Värmepumpar
smurfen72: [citat] I en så väl isolerat hus finns inte ekonomi för vare sig berg eller luft vatten vp och troligtvis inte flvp heller men i mera vanliga hus kräver värmen mera eneri och då blir läget lite annorlunda.
rävlyan: Se då till att kondensslangen är ren och öppen ,annars kan det bli översvämning med vätskerengörning , skiten rinner ner , inte så mycket men ändå
J0hn92: Installerat ny utegivare idag och allt verkar fingera som det Ska! Problemet löst
ChriEri: Tack för alla svar. Kom fram till att det inte verkar vara en så bra lösning som jag hade trott. Kommer nog satsa på portabel AC istället. Så kan jag ha den på vinden under 10 av årets 12 månader.
hullan: [citat] Hehe nä jag förstår, så som du skriver tycker jag också låter som en bra plan - jag vill bara försäkra mig om att inte elpannan jobbar på fullt spjut jämte pellets/acktanken... Termostaterna som slår av och på pelletskaminen står på 63 resp 80
KnockOnWood: I vårt 108 kvm stora hus, byggt 2010, har vi en L/L-värmepump som enda uppvärmning, förutom en braskamin som vi eldar i kanske en gång i veckan på vintern. Och värmepumpen var ju en räddning att kyla ner huset med denna heta sommar faktiskt. Golvvärme har jag aldrig saknat faktiskt. LLVP (Mitsubishi) + ett litet bra FTX-aggregat + el VVB (Nibe) är nog det billigaste och smidigaste du
rävlyan: Inget ovanligt med hål i VV-tanken på en VP bara lite olika ställen Dåligt materiel porer i det , dåliga svetsar porer e.t.c Inte säker om det sitter en offeranod i den , brukar mest vara i rostfria och emaljerade tankar ,
Bumlersson: Vi borrade 2003 140 meter och 6,5kwh. Det var helt klart underdimensionerat. Fram till 2011 hade vi 5000 h med spetsvärme. Borrade då ett extra hål på 80 meter och bytt kompressorn till 8,5kwh. Nu är det 10h spetsvärme sedan dess. Huset är byggt -73. Vinden tilläggsisolerad till totalt 60cm, mexiteglet är väck 70mm tilläggsisolering. Alla fönster är bytta till SP alu
Rönnbär1: [citat] Det är väl så det får bli sen, är värt det. Inköp av hörkåpor och/eller vara utomhus under tiden den kyler ner sovrummet timmarna före natten, för att ha den på och sova med är helt uteslutet, kan inte ens sova med en vanlig surrande bordsfläkt.
spaxx: [citat] Mekanisk med FTX. Får dra upp ventilationen till orkanstyrka om det ska motsvara en dedikerad AC i kyleffekt.
Jezzie: Golvvärme QUOTE="Tomture61, post: 3037740, member: 156830"]Vet Vet ej hur du ska värma upp ditt hus , med vattenburna element eller golvvärme ? På element sitter en termostat , som du kan höja/sänka värmen på. Har man golvvärme brukar det regleras med en elektronisk termostat , sittande på väggen. När du tillför extra värme från tex en LLVP kan du "råka" stänga av värmen i de
Rickard Ohlin: Beror på vilket material den är i och hur bra färgen sitter. Kan alltså behöva bättringsmålas då och då. Förmodligen inget stort jobb dock :) Anna_H - ja det är intressant hur de tänkte när de installerade värmepumpen, det ger verkligen värme på fel ställe vintertid och sommartid kyler det bara bottenvåningen :) . Men jag inser att när vi flyttar VP får vi välja mellan värme
Mikael_L: Den knallar och går, ja inte just nu ... ;) Men hela vintern som var.
Bjurran: Bära eller brista, det blev tätt med skarvarna. Vakuumpumpade det så fint och systemet gick igång precis lagom tills sommaren var över för denna gång. Om någon undrar vad dessa nipplar heter så infogar jag en bild från Ahlsell här med artikelnummer. [bild]
Therese.W: [citat] Det verkar ju generellt som att både Nibe och Thermia är riktigt bra, så helt fel kan det ju inte bli. Just nu lutar det starkt åt Thermia och Greenpeak så det känns ju skönt att höra.
DonPablo: det är bra att det inte byts felkodsnummer, för varje modell man gör, enkelt att komma ihåg då
Selor: Hej Någon som kan delge normalpris för denna panna köpt utan någon entreprenad.
pacman42: -15 blir det bara några få dagar per år, jag bor kustnära... När det gäller märke så tittar jag på Panasonic och Mitsubishi. Det beror även på om leverantören kan göra en bra installation av utedelen då jag vill gömma undan den. Det kräver mer slang. I övrigt så verkar ditt resonemang stämma med hur jag tänker. Det är klart att det går att byta ett fåtal element, men skall
Daniel_76: [citat] Har snöat in på att eventuellt komplettera pellets med llvp. Någon med erfarenhet?
Anonymiserad 137805: En ny är lite effektivare Den har heller ingen skit i innedelens lammeller som försämrar effektiviteten Men med en väl rengjord innedel så är skillnaden så liten att den inte går att räkna hem på överskådlig tid. Det bästa är att vänta till den lägger av helt och då inhandla en ännu lite effektivare pump.
hempularen: Beredaren bytt. Nu återstår försäkringshanteringen.
Kojfabriken: Hej igen, Har testat att rengöra smutsiltret HQ1 nu. Fanns väldigt lite smuts där i. Har dock svårt att tro att det kan ha med filtret att göra då detta filter sitter på återledningen från värmesystemet (de radiatorer jag tidigare hade) och eftersom den vägen är stängd, så kan det inte spela någon roll så vitt jag kan se. Eftersom varmvattenproduktionen fungerar i driftläge
totalpeter: ska tilläggas att de inte är så enkelt som de låter med FTX. Blir ofta en dyrare affär en ett enklare system. för att FTX ska fungera överhuvudtaget krävs att man bygger helt lufttätt vilket ytterst få byggare gör speciellt dessa modulhus är väldigt dåliga. Sedan är täthetsprovning nästan ett måste innan man börjar med ytskikt för att åtgärda misstag.
Anonymiserad 137805: [citat] Finns inte cop vid kyla för då räknar man inte in kompressoreffekten som man gör vid värme. Verkningsgraden är densamma vid kyla resp värme och detta för att det är samma kylprosess oavsett vad man kör
Kojfabriken: Nibe har någon slags till- och frånluftsvärmepump NIBE F470, vilket jag tycker låter intressant om man vill bespara sig en del jobb och pengar, utan att få de problem med för högt undertryck (om jag förstått det rätt) och slipper även kallrasproblematikensom frånluftsvärmepump ger. Principen är att man får värmen genom ventilationen och samtidigt värmeåtervinning i
Rabbithole: Golvstående eller vägghängd är mest en smaksak. Jag tycker det är skönt att få bort saker från golvet därav föredrar jag vägghängda. Fast de golvstående kan ju vara snyggare
Anonymiserad 137805: Ja matsalen måste det bli och minst en 35’a
Anonymiserad 137805: Inga nya innedelar passar Tror ingen ligger med originalet till din pump COP är enkombination av utedelens effektivitet och inne delens storlek. Leta efter en ny pump i storlek 35 /12’a så ligger du inte på marginalen och kylan kanske räcker till. Eller reparera innedelen.