FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Du får ligga på installatören att dem fixar en ny större pump. "Felet" du hittat med lågt vattenflöde stämmer helt med ditt problem med dålig kyleffekt.

Återkoppla gärna om du får bytt pump o hur det fungerar, jag skulle tro att du kan få ner lufttemperaturen till 14-15C (24C i rum) med rätt vattenflöde.
Kul att du håller med. Ja, har legat på, men det har varit semester... De får återkomma. Har inte betalat än, så bollen ligger hos dem.

Cirkulationspumpen de satt in ska enl spec fixa drygt 2 m3/h, så varför den verkar maxa på 0,4 just nu får de klura på...
S smurfen72 skrev:
Prova kör den inbyggda brine cp i vp då kommer flödet bli högre.
Ja, det kanske gör lite skillnad på temperaturen på vätskan (högre flöde ner i berget och upp till mark), men flödet från källaren upp till vardagsrummet borde väl inte öka av det?

flödet kommer öka om du kör båda pumparna enklast är väl att prova så ser du hur stor skillnad du får på tempen.

Hur gick det?

K karlmb skrev:
Hur gick det?
Tackar som frågar, men ännu har inget hänt. Firman hade mycket att göra och jag hade inget större behov av AC när hösten kom. De har dock sagt att de ska sätta in en kraftigare pump som de säger sig både ha beställt och fått.

Jag känner ingen stress, håller inne med 11 av de 25 tusenlappar som hela kalaset kostade, vilket de tyckte var toppen. Stor firma, så de är uppenbarligen inte heller stressade.

Återkommer när de fått fart på allt!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Här blir jag nyfiken också hur det gått!
Vi funderar på sätta in en liknande fläktkonvektor I samband med en ombyggnation som gör att vi tar bort 2 element. Vårt hus blir extremt varmt sommartid. Denna sommar har 26-30 ° varit standard i huset. Därför låter detta väldigt spännande!

Hur har du klarat sommaren ?

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
H
Jag installerade min frikyla i fjolsommar men det är först i år som jag får nyttja den i den 30 gradiga värmen som är.
Jag har min fläktkonvektor som är märkt 4.2 kw i kyleffekt i ett sovrum på övervåningen. Det rummet håller 21 grader på kvällen efter att kylan har varit igång från lunchtid. Sängkläderna känns kalla när jag går och lägger mig så det gäller att krypa ner i täcket som man gör på vintern för att inte frys.

För att hjälpa till att flytta den kalla luften till övriga sovrum på övervåningen när det är så här varmt ute kör jag en vanligfläkt. Nedervåningen håller en ok tempertur i och med att den kalla luften går ner via trappen.
Huset är på 140 kvm i tvåplan (70+70 kvm).

För att summera så kan jag säga att frikyla är det bästa med bergvärmen och jag rekommenderar alla att skaffa frikyla. Min kb håller 10 grader ut i från fläktkonvektorn in 6 grader. Jag kör inte frikylan på natten för att den låter lite mycket just när den startar så dunssar det till lite mycket tyvärr i fläktkonvektorn. Men har inget behov av att köra kylan på natten heller då det är så utkylt i rummen så håller sig temperaturen bra över natten. Jag har inte heller märkt att kyleffekten har mattats i och med att berget blir varmare under sommaren.

• Gilla
MiniMii
  • Laddar…
M MiniMii skrev:
Här blir jag nyfiken också hur det gått!
Vi funderar på sätta in en liknande fläktkonvektor I samband med en ombyggnation som gör att vi tar bort 2 element. Vårt hus blir extremt varmt sommartid. Denna sommar har 26-30 ° varit standard i huset. Därför låter detta väldigt spännande!

Hur har du klarat sommaren ?
Hej,

Ja, denna sommar har den verkligen fått visa vad den går för. Jag tycker tyvärr att min konvektor är alldeles för klen. Den har en "sensible kyleffekt" på 2,6 kW vid 27 grader i rummet och brine in på 7 grader som faktabladet så fint säger. Konvektorn sitter i vardagsrummet. Där lyckas den väl få ner värmen till 26 grader ungefär om den kört sedan lunch. I resten av huset (enplans med källare, ca 124 kvm/plan) märks det inte av.

Jag har en pågående diskussion med företaget som satt in den om att effekten är för låg. Enligt mina mätningar och beräkningar får jag inte ut mer än 1,68 kW kyleffekt (baserat på temp på brine, temp på in- och utluft samt någon magisk konstant). Företaget har inte sagt emot mig (än). Har betalat 15 tkr, håller inne med 11... Vet inte riktigt var det kommer att landa. Skulle hellre ha en större fläktkonvektor och betala rubbet med det samma.

Så, summa summarum: jag är halvnöjd. Skulle ha tagit en större fläktkonvektor, men detta var den som de rekommenderade och sa passade... Och ibland litar man på folk. :confused:

H
När jag beställde min frikyla så läste jag på att det är svårt att komma upp i den angivna kyleffekten som fläktkonvektorn är märkt med via frikyla så det var därför jag valde en lite större flältkonvektor på 4.2 kw.

Vad jag får ut i verkligheten i Kw vet jag inte men den räcker till för vårat hus så jag är nöjd med min frikyla i allafall.
Då har det varit 30 grader (utomhus) i skuggan som referens.

• Gilla
Hmt och 1 till
  • Laddar…
Låter klokt, H-Thomasson... Önskar att jag hade fått samma tips innan jag installerade. Tänk att man så ofta ska behöva ta reda på saker själv och inte bara kan lita på att proffsen man anlitar faktiskt har koll på läget... Suck.

H
Denna fläktkonvektor har jag.
Den låter lite mycket just när den slår igång så dunnsar det till lite. Så vi kör den inte på natten när vi sover men annars så är det aldrig några problem med ljudet när den är igång.
Det blåser 16 grader från den när det är 25 grader i rummet och jag har runt 6 grader KB in från berget.

https://www.ahlsell.se/10/kyl/luftkonditionering/flaktluftkylare/innova-1/7128005/

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.