Har 2 funderingar. Vaillant är på upptåg här i norrland. Så hörde med dom vad d skulle kosta och om dom hade en lösning på mittvärmebehov av hus.

Har inte hört så mycket om dessa pumpar någon som har koll?

Sedan så vill dom styra vp med utegivare endast?
Förstårfaktist inte varför man gör det.
Borde ska vara en innegivare också iaf som kan ha koll på innetemp. Så man kan ta tillvara den frigjorda värmeenergin som blir innomhus av instrålande sol hushållsmaskiner , mycket folk. Eller lite folk. I huset.

När jag läst lite så verkar alla jag hittat av vp eller ved .. installationer styra värmen med utegivare? Kan inte komma på någon riktigt bra fördel med detta förutom när.det.blir tvära temperaturomslag. Någon som är kunnig på detta som kan förklara varför man väljer uteslutande detta alternativ, frågade teknikern på vaillant och fick något svävande svar om att man vill hålla ner framlednings temperaturen och att en vp fungerar då bäst om man styr med ute givare.... ? Är d svaret på frågan.. ?

Det går att även koppla en innegivare. Men utgivaren måste alltid vara den som styr famledningen i stort. I en del hus är det olämpligt med inomhusgivare och i andra kan det fungera.
Viktigt är att man kör VP med enbart utomhusgivare inkopplad under den första kallperioden, för att hitta rätt värmekurva. Sedan kan man aktivera inomhusgivaren, som då enbart kommer att fungera som finjustering vid t ex snålblåst eller solinstrålning.
Du får inte heller ha radiator, eller golvvärmetermostater som kommer i konflikt med inomhusgivaren.

Vaillants tekniker har rätt i att man ska hålla så låg värmekurva som möjligt, och den hittar man lättast genom att, under första vintern, använda enbart utomhusgivare och att ha alla radiator eller golvvärmetermostater fullt öppna (förutom möjligtvis i sovrum, om man vill ha svalare där)

Självklart skall du ha innegivare, men kanske inte använda den innan kurvan är intrimmat.
Många installatörer vill inte sätta dit dom, antagligen för att det blir mindre krångel på det viset. Eller kanske pga ren okunskap.
Jag måste fråga, varför väljer du ett såpass okänt märke?
Jag hade sett till att få minst lika bra garantier, som dom andra fabrikanter ger. Bara som säkerhet.

• Gilla
Izvek
  • Laddar…
Jag tycker det är lite intressant att prova nya grejer.. och just som VP, verkar den vara väl känd utanför sverige. Antar att det beror på att vi har så många inhemska märken här att det förefaller enklare för kund osv att välja dom. NÄr det kommer till garantier och annat så kommer jag nog att laga d mesta själv. Men självklart ska man utnyttja garantin. så långt det går.
Tittar man på felstatistiken på värmepumpar överlag så blir man mörkrädd. Dom går inte länge innan det blir någe strul redan efter 5 -7 år strular det för många detta Enligt Folksams felanmälan.

Är det ingen som kan svara på varför man måste styr framledning med utegivare?
Varför går det inte styra framledning med innegivare?

Denna värmekurva som det pratas om känns som en väldigt gammal företelse som man höllit på med i 25 30 år nu. Läste lite på nätet att man börjar övergå till inomhus givare för det är där man vill veta vad som händer.

Jag tycker också det känns väldigt omodernt att styra värmen enbart med en utegivare.
2018 som det är nu, så borde det vara en betydligt smartare styrning.
Pumpen borde ta hänsyn till väderprognoser, utegivare, innegivare (flera), och även ta med levnadsmönster.
Egentligen enkel teknik som många hemmafixare löser själva, borde inte vara svårt eller dyrt för en stor tillverkare att fixa.

• Gilla
Izvek
  • Laddar…
Finns det någon som kan förklara varför man måste styra framledning med utegivare?

Lite förenklat så är det så här:
Att man har utgivare beror på husets tröghet. Ponera att vi har +5° grader utomhus och så kommer det en köldknäpp och det blir -10°C. Utgivaren börjar då ganska snabbt att kompensera för temperaturfallet och framledningstemperaturen höjs.

Hade vi haft enbart inomhusgivare så hade den inte reagerat lika fort eftersom huset ju är isolerat och det tar ganska många timmar innan köldknäppen gör utslag inomhus.
När det väl börjar märkas och inomhustemperaturen faller försöker inomhusgivaren dra på värme, fast det egentligen är för sent.
Det blir då stora svängningar i framledningstemperaturen, vilket är dåligt både ekonomiskt och reglertekniskt. Extra dåligt är det om man har värmepump.

Därför har man utgivare, som sköter "grovjobbet" och om det är lämpligt innegivare som sköter "finjusteringen"

• Gilla
Izvek
  • Laddar…
Tack lordi för ett svar.
Tror jag skrev det tidigare. Att med utegivare så är det just denna fördel ni beskriver.

Men tycker att regleringen av värmen är väldigt trubbig och grov när man endast kör med utegivare. Borde vara standard med både ute å inne från installatörernas sida för att systemet ska vara extra sparsamt med energin.

