4 335 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Luft/luft som bara används ett par veckor på sommaren för att kyla
Sida 1 av 2
I denna värmen så går funderingarna på att skaffa en billigare luft/luft som bara i så fall kommer att användas för att kyla ett par veckor på sommaren. Hur mår en pump som resten av året är avstängd?
Ja, tänker i så fall på någon billig maskin från t.ex. Jula.
Man har ju pumpen avstängd hela sommaren om man bara kör värme, så det lär funka.
Jag satte in ny luft-vatten värmare, men har kvar min gamla luft-luft för kyla. Men det är första vintern den stått, och nu är det guld med sval torr luft när det är som varmast ute.
Jag satte in ny luft-vatten värmare, men har kvar min gamla luft-luft för kyla. Men det är första vintern den stått, och nu är det guld med sval torr luft när det är som varmast ute.
Tänker på samma sak, det verkar som det är billigare med en LLVP än en ren AC, är väl inte så vanliga här i norden. Vi har bergvärme men inget system för frikyla och en helt ny LLVP ser ut att bli billigare och effektivare.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, luften blir nog snarare fuktigare (högre RH%) när den kyls ner.Larsa skrev:
Men visst har det varit skönt att köra pumpen i kylläge nu då och då.
Men det var nog bara andra gången på åtta år vi gjort det.
Och jag tycker synd om de som bor i nya flådiga hus med stora fönster från golv till tak.
Fönstren är oftast igensatta på insidan (med vitt papper?) för att de inte skall koka bort.
Gäller kanske främst dem med frånluftvärmepump, som inte kan köras i kylläge.
Fast det är kallare i konvektorn så där kondenseras vattnet i luften. Däremot om väggarna kyls ner kan du få högre fukt om du har luft som inte avfuktats av ACn. Exempelvis på andra sidan väggen.KnockOnWood skrev:
Nja, luften blir nog snarare fuktigare (högre RH%) när den kyls ner.
Men visst har det varit skönt att köra pumpen i kylläge nu då och då.
Men det var nog bara andra gången på åtta år vi gjort det.
Och jag tycker synd om de som bor i nya flådiga hus med stora fönster från golv till tak.
Fönstren är oftast igensatta på insidan (med vitt papper?) för att de inte skall koka bort.
Gäller kanske främst dem med frånluftvärmepump, som inte kan köras i kylläge.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
F frlise skrev:
Ni tänker nog bara halva vägen!hsd skrev:
Visst, när luften kyls ner tills daggpunkten nås så kondenserar vattenångan,
för RH kan ju inte vara >100%.
Men vad är kvarvarande RH på den kylda luften som blåser ut från apparaten?
Visst, det absoluta innehållet av H2O är lägre, men den relativa fuktigheten är högre.
Och det är väl kanske en av orsakerna till att den kylda luften känns så svalkande.
Att den kylda luften känns svalare beror på till viss del att RF är lägre i den så att fukten på kroppen evaporerar snabbare.KnockOnWood skrev:
Ni tänker nog bara halva vägen!
Visst, när luften kyls ner tills daggpunkten nås så kondenserar vattenångan,
för RH kan ju inte vara >100%.
Men vad är kvarvarande RH på den kylda luften som blåser ut från apparaten?
Visst, det absoluta innehållet av H2O är lägre, men den relativa fuktigheten är högre.
Och det är väl kanske en av orsakerna till att den kylda luften känns så svalkande.
Just när luften lämnat ACn kan möjligen RF vara högre då temperaturen är cirka 5-10 grader men den värms snart upp i rummet.
Man ser att kommer en hel del ur denna dräneringsslang.Sen vi fick luft/luft pumpen installeradhsd skrev:
kör vi ac,n ca 5-6 tim varje kväll innan vi lägger oss
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Kör också LLVP nu på kvällar/nätter. Inställd på 22 grader och ganska lugn fläkt. Underbart att sova i svalka.
Ser inte ens någon skillnad på elförbrukningen, påverkar mer vad vi lagar för mat.
Ser inte ens någon skillnad på elförbrukningen, påverkar mer vad vi lagar för mat.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Skriver av elmätaren den sista i varje månad
och har gjort så i 16 år. Så vi får se vad skillnaden blir. Den är inställd på 20 grader.
Men i denna värmen får det kosta lite extra isåfall. Men montören menade att det inte skulle bli så stor skillnad , en del körde ju ac med öppna dörrar och då var det ju inte konstigt att det drog iväg så han.
och har gjort så i 16 år. Så vi får se vad skillnaden blir. Den är inställd på 20 grader.
Men i denna värmen får det kosta lite extra isåfall. Men montören menade att det inte skulle bli så stor skillnad , en del körde ju ac med öppna dörrar och då var det ju inte konstigt att det drog iväg så han.