten kvar. Ljudet är svårt att gissa om det är normalt. Men du kan ju prova att sätta fläkten på lägsta hastighet
Josth: Att pannan har en shuntventil som från en stor tank med mycket varmt vatten öppnar ventilen lagom mycket för att få rätt temperatur som behövs i radiatorerna.
Murkla1949: Teatade att strypa flödet i de fyra rören i garaget och då höll trycket. Testade därefter ett i taget och kan konstatera att trycket sjunker när jag öppnar det som sitter längst till vänster. Just nu har jag lite flöde på det för att det inte ska frysa igen men är det bästa att lossa rören helt och blåsa ut dem? På de viset funkar ju resten av värmen som vanligt tills läckan
AndersS: Eller en ej intrimmad anläggning, Hade problemet med för liten skillnad på värmebärare, var 3-4 grader. Kunde inte sänka varvtalet på cirkulationspump då två nya radiatorer längst bort inte fick någon värme. Problemen löstes med intrimning och strypning av äldre radiatorer som hade för stor genomströmning vilket gav för liten tempdiff mellan inkommande och utgående vatten. Efter
Tummen_mitt_i_hand: Hej. Har en nibe fighter 200 p med ctc master batteri. Nu har det börjat smälla rejält inne i batteriet. Smäller till då och då. Daram dam dam,låter det typ... Någon som har den blekaste? Tack
pozz2: Tjena. Ja har en IVT Greenline med bergvärme. När jag läser av den aktuella tempen i systemet så visas returtempen. Men är det retur eller tillopps tempen som ställs in när ja knäcker kurvan? det framgår inte alls av manualen.
Closetta: Lyser hela tiden. -17gr ute nu. Nu är Vb -fram uppe i 45gr efter 1 dygn. Jag avvaktar tills imorgon bitti.
Anders V: Vet inte hur högt det är till era element på övervåningen räknat från expansionskärlet? Men kolla att den står på ca 1 bar vid värmebehov. Gör den det så är det säkert termostatventilerna som hängt sig som ni redan är inne på.
Josth: Om shunten blivit utbytt kan det vara den nyare modellen ESBE där ratten ska dras ut istället för att tryckas in vid manuell shuntning.
MagHam: På min Nibe 1230 har både KB in och ut varit trasiga flera år och visar typ runt +70 grader (har nya liggande men det har inte blivit av att byta). Annars är det lätt att göra själv. Vet inte hur IVT styrsystem hanterar det, men Nibes ignorerar hög temperatur på kölbärarsidan. Däremot får den inte bli för låg där finns ett gränsvärde (default -10) /M
mjaensson: Jag har gått igenom en del trådar som behandlar detta, men hittar inget som direkt fungerar. Bakgrund och info: Thermia Optimum G2 bergvärme, installerad 2011. Hus i tre våningar (ca 50-60kvm/vån) med totalt 13 radiatorer plus ett utbygge på ca 8kvm med ingjuten golvvärme och därtill tillhörande shunt. Två av dessa 13 radiatorer är strypta med termostaten eftersom att vi vill ha lite
Malisan74: Verkar som dagens nya program som installerades av Ctc killen, har låst min elpatron till 5.5 Hur låser man upp den. Jag har 8 kw vet inte om man tryckt in fel kod 8818. Tacksam för snabbt svar
Anna_H: Placeringen mitt i trappan rekommenderar jag, då klarar du dig med en apparat eftersom huset är så litet. Se även till att ha markiser, att fönster och dörrar hålls stängda när temperaturen är högre ute än inne och/eller solen ligger på, samt kontrollera isoleringen av taket. Vi hade vår i trappan förut, numera sitter den över ytterdörren eftersom vi mest kör för värme. Men
Patrick E: Låt oss hoppas på det bästa. Kan ju vara något annat också :-)
Patrick E: Jag blev nog lite för ivrig bara :-) Tror att en vaktmästarreset hade fixat det. Jag har inte fått något svar från CTC på hur styrklacken för den extra switchen för styrning av fördröjd shunt ska monteras så är det någon som vet så svara gärna:-) Den verkar sitta någorlunda rätt för jag tycker systemet fungerar bra trots kylan som råder.
magnetens: Ja nu blir ju värmen iaf kvar i pannrummet om du nu önskar lite värme där så e det en helt ok lösning
svartöra: Vänster sida innebär att pumpen reglerar sig själv efter något, gissningsvis ett visst tryck. Så om termostater öppnar och stänger kommer pumpen att anpassa sig efter det och bibehålla det inställda trycket. Höger sida innebär att pumpen går med konstant fart (I = låg fart, III = hög fart) oavsett vad som händer i kretsen. Om allt fungerar idag och golven är jämnvarma och pumpen
Thomas_Blekinge: Jag är snarare förvånad att den inte går in tidigare. Att värma en sådan stor kåk som är dåligt isolerad kräver en del effekt. Testa att koppla bort elvärme (går oftast i menyerna) och vänta någon dag. Blir det kallt inne så har VP tydligen nått sin gräns och då krävs eltillsats. Det är inte enkelt att justera en VP, kolla i värmepumpsforum. Jag vill påstå att många
Wagneta: Hej Josth....jo jag har lyssnat på fläkten ute och den verkar gå i normal fart. Det är nog fläkten inne som inte funkar som den ska...den går aldrig upp i maxfart....Jag köpte min värmepump privat och den hade då aldrig varit installerad....men jag har ju ingen garanti på den...så om det är nåt annat fel än gasläckage så får jag ju betala den notan själv....jag har ju aldrig
Willy William: Nu är problemet ur världen. Stängde av hela maskinen och drog upp shunten, tror det var boven i dramat. När jag drog upp den några steg så började det hända grejer. Antagligen hade den hakat upp sig å på så sätt slutat ta varmvatten från tanken. Nu stiger inne temperaturen sakta men säkert :)