R robertsund skrev:
Det var rätt bra pris måste jag säga! Vad var detta för försäkring?
Jag har kollat lite på att byta kompressorn själv, själva bytet är ju inga problem med lödning, men just själva vaccumet och sedan fyllning som blir svårare då det inte finns nå fasta kranar som det ser ut.
Det var nån föesäkring som tidigare ägare till huset tecknade när pumpen var ny.

Du vacumsuger ju med sån maskin som man typ använder till AC'n i bilen, sen ska man väl vara behörig för att arbeta med.gasen sen också.
Jag hade inte gett mig på det själv då jag gillar värme och att saker funkar.
Men går den sönder en gång till, då åker hela pumpen ut

G ekaa88 skrev:
Det var nån föesäkring som tidigare ägare till huset tecknade när pumpen var ny.

Du vacumsuger ju med sån maskin som man typ använder till AC'n i bilen, sen ska man väl vara behörig för att arbeta med.gasen sen också.
Jag hade inte gett mig på det själv då jag gillar värme och att saker funkar.
Men går den sönder en gång till, då åker hela pumpen ut
Okej, den försäkringen skulle man haft nu känner jag :crysmile:
Jo sant de värme och att det fungerar är ju bra!:rofl: Tur att det var rätt tidpunkt på året iaf!

Ska du löda, så se till att du fått ut allt köldmedia, det är brandfarligt.
K5731310_thumb.jpg
Löd dit en sån här på kompressorns sugledning, och vakumsug, samt fyll från denna, tror det var 550 gram r290.

DonPablo R134a skrev:
Ska du löda, så se till att du fått ut allt köldmedia, det är brandfarligt.
[bild]
Löd dit en sån här på kompressorns sugledning, och vakumsug, samt fyll från denna, tror det var 550 gram r290.
Okej tack de va bra o veta :)
Som det är nu ser det ut såhär, vore ju fint att löda dit ventiler där på stumparna som sticker ut.

• Öppet värmeskåp med synliga rörstumpar, kablar och isolering framför en gul vägg, redo för installation av ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R robertsund skrev:
Okej tack de va bra o veta :)
Som det är nu ser det ut såhär, vore ju fint att löda dit ventiler där på stumparna som sticker ut.
Lite svårt o se på bilden men på mitten åt högersidan, två koppar rör

Det där är högtryckssidan, hetgas och vätskeledningen. Sätt anslutningarna i kompressorlåddan.
I kompressorlådan har du ett rör på vänstersida som går till kompressorn, det är suggassidan, dit ska du ha en koppling/schraderventil, och en på trycksidan

Redigerat:
NIBE 410P har ingen kompressorlådda. Kompressorn sitter längst nere i bakre högra hörnet bakom cirkulationspumpen som syns i bilden.

J Josth skrev:
NIBE 410P har ingen kompressorlådda. Kompressorn sitter längst nere i bakre högra hörnet bakom cirkulationspumpen som syns i bilden.
Ja precis o dom två små koppar rören går väll ena till sugsidan och ena till pumpsidan?

Sorry my bad, där kan du absolut löda på en schrader på varje, jag såg inte att det var rörändar. helt perfekt ställe ju, öppet och bra. Jag tänkte på 310an =)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.