I Izvek skrev:
Tack lordi för ett svar.
Tror jag skrev det tidigare. Att med utegivare så är det just denna fördel ni beskriver.

Men tycker att regleringen av värmen är väldigt trubbig och grov när man endast kör med utegivare. Borde vara standard med både ute å inne från installatörernas sida för att systemet ska vara extra sparsamt med energin.
Det behöver inte bli trubbigt och grovt om värmesystemet är väl balanserat.
Att montera innegivare som standard görs inte pga att det i vissa hus är rent olämpligt.
Det kanske inte går att hitta ett lämpligt ställe att montera den pga husets planlösning. Den känner ju bara temperaturen i det rum där den är monterad.
Har man t ex golvvärmetermostater så kan det vara svårt att kombinera med rumsgivare på ett bra sätt.
Hade ett fall i vintras där kunden hade braskamin och varje gång han eldade i den så blev det kallt på övervåningen pga att innegivaren satt i vardagsrummet på nedre plan.

Men i andra hus kan det fungera fint med innegivare. Man måste bedöma det från fall till fall. Men utgivare måste man ha oavsett vilket.

Jo så är det. Håller med om det problemey med innegivare. Och om man nu ska ha innegivare så är ju drömmläget när det är ett enda stort rum så givaren kan styra det rummet. Men så är det ju ingen som bor.

Och sätta en givare i varje rum är någ inte ekonomiskt försvarbart.

Vilket för mig förs till vanliga elementtermostat. Fungerar förträffligt. Men dom flesta tar bort dessa idag. Och ska styra allt med bara en utegivare eller innegivare.. men då blir det också problem med förvarmt i vissa rum och även förkallt i vissa rum med växlande årstid och temp. Kan tänka mig att styrning med endast utegivare och kurva fungerar helt ok i ett nybyggt hus med lika isolering i hela huset. Men det är det många som inte har.. många äldre hus som är både tillägsisolerad till hälften. Eller bytt fönster vilket gör det klart svårare att få sammma temp i alla rum.

Men det du beskriver om balanserat system. Fixa flödena vid varje element eller?

Det du ska göra är att trimma in hela värmesystemet med fasta strypningar på dina element, helst på returen men som alternativ kan du sätta in vanliga rattar istället som ersätter termostatrattar. Nackdelen med rattar är att de lätt kan ändras. Finns även termostatventiler med fasta strypningar.
Och även se till att du har bra differens mellan inkommande och retur på elementen. Gäller speciellt i element närmast vp då de kan ha för bra genomströmning och ge för hög temperatur tillbaka till vp och du får svårt att få en bra tempdiff mellan utgående och retur så att pumpen får bra driftförhållanden.
Detta gör du i kombination med justering av vp att du även får en bra differens på utgående tempen.
Och du kan då även strypa vissa element för lägre temp i de rum du önskar det.

Får jag gissa är det här som det slarvas allra mest att man inte anpassar, dvs justerar och trimmar inte sitt värmesystem med vp utan enbart fokuserar på vp-givare ute och ev. inne och enbart trimmar på kurvan i pumpen.

Anders S. Ok a då görs det precis som jag trodde. När det gäller balanseringen.

Har i mitt kök slots vred på bottenplan även badrum och hall. Monterade därför en innegivare för att styra detta. Och har fungerat väldigt bra. Medans resten av huset är vanliga rumstermostater för att kunna reglera tillexempel sovrum lite lägre temp.

Men om jag förstår detta rätt så vill man göra systemet helt fritt från termostater och strypa in elementflödena så att så stor värmeavgivning skall ske, så att vp får jobba med så svalt vatten som möjligt. För att spara pumpen.

Ett jävla jobb att justera in detta. Om det ens är möjligt i mitt system.

Visst är det ett jobb, men med IR-termometer och lite justerande är det snart gjort.
Och sedan rullar det i princip bara på.
De där jä... termostatventiler som fastnar slipper man också.
Men även att man kanske sparar någon krona och med lite tur får en pump som går något/ra år extra.

Hur använder du ir termometern i d fallet? :thinking::rolleyes::)

Du mäter inkommande och utgående ledning på elementen för att se att se temperaturen och vilken differens du har. Har du för bra genomströmning, dvs minimal tempdiff, så riskerar du att få för varmt vatten tillbaka till vp och den arbetar inte optimalt, men även att du inte får tillräckligt varmt vatten till elementen längst bort i värmesystemet. Det är här som det också kan uppstå problem med termostatstyrda element som öppnar och stänger vilket då kan påverka värmesystemets genomströmning.
Sedan har väl dagens modernare vp mera funktioner än vår vp från 2000, t.ex. cirkulationspumpar som automatiskt justerar hastigheten.
Men grunden för ett bra fungerande system är ändå att en riktig anpassning och intrimning görs när man byter till vp från annan värmekälla. Och det är här som det skiljer mellan olika installatörer, dvs de som bara skruvar in vp eller de som erbjuder att anpassa/justera/trimma in värmesystemet inkl. vp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.