Jag ska be om offert på en ny Frånluftvärmepump, troligen en Bosch Compress 4000 EW. Arbetet ska omfatta borttransport och omhändertagande av den gamla pumpen och därefter installation av den nya.

Något mer jag bör tänka på? Antar att frånluftsdonen bör justeras i samband med bytet. Bör temperaturgivaren som sitter utomhus bytas? Den är nog minst 15 år gammal.

Absolut ska utegivaren bytas till den som följer med den nya värmepumpen. Kan vara helt olika värden på givarna. Ledningen kan förmodligen återanvändas om den är av föreskriven sort och förlagd på lämpligt sätt. Om det ingår fler tillbehör i köpet såsom innegivare eller effektvakt är det viktigt att det klargörs om dessa är inkl. installation.

Rensning av ventilationskanalerna kan vara på sin plats och givetvis ska ny ventilationsinjustering göras. Frånluftsdonens inställningar behöver nog inte justeras om detta gjordes till förra värmepumpen. Däremot måste alla luftflöden mätas upp och fläkten ställas in ordentligt i den nya värmepumpen.

Viktigt att få ifyllda och signerade protokoll samt manualer. Egentligen är det bra att ta in ett par olika offerter för att ha och jämföra med.

Tack för ett utförligt svar! Vad är en effektvakt?

En effektvakt har strömkännare som monteras på fas-ledarna från elmätaren och mäter strömstyrkan som går åt i hela huset. Om det finns risk att huvudsäkringarna vid elmätaren löser ut för att man samtidigt använder t.ex. spisen, micron, tvättmaskinen och torktumlaren så kommer effektvakten att begränsa eller helt stänga av elpatronen i värmepumpen tills den andra el-användningen sjunkit igen.

En annan sak som det finns vissa frågetecken kring är de stålomspunna gummislangar som ofta används för anslutningarna under frånluftsvärmepumpar. Vet inte hur det ser ut hos dig men tidigare var det kopparrör hela vägen. Om jag själv skulle byta flvp skulle jag vilja ha kopparrör även till den nya.

Tack igen! Det där med effektvakt låter vettigt. Får kolla upp med installatören.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.