E
Har sedan 2 månader installerat en bergvärmepump av märket CTC och såg av en tillfällighet att det är mycket kondensvatten från brinepumpen och dess anslutningar då den inte har någon kondensisolering.

Då jag är installatör och som vanligt måste vara mycket noggrann med att allt som har med kyla att göra skall kondensisoleras i de fastigheter vi jobbar i är det förvånande att våra tillverkare av aggregaten fullständigt skiter i att isolera det som inte syns. På CTC måste man ta bort plåtar med specialskruv som inte tas bort vid normal installation för att se bristerna.

För att kondensvattnet som bildas inte skall rinna ut på golvet har de ställt ett litet tråg i samma kvalite som man får hem biffarna i från mataffären under pumpen.

Pumpen har redan börjat rosta och det rostvattnet rinner ner längs rören och ser äckligt ut i tråget.

Har påtalat det för CTC men de säger att det inte skall bli någon kondens och att det inte är någon annan som har det problemet. Jag hävdar att det är en fysikalisk omöjlighet att det inte skulle bli kondens då brine vätskan håller +4- -2 grader normalt i en anläggning. Daggpunkt vad är det?

Varför skall vi installatörer kämpa med att kondensisolera rör och pumparna utanför anläggningarna när tillverkarna inte bryr sig om det som inte syns för att spara några kronor.
Det här är vad vi får när man köper svensktillverkat år 2015. Se bifogade bilder. IMG_2740.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2743.jpg
Skapa konto
IMG_2752.jpg
Skapa konto

Som ägare till en 4 år gammal CTC Eco Heat gör du mig orolig. Jag håller med dig, det känns som en självklarhet att det borde vara isolerat hela kretsen som är kall.

Riktigt uselt klart det ska vara isolerat.

E
Kan vara på en äldre CTC om du har tur. Besparingar för att göra bättre affärer nuförtiden. Däremot har jag konstaterat att IVT numera har kondensisolerat brine pumpen. Att CTC säger till mig att ingen annan tillverkare har isolering stämmer således inte. Kolla gärna hur det ser ut på era pumpar. Ingen vill ha kondens och särskilt inte där man inte har koll på det. Som det är numera så är det synliga väl isolerat.

En lik sak på norske byggebolig.no ..en nibe også uten isolering..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.