Hej!

Jag köpte nyligen en bostad med ett vattenburet system kopplat till en vatten/luft värmepump. Det hela är uppställt på sådant vis att en stor tank är ställd i garaget kopplad till luft- eller eldning av ved. Därefter går ledningar i marken över till huset till källaren där ytligare en tank finns. I denna tanken i källaren antar jag att varmvattnet blir till, då det inte finns någon varmvattenberedare.

Då detta är väldigt nytt för mig vill jag självklart förstå mitt hus och läsa på. Tyvärr kunde nuvarande ägare inte förklara någonting då hon under två år haft samma inställning sedan sin make gått bort. Det hela installerades 2006 av okänd installatör. Jag har mailat och ringt olika aktörer, bla.a. Akvaterm som det står på pumpen, men väntar på svar.

Så, nu till mina frågor här. Jag bifogar lite bilder från garaget.

Har någon en liknande system? Hur ställer ni in optimalt efter säsong?
Tips på var det kan finnas instruktionsböcker?
Nuvarande inställning, en snöflinga, verkar ticka tanken i garaget mellan 42-47 C. Vilket är ganska oroväckande då detta för mig känns väldigt lågt. Både tanken i garaget och källaren följer samma temperatur.
Kan jag spåra en "legionella körning" utan att stirra på tempmätaren konstant?
Vattnet i kranen verkar vara runt 50 ändå, trots att tanken i källaren bara visar 42. Hur går detta ihop?

Tacksam för svar!

• Värmesystem med stor tank, rör och cirkulationspumpar i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Automatisk styrmodul för vatten/luft värmepump monterad på vägg med synliga elektriska kablar.
    Skapa konto
  • Regleringsenhet för vattenburet system visar temperatur 45.7°C på en digital display.
    Skapa konto
R
På tanken bakom ett rör så finns en skylt vad står det på den , tex typ på den
Den blå burken till höger vid golvet ser ut att vara en växlare mellan tank och VP . så det är säkert en Split som det heter , gasen från VP går in och inget vatten finns på utsidan ( innebär ingen frysrisk )
Kolla in den här länken så kan du kanske se hur sytemet är uppbyggt och vart rören går
http://www.energiteknik.net/wp/?p=5189&lang=DA
VP är nog i drift för att ge VV , en LVVP har för det mesta en max returtemp på ca 45-47C , troligtvis är det den tempen som visas på displayen ,
Känn på rören om som kommer från växlaren så är säkert ett av dom med en temp på ca 55C
Du får börja där och återkomma när du vet mer

Tack för svar rävlyan!

Tyvärr glömde jag fota märket på tanken. Åter i huset på fredag för att fota.
Jag har spanat på länken, bra beskrivet! Dock saknar jag hur vårt system är uppbyggt med den extra tanken i källaren.

Alla rör med termometer, samt tankens alla nivåer, visar samma temperatur runt 42 C. Vilket känns missledande då vad jag förstår det från bilderna ska det vara varmare längre upp i tanken?

Men jag ska känna på rören!

R
Det är troligen så att värmen går runt i tanken med laddpumpen och då spädes det varmaste ut och samma temp blir överallt
Har ritat lite på ditt foto som du kan titta på , blir lite mer orientering för dig

• Värmesystem med betecknad laddpump och växlare, handskrivna anteckningar för orientering.
    Skapa konto
  • Gilla
Sommargrävling
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Det är troligen så att värmen går runt i tanken med laddpumpen och då spädes det varmaste ut och samma temp blir överallt
Har ritat lite på ditt foto som du kan titta på , blir lite mer orientering för dig
Ok, tack för bilden. Börjar förstå mer och mer. Nästa steg jag ska göra är att rita upp hela systemt på fredag.

Har du något tips vad vi ska tänka på ang. ett sådant här värmesystem? Sköter det sig så gott som själv? (förutom på vintern när vi eldar)

R
Det sköter sig själv när alla värden är inställda , tycker det ser ut som att om du eldar så blir returen till VP hög och då stoppar den med automatik och inväntar en lägre temp på returen , då startar VP igen
Pumparna har en pil på sig som talar om pumpriktning , ett tips , det är mycket rör kan bli rörigt i huvudet
sätt lappar med pilar på rören så vet du var du är i tankarna ( huvudet )

R rävlyan skrev:
Det sköter sig själv när alla värden är inställda , tycker det ser ut som att om du eldar så blir returen till VP hög och då stoppar den med automatik och inväntar en lägre temp på returen , då startar VP igen
Pumparna har en pil på sig som talar om pumpriktning , ett tips , det är mycket rör kan bli rörigt i huvudet
sätt lappar med pilar på rören så vet du var du är i tankarna ( huvudet )
Bra tips med lapparna!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.