Har i mitt hus en IVT 495 Twin som är på väg att ge upp. Installerades 2003. I vintras tvärstannade den
utan att larma och därmed ingen nöd körning med el, som ska kopplas in vid någon form av larm där
pumpen stoppar av t.ex. hög och lågtrycks vakter. Som tur var vi hemma och kunde köra via manuellt läge.
Jallade på våran serviceman. Hans besök har varit ganska täta sedan några år och nu tyckte han att det kanske är dags att titta på någon nyinstallation. Borrhålet är bara 60m och då har man räknat med att återvinning av frånluften ska ge ett tillskott. Har också en Wamsler kökspanna med accu tank. Denna tar över vid inställbar temperatur i tanken t.ex. vid 20grader över aktuell framledningstemp.
Har därför lite funderingar kring vad som bör väljas, själv har jag några idéer där man kan använda det som fungerar och byta det väsentliga som i detta fall värmepumpen. Har fem ställbara kretsar, två till övervåning två till undervåning och en till golvvärme i nedre hall, toa och tvättstuga. Inga termostater på elementen. Detta har fungerat bra under alla år med rumsgivare och utegivare. Jag byggde 1982.
Då var det förstås Elvärme som gällde. Har nu kollat både på NIBE och CTC. Det finns ingen pump i dag som klarar ett så kort hål som 60m. NIBE F1245-6 kräver minst 90m-120m. Därför har jag övergett tanken på att
använda mitt borrhål. Det som jag nu har tänkt är att använda NIBE F2040-6 eller 8 och som inne del VVM325
och som ventilations del F135. Jag har det mesta klart för mig men det vore intressant att få lite input från
detta forum. Hur det nu är så kan man ibland inte se skogen för alla träd. Lägger till ett egen ritat schema på den installation jag har plus det nya.
JanChrister

F2120 istället för F2040 och skippa F135, den har du ingen nytta av. FTX eller kanalfläkt på ventilationen.

Alternativt skulle kanske en F730 funka som enda lösning?

K
Jag gillar Nibe 2040, enklare, billigare och framförallt mindre. Så mycket sämre än 2120 är den inte...

Jag har ett 80tals hus tämligen välisolerat, men frånluftvärmepump, nja det passar nog nyare lågenergi hus. FTX kräver tilluftkanaler vilket jag inte har. F2040 får det nog bli, ok 2120 kanske är mer effektiv men kostar desto mer. Att jag valt F130 beror ju på att det redan finns frånluftkanaler i huset och någon nytta måste den väl göra dessutom har jag problemet med kökspannan, den tar inte luft utifrån, så vid eldning står den för en del av ventilationen och då kan jag styra ned frånluften i F130 via styrningen i VVM325.
tackar för synpunkterna så långt ...

Tänkte mest att F135 är dyrt för en frånluftsfläkt? Återvinningen är inte speciellt stor utan finns mest för att det är krav på återvinning av ventilationsluft i nybyggen.

Jag tror absolut en F730 kan matcha din befintliga värmepump i effekt, den sänker temperaturen mer så går att ta ut mer effekt på samma ventilationsmängd.

Jo jag har tagit del av data för 730 och den är intressant, men jag tror inte att den passar mitt hus så som det är inrett med tre eldstäder. Två tar luft inifrån och den tredje är en Superfier med kanalfläkt utifrån.
Har en annan tanke som kanske är vågad men kan vara en bit på vägen mot helt utbyte .. Som pensionär
har man ju inte gått om penningar. Har under den heta tiden i vår, noterat att VP går endast för varmvatten och då endast en mycket kort tid. Elförbrukningen är väldigt låg.
Så här tänkte jag .. Kopplar in en F2040-6 eller 8 på befintlig installation med en SMO20 eller 40 som styrning.
Två växelventiler, en väljer mellan den gamla utgången och utgång från 2040 till värmekretsarna.
Den andra kopplas så att 2040 kan göra varmvatten via den gamla heattanken. Jag har då kvar hålet som
jag kan få varmvatten från via det gamla systemet. Frånluften sker via nuvarande 495 den kan jag bygga om till variabel drift. Vill det sig illa så fixar 2040 både varmvatten och värme. Det är nog inte fel på den sekundära sidan i 495 så tanken och varmvatten beredaren borde gå att använda ett tag till …

Har också kollat på CTC i detta fall en EcoHeat 406 EcoVåf III i kombination. Om det fungera skulle det gamla hålet kunna användas. Kan också vara som du tidigare sagt, dessa frånluftdon ger inte så mycket tillbaka att det kompenserar ett kort hål på 60m.

Håll det så enkelt som möjligt tycker jag.
Bosch 7000i aw kanske kan vara ett alternativ till F2040? Hur mycket skiljer det i pris?

Går man på en 2040-8 så finns det allt från 38000 till 47000. Bosch 7000i är 9Kw och är vad jag kan se jämbördig i pris. Använder man Pricerunner eller andra saiter så finns det tillfälliga prissänkningar, köp nu med denna rabatt gäller till osv. Ska nog köpa genom den lokala VVS:are som jag känner och hoppas på lite rabatter den vägen. Alltid lättare att få service om han varit med från början.
Min sista ide är lockande ..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.