Hej, har nu elelement i källaren som är på 115 kvm, tänkte nu montera in luft/luft värme istället för elen och därmed spara några kronor.
Är inte riktigt säker på vad det bästa stället att montera den är, har gjort en liten skiss och markerat med rött där jag skulle kunna tänka mig att ha den (tvättstugan).
Jag vill gärna ha upp lite varmluft i trappuppgången som är öppen och leder upp till vardagsrummet, kommer det att fungera bra att sätta den där eller rekommenderar ni att jag sätter den på något annat ställe?
Är inte riktigt säker på vad det bästa stället att montera den är, har gjort en liten skiss och markerat med rött där jag skulle kunna tänka mig att ha den (tvättstugan).
Jag vill gärna ha upp lite varmluft i trappuppgången som är öppen och leder upp till vardagsrummet, kommer det att fungera bra att sätta den där eller rekommenderar ni att jag sätter den på något annat ställe?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, den bör placeras på en av gavlarna. Det är luftströmmens riktning som är väsentlig.
Jag hade placerat den under mitten fönstret i rummet med trappan ur ren energisynpunkt. Inga hänsyn tagen till ev. Ljudstörning.
Jag hade placerat den under mitten fönstret i rummet med trappan ur ren energisynpunkt. Inga hänsyn tagen till ev. Ljudstörning.
Ok, är det ingen risk att all luft går upp till övervåningen (har en värmare där redan) och det blir dålig värme i källaren?B Boende45 skrev:
Monteringen skulle se väldigt konstig ut med den under fönstret, om jag sätter den i tvättstugan, hjälper det inte att rikta luftströmmen 45 grader åt trapphållet?
Så fort du måste rikta luftströmmen får du sämre effekt. En LLVP ska köras på max fläkthastighet och rätt modell värmer med lätthet hela källarvåningen om det finns öppningar för luften att passera.
Alternativet är att placera den på gaveln i tvättstugan så att luftströmmen rör sig mot andra gaveln.
Ovanstående gäller om du vill få hela ytan uppvärmd med lite elanvändning.
Om utseendet är det viktigaste kan du placera den var som helst i det öppna utrymmet.
Ditt förslag på placering ger kanske en tempskillnad på 2-3 grader i tvättstugan jämfört med rummet bredvid. Jag vet. inte vad rummet med trappan används till. Det avgör placeringen.
Alternativet är att placera den på gaveln i tvättstugan så att luftströmmen rör sig mot andra gaveln.
Ovanstående gäller om du vill få hela ytan uppvärmd med lite elanvändning.
Om utseendet är det viktigaste kan du placera den var som helst i det öppna utrymmet.
Ditt förslag på placering ger kanske en tempskillnad på 2-3 grader i tvättstugan jämfört med rummet bredvid. Jag vet. inte vad rummet med trappan används till. Det avgör placeringen.
Ok, tack för svaren, får väl ta och montera den på någon av kortsidorna då det verkar vara bäst/effektivast.
Garderoben är inbyggd så det lutar åt att det blir mittenfönstret i andra ändan, om jag monterar den där, är det då en bra ide att montera in en frånluftsfläkt i tvättstugan för att få ut dålig luft?
Garderoben är inbyggd så det lutar åt att det blir mittenfönstret i andra ändan, om jag monterar den där, är det då en bra ide att montera in en frånluftsfläkt i tvättstugan för att få ut dålig luft?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Ja, problemet är att garderoben är inbyggd, ovanför garderobsdörren är det 20 cm fritt till tak och garderoben är 120 cm bred, funderar på om det skulle fungera att kapa typ 10 cm i ovankant på garderobsdörrarna så den får plats ovanför?Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Det brukar rekommenderas att ha minst 20cm tomt utrymme mellan värmepumpen och taket
Brukar sägas att 5 cm räcker när man läser vad som står på värmepumpsforum. Men har man så lite kan det bli svårare när det behövs service och rengöring etc. Själv har jag 7 cm mellan innerdelen och innertaket på övervåningen och tycker det fungerar helt ok.
Jag har också 5-6 cm på en pump, inga problem. Men som du säger kan kanske bli lite meckigt.J Josth skrev:
Ett tips när du har fler än ett rum som ska värmas där man kan förvänta sig temperaturskillnader mellan rummen, är att kontrollera så modellen du köper har möjligheten att automatiskt fortsätta köra fläktläge när den nått inställda temperaturen trots att den drar ner på värmetillverkningen. Då fortsätter den trycka ut luften från uppvärmda rummet så det hela blir lite effektivare,
Jag ångrar att jag inte kollade upp det innan jag köpte in mig i mitsubishis sfär, den modell jag har drar ner fläkten maximalt när man nått börtemperaturen så man får förlita sig helt på konvektionen att sprida värmen när temperaturen är nådd.
Jag ångrar att jag inte kollade upp det innan jag köpte in mig i mitsubishis sfