Värmepumpar
Lucky2015: [citat] Här har du lite information om hur de fungerar: https://www.vattenfall.se/varmepumpar/luftvarmepump/hur-fungerar-en-luft-luftvarmepump/
Per Ola Persson: Låt det vara ett tag. De tkan också vara service/underhåll på server/databas kanske Får du ingen info på ett tag så får du felsöka
etompau: Fläkten går normalt hela tiden. Varvtalet kan automatiskt ändras (inställningsberoende) beroende på omgivande temp. Fläkten stannar i avfrostningsfasen. Pumpen mäter temp. på luften den suger in i fläktpaketet och justerar sin temp efter inställd temp. Tänk på att den ska värma ytor längre från fläktpaketet, därför har utströmmande luft högre temp. än vad du har ställt in
Lagerström: [citat] Det var på Polarpumpen. Kollade dagen efter dock, priset var då ca 17000 med wifistyrning. Vet inte om det var av misstag eller väldigt tillfällig kampanj.
hordak: Lyft i gammal tråd, men tacksam för synpunkter: I mitt föräldrahem med bergvärme installerades för säkert 30-35 år sedan en uteluftsmodul med bärare för att värma energibrunnen. Modulen har en termostat som medför start vid utetemperatur från 8 grader och på så sätt kan brunnen värmas upp under årets varmare månader. Har dock funderat på effektiviteten hos denna lösning då
DonPablo: givarna till kb, sitter inne i kompressormodulen, så de blir uppemot rumstemp om den stått still länge
Josth: Det beror ju vad överdimensioneringen kostar relativt elkostnaden men med de varvtalsstyrda pumparna strävar man ju efter 100% energitäckning och att elpatronen enbart finns som reserv.
Plutus: Du behöver inte fylla om du har 0,5 bar i systemet, och du kan fylla med vatten om det bara saknas någon liter, men gör det inte till en vana:-)
Cancerman_777: Om du har proppar och inte automatsäkringar så kan ibland pluppen stanna kvar inne så att proppen ser hel ut fastän den är bränd. Byt den propp som är till pumpen och se om pumpen startar. Det är betydligt billigare än att elektrikern gör det åt dig.
antto77: [citat] Jag har inte mätt frånluftsflödena ännu, funderar på att hyra instrumentet så jag får till det. Hittade "ventialtionsritningarna" för mitt hus på kommunens hemsidor så jag vet hur frånluftsdonen ska ställas in. Fläkthastigheten har jag just nu inställt på bara 55% för att dra ner ljudnivån.
cpalm: [citat] Det är en mix av propan och butan. Eller gasol och cigarettändargas om man så vill. Miljövänlig, men det är ingen bra idé att tända en cigg i kylrummet om gasen skulle ha läckt ut. Nackdelen är att den är brandfarlig med andra ord.
arowe17: [citat] Intressant! Var köpte du pumpen? Vad gick hela kalaset på ungefär?
007 i hus: Hej Jag har Hej jag har en IVT-490 värmepump och funderar på att ställa cirkulationspumpen på ständig cirkulation och på så sätt kyla varma golv (där solen står på) och på så sätt värmer jag Då också kalla badrumsgolv (betongplatta) i suterräng plan inte minst under sommarmånaderna, är det en bra idé? Och om det är så hur sätter jag Cirkulationspumpen i ständig drift det
Psyqe: [citat] Yes, tänkt kaminplacering. Det är ju det där med blåser rätt i väggen som är min oro. Jag får klura lite på det när vi har rest huset och ställt upp lite innerväggar.
Muuuuurtin: Tack för svar alla! Okej, så rätt onödigt då med trycksatt kärl om nivåkärlet är på högsta punkten. Om jag skulle skaffa bergvärme finns det risk att rören skulle komma in i taknivå (berg runtom pannrummets ytterväggar) och antagligen blir högsta punkt utomhus, inser att jag då behöver ett riktigt expansionskärl. Hur luftar man ett sånt system om högsta punkten blir där
lordi: [citat] Kolla så att flödet går på rätt håll i alla radiatorer. Går det baklänges genom en termostatventil så kan det uppstå slag i ventilen. Röret in i toppen på radiatorn där termostaten sitter ska vara varmast.
Anonymiserad 239657: [citat] Det kan även vara ventilen i botten som är kass så man bara inte byter ut kärlet för att den inte håller luft. Min ventil fick bytas och det har tågat på sedan dess. Rinner det däremot ut vatten ur den ventilen är blåsan kass. Rinner det varken ut luft eller vatten så har du bara inte luft. Så då åker man på det billiga nöjet, att hitta 1 st bilventil någonstans
Magnus E K: Jag har ett "tickande" ljud på min snart tre år gamla Panasonic HZ25TKE, hörs i fläktläge 1, 2 och 3 med varierande styrka. Men det fanns inte från början, började när den var ca 1,5 år gammal.
Busjocke: Ja jag kan kika igenom dom justeringarna, jag frågade lite dom som bodde här innan men han sa att hans fruga pillade lite men han gjorde aldrig det, och det såg man på hur lortigt de va. Tack för hjälpen!
Cancerman_777: Köp en värmefläkt/byggfläkt för 99:-. Ställ fläkten på olika ställen och kolla av hur värmen sprider sig. Där du upplever att du får bäst/önskad spridning är där llvp bör installeras. Spridningen beror bla på hur luftströmmarna i huset rör sig.
Florin112: Hej Micke TH har lite frågor till dig ang pumpen, jag har en likadant pump som du då, skulle du kunna kontakta mig på 0761152155? Mvh Florin. [citat]
Josth: Glöm inte att ett hus i Stockholm med bergvärmeanläggning är mer värd än ett hus med frånluftsvärmepump, hög elförbrukning och sämre energiklass. Kan sänka räntan på bolånet om man har bra energiklass. Räkna på 15-20 år. När det är dags att byta värmepump nästa gång finns redan borrhålet och det är bara själva bergvärmepumpen som behöver bytas ut.
Comfort Thomas: Hur väl det fungerar beror på placering av kamin, placering av innerdel och planlösning. Finns funktionen och man har behov av den så ska man självklart utnyttja den. Dom flesta köper en luftvärmepump för att just slippa elda men det verkar finnas några som gillar att elda . Beror nog lite på vart i landet man bor hur vanligt det är med eldstäder. Förr var det en hel del strul med
Muuuuurtin: [citat] Det ligger något i det, dessa var de första jag började kolla på. Tycker dock utedelarna är fula och stora jämfört med nibe eller ctc, men det är nog mitt enda argument Har börjat fundera lite på bergvärme istället, är ju nästan lika lätt som en monoblock att koppla in och en engångskostnad för borrhålet som tillkommer...
Anonymiserad 238506: Men då tänkte jag lite rätt. Då har jag ju lördagen räddad iaf. Tack för hjälpen och instruktionerna :)
DonPablo: ja med kärvande expansionsventil, så kan du få dessa fel, som inte uppträder likadant hela tiden, den kan gå någon dag, sen nästa gång, kan den lösa på lp efter några minuter.
DonPablo: Ja men värdena som syns visas inte rätt när inte komp går, den bör ha gått ca 10 min för att börja visa okej värden
Anonymiserad 137805: Polarpumpens installatörer brukar göra det enkelt... För sig. Annars hinner de inte 3 jobb om dagen.