Värmepumpar
smurfen72: Jag har hittills inte stött på nån ftx som inte har ljud som stör när man ska sova men bör gå att få till bättre än vad jag legat och lyssnat på. Nu bor jag på landet där det är tyst så det är vad jag är van vid. Men även min frånluft låter men dom sitter på såna ställen där det inte stör och det sitter flexdämpare på dom. Det spelar ingen roll om man överkapacitet på
rävlyan: Inget annat som kan paja , sänk trycket i systemet innan kap annars blir det dusch , försök att hitta så många ventiler du kan och stäng av dom , ibland en på varje sida om cirkpumpen , kanske en filterboll ( ser ut så här ) den går att stänga , bara rota runt . Stänga alla element och GV . Sen blir det luftning på alla håll och fronter
rävlyan: Om du vrider på den stora ratten till + 2 då ökar det inom parantesen till 28 , prova med att vrida på lite till max då ska ev klicka i VP och 17,7 ska stiga , händer inget så ställ om strömbrytaren den till höger om tryckmätaren neråt , det är reservvärme så du får lite värme iaf Se efter så inte överh-skyddet löst för EL-patronen
Anonymiserad 137805: den andra dosan är HT vakten den löser om kompressorn inte blir av med värmen och tycket därmed blir för högt
Josth: Brukar stå tillverkningsår på klisterskylt nertill bakom panelen. Man kanske behöver vika ut el-boxen först? Om det är generalfel på utegivaren ska de två lysdioderna blinka växelvis (åtminstone som den är 2005 eller senare). Ena lysdioden ska lysa i 2 timmar efter man slagit på strömmen. Finns gott om reservdelar till NIBE så det bör gå bra att få liv i den.
Ulf1: [citat] OK är det de luftmängderna som vi partar om då är det helt meningslöst. Tack för alla svar:)
useless: Det går bra att göra som du tänker. Om du hittar rätt inställningar...
KnockOnWood: I stort sett omöjligt att ta ställning till utifrån det rudiment till ritning du visar. Vilket är ytter- och vilket är innervägg? Men att bygga in rören i väggen tycker jag är dumt. Det blir ju komplicerat när något behöver bytas. Det är ju kopparrör det är fråga om, inte mjuka elsladdar. Och att täcka för pumpleverantörens 60x70mm skyddskåpa med en panelbräda kan säkert
smurfen72: Om du inte är rädd för ev legionella så kan du sänka tankens temp till strax över den temp som radiatorerna behöver för att hålla huset varmt blir det kallare ute får du öka tempen.
par13hol: 360´n sitter där redan, samt har några kylmoduler liggandes.
Polyene: Vi hade ett liknande problem med en luft/luft på jobbet för länge sedan. Det berodde på att slangen som leder ut kondensvattnet hade satt igen sig av damm och annat. Blåste lite i den utifrån, så släppte det.
Andreas Åhlström: Okej, jag förstår det blir inte helt optimalt men fungerar, Har ju sett alla möjliga avstånd när jag tittat runt men helt klart är det ju bäst att ha den så öppet som möjligt, får bli kompromiss den här gången.
Bjurran: Ser helt klart ut som dräneringsröret där vattnet kommer om du kör på att kyla eller torka luften. Värmer du kommer kondensen i ytterdelen istället. Vill du ha ett enkelt och billigt sätt att förlänga dessa så du slipper få vatten på fasaden så brukar det passa bra med VP-rör och skarvar. Har gjort det själv för att samla upp kondensvatten.
Willy William: Ok, tack för infon.. får ta mig tid till helgen och skruva upp och titta hur det ser ut... har en tilläggsförsäkring på pumpen, vore grymt om den täcker(sista året) för byte till nytt
NoOne2k: Innan man funderar på kyla av något slag bör man försöka stänga ute den varma luften med markiser och liknande avskärmning. Billigast är nog annars att sätta in en luft/luft och köra kyla som andra har föreslagit. Jag går själv i liknande funderingar, har idag en flvp men det blir för liten när jag nu bygger ut huset. Det jag funderar på är om jag ska installera ftx med
useless: Då är det förmoglien nåt elektroniskt... Kommunikationsproblem mellan inne- och utedel. Eller fel på fläkten så att den inte går på de lägre hastigheterna? När den har uppnått rätt temperatur ska väl fläkten fortsätta gå på lägsta möjliga fart så att den kan mäta rumstemperaturen?
erik8308: Swebreeze, vet du hur den där externa blockeringen är uppsatt? Ett relä som stänger kretsen?
rävlyan: [citat] Om grejerna sitter i källaren så har det nog ev gjorts en anslutning för att fylla , nu satt den i någon garderob och där finns inget vatten normalt , nu är det här en basic/banal el-panna så kanske det inte görs då , men som du säger urdumt
Marcussjogren: Det kommer bli en avvägning mellan hur många små svängande sektioner du orkar göra och utseendet. Hundra sektioner kommer ge dig en väldigt mjuk och följsam sväng, två sektioner kommer ge en väldigt skarp sväng. Du borde kunna få en känsla av hur många små sektioner du behöver göra för att själv känna dig nöjd genom att lägga ut brädor eller liknande. Och har du bara
Tomtom79: Kan inte riktigt säga var du skulle placera men en tanke man ska ha med sig är var man har frånluft. I ditt fall skulle jag gissa på kör och badrum. Placerar du innedelen i vardagsrummet kommer du bara värma det rummet, likaså om du placerar den i hallen. Det blir varmt och gott där men luftströmmarna kommer gå från sovrummen där du har tilluft och mot kök/badrum. Jag är dock bara
erimos: Har fått följande offerter: 1. Nibe f1226-8, 150m borrhål. 125 000 efter ROT. 2. CTC EcoHeat 408, 150m borrhål, 146 000 efter ROT Tidigare har jag fått offert på Nibe f1255, 180m borrhål, volymtank och en extra shunt för att styra golvvärmen. 171 000 gick det kalaset på. Husets energibesiktning säger 26300kwh för värme och varmvatten. Byggt 1966 med enkretssystem och panelradiatorer
Putten: Jag skulle sätta vid blått streck. Därifrån får du bättre spridning av värmen än från den röda positionen.
Comfort Thomas: Är ditt garage välisolerat och du tänkt dig ha +10 i garaget så har du mer effekt från FH35VEHZ som ger 4,3kW vid -15 inkl avfrostningar, finns ett äldre test på www.energimyndigheten.se att kika på Kazan modellen såg ut att vara klenare och gav 3,2kW vid -15 Vilken som är bäst på årsbasis vågar jag inte gissa på då det numera är omöjligt att lista ut hur kalla/varma dom är :)
pbol: Hej Jag ska köpa luft-luft värmepump till 1.5 plans hus. Jag önskar en innerdel per våningsplan och helst bara en ytterdel. Kan någon rekommendera en installatör/firma som man är nöjd med? Detta är lite av en djungel för mig då det verkar svårt att veta vilka firmor som är objektiva och seriösa. Jag har bara hittat firmor som: 1. Firmor som verkar seriösa, men bara säljer ett
Fotografen: [citat] Finemang att höra! (y)
witten: Det lär ju inte kunna byggas upp några betydande kalkavlagringar i golvvärmen eftersom du aldrig fyller på med mera kalk. Pannan kalkas väl ur med tiden när vattnet blir mjukt.
MrCurry: Tack för ditt svar! Ja, en kWh kostar inte så mycket, men i 3, 5, 10 år kan man spara mycket tror jag. Kanske rätt svar är att förstår vad kostar isolering och hur mycket kan man sänk spillvärme, så man kan förstår om det är bra idé eller inte.