Hej, första frågan i detta forum. Men varit inne och läst här en del förr.

Jag har en Fujitsu Nocria som ger mig felkoder hela tiden.
Model namnet är AWYZ14LBC/AOYZ14LBL
Felkoden är 2 gröna 7 röda, vilket jag förståt är High Disch Temperature.

Hade en reperatör här för några veckor sedan han sa att trycket var bra men han bytte någon givare och rådde mig att rengöra den ordentligt. Felet kom igen dan efter. gjorde rent och felet har inte dykt upp fören nu.

Efter jag dragit ut sladden och startat den så går ytterfläkten igång och kyler ett av rören så kraftigt att det blir is på det. det andra röret märker jag ingen större skillnad i temperatur på.
Efter ett tag slutar fläkten att gå ( fortfarande ytterdelen ) och röret in värms upp igen.
Ibland kör den en sådan runda till ibland så kommer felkoden en stund efter.

Den stora flänsen som går runt hela ytterdelen märker jag ingen större temperaturskillnad på, Men inne i skjälva ytterdelen sitter en till mindre men kraftigare aluminium fläns. Den Blir varm. Nånstans runt 50 grader skulle jag tippa så inget överdrivet.

Jaa någon som blir klok på min lilla felrapport. Väldigt tacksam för svar. Reparatören är jag inte supersugen på att ringa igen.

Testat den nu på morgonen. Den har gått väldigt länge nu.

Det jag har gjort är att ställa allt på auto, sedan långsamt stegat ner tempen från 30 grader.
Röret ut från ytterdelen blir kalt och kondenserar, men kondensen fryser inte.
Det jag märkt är att det inte rinner någon kondens ut ur dräneringsröret.
Om dräneringsröret är tätt, vad får det för negativa konsekvenser. vatten inne?

Kan det vara så att den bara blir överbelastad när man kör full AC. man kan gö tycka att den borde kunna hantera det.

Verkar funka någorlunda nu. I varje fall om jag stegar ner långsamt och håller mig -2 grader ifrån innertempen.
Kondens har också börjat pissa ut ur dräneringsröret nu.

Min gissning är att antingen blev den överbelastad förut, med tanke på den extrema yttertempen.
Eller så har jag fukt i systemet så när max kyla pressas ut så fryser det och stannar cirkulationen av kylmedlet.

Väldigt svårt att tro att den överbelastas. Det är ju ingen extrem utetemperatur på något sätt. Jo, för att vara Sverige. Men dessa används ju (för kyla) främst i riktigt heta länder. Ta Bagdad som exempel, där temperaturen i skuggan ofta går över 50 grader.

Dessutom är det ju delta T (temperaturskillnad mellan kalla och varma sidan) som styr och den kan ju ofta vara betydlgt högre på vintern.

Jag tror det är något fel på den (har en likadan själv) men kan tyvärr inte hjälpa dig med vad.

V vectrex skrev:
Väldigt svårt att tro att den överbelastas. Det är ju ingen extrem utetemperatur på något sätt. Jo, för att vara Sverige. Men dessa används ju (för kyla) främst i riktigt heta länder. Ta Bagdad som exempel, där temperaturen i skuggan ofta går över 50 grader.

Dessutom är det ju delta T (temperaturskillnad mellan kalla och varma sidan) som styr och den kan ju ofta vara betydlgt högre på vintern.

Jag tror det är något fel på den (har en likadan själv) men kan tyvärr inte hjälpa dig med vad.
Tycker inte heller att den borde vara överbelastad, den borde vara tillräckligt smart att anpassa sig efter sitt max.
Det enda jag kan tänka mig är att den är anpassad för nordiskt klimat.
Men din tuggar och går i hettan eller.

P pederbonde skrev:
Tycker inte heller att den borde vara överbelastad, den borde vara tillräckligt smart att anpassa sig efter sitt max.
Det enda jag kan tänka mig är att den är anpassad för nordiskt klimat.
Men din tuggar och går i hettan eller.
Ja, den har inga problem alls med detta. Jag kör den inte särskilt mycket då jag inte har några större problem med denna värme som är nu. Övervåningen är där det blir olidligt men där hjälper den tyvärr inte alls (sitter på nedervåningen). Jag loggar exakt elförbrukning på min och den drar aldrig över 2kW nu med max kyla påslagen. Kör man den kontinuerligt så klarar den hålla 24 grader inomhus på bara 300W effwktuttag trots stora fönster och mycket solinstrålning. På vintern när man kör värme kan den gå upp på 3kW effektuttag.

P
Typiskt köldmedelsbrist
Den har alla symptom
Det är troligen en dålig kona då 1/2 tumsrören är mer knöliga än 3/8
Tyvärr kostar köldmedlet ca 2.500.- kilot numera

electroluxaren skrev:
Typiskt köldmedelsbrist
Den har alla symptom
Det är troligen en dålig kona då 1/2 tumsrören är mer knöliga än 3/8
Tyvärr kostar köldmedlet ca 2.500.- kilot numera
Vafan kvacksalvaren som var här hävda gö att trycket var ok. Den verkar gå ok nu, eller den dör i varje fall inte efter 10 min. Sedan hur uteffekten är kan man väl diskutera. den sänker tempen cirka 5 grader.

Vad menas med en dålig krona. Kan man köpa en sådan där gör det själv tub och köra själv eller är det dumt.

Laborera inte själv med apparaten. Begär hellre att en kunnig kyltekniker kommer och tätprovar och fyller upp den på nytt med rätt mängd gas.

LLVP är känsliga på fyllningen. 50-100 gram kan göra stor skillnad åt bägge hållen mellan att den går bra eller dåligt.

P
Putten Putten skrev:
Laborera inte själv med apparaten. Begär hellre att en kunnig kyltekniker kommer och tätprovar och fyller upp den på nytt med rätt mängd gas.

LLVP är känsliga på fyllningen. 50-100 gram kan göra stor skillnad åt bägge hållen mellan att den går bra eller dåligt.
Stämmer bra på en del panasonic.

electroluxaren skrev:
Stämmer bra på en del panasonic.
Putten Putten skrev:

ahh det är lite det som stör mig. Känns nästan som dom gjort det medvetet krångligt att fixa med själv. ville bara kolla så att thermistorerna satt där dom skulle men det är fan nästan omöjligt att bryta sig in i.

Det är liksom ingen komplicerad apparat. Den ska avdunsta i ena ändan och kondensera i andra, och det som styr det är tryck och temp men man får ingen felsökningsjälp i huvud taget av apparaten, bara en rätt meningslös felkod.

P
Koden tillsammans med tryck/temp samt en tångampermeter talar om allt.
Fast man måste ha lite grundläggande kunskaper om kylprocessen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.