9 824 läst ·
25 svar
10k läst
25 svar
Låta värmepumpen förvärma inkommande köldbärare
Jag jobbade på ett utvecklingsföretag i Linköping och där kyldes luftkonditioneringen till datorhallen med kranvatten som gick vidare ner i avloppet. :wow: (Detta sedan det visat sig att det inte var bra att ha kondensatorerna i parkeringsgaraget, det blev 30 grader varmt där efter ett par månader.)jensaro skrev:En vissa kommuner har man schablondebitering på VA, tanken har slagit mig att använda färskvatten till köldbärare, då behöver man ju ingen pump heller och inkommande temp är väl 4-6grC. Men efter att ha räknat om flödet till årlig volym la jag ner den idéen.. Risken är väl att kommunen kommit och grävt upp hela kvarteret för att söka läckor... Man kanske till och med hade kunnat driva kompressorn med vattentrycket... Dåååå har man billig värme!!
Borde ju gå att värma brine-slangen på något vis.
Jag har bara frånluftsventilation, blåser ut massa värme. Ifall man nyttjat den spillvärmen på något vis.
Eller om brine-slangen är takmonterad i ett rum, då värms den ju, fast samtidigt kanske den kyler rummet mer än vad slangen värms.
Jag har bara frånluftsventilation, blåser ut massa värme. Ifall man nyttjat den spillvärmen på något vis.
Eller om brine-slangen är takmonterad i ett rum, då värms den ju, fast samtidigt kanske den kyler rummet mer än vad slangen värms.
Rummet kyls exakt lika mycket som brainen värms. Om du trots det hade gjort det så hade det kondenserat svårt längs slangen.Yrrol skrev:
Nja, just i fallet med kondensation blir det ganska bra, man återvinner ångbildningsvärmet från vattenångan. Fast kondensvattnet måste ledas ut ur huset innan det förångas igen, annars är det ingen vits.jensaro skrev:
Fast du kyler ju fortfarande rummet, eller hur. Då kan man ju lika gärna köra brainen genom varmvattenslingan..mycke_nu skrev:
Värmen som försvinner från rummet får man tillbaka i brinen, men kondensationsvärmen som bildas när ångan övergår till vätskeform är ren vinst (förutsatt att kondensatet rinner bort någonstans där det inte dunstar igen)
tänk avfuktare som står och blåser varmluft, hälften av värmen kommer från drivenergi till kompressorn, andra hälften är kondensationsvärme
tänk avfuktare som står och blåser varmluft, hälften av värmen kommer från drivenergi till kompressorn, andra hälften är kondensationsvärme
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Lyft i gammal tråd, men tacksam för synpunkter:
I mitt föräldrahem med bergvärme installerades för säkert 30-35 år sedan en uteluftsmodul med bärare för att värma energibrunnen. Modulen har en termostat som medför start vid utetemperatur från 8 grader och på så sätt kan brunnen värmas upp under årets varmare månader. Har dock funderat på effektiviteten hos denna lösning då dels en såpass gammal 3-fasmotor förmodligen drar en hel del ström, samt att effekten borde vara väldigt kortvarig när väl eldningssäsongen startar, berget arbetar ju liksom det mesta annat mot utjämning..
I mitt föräldrahem med bergvärme installerades för säkert 30-35 år sedan en uteluftsmodul med bärare för att värma energibrunnen. Modulen har en termostat som medför start vid utetemperatur från 8 grader och på så sätt kan brunnen värmas upp under årets varmare månader. Har dock funderat på effektiviteten hos denna lösning då dels en såpass gammal 3-fasmotor förmodligen drar en hel del ström, samt att effekten borde vara väldigt kortvarig när väl eldningssäsongen startar, berget arbetar ju liksom det mesta annat mot utjämning..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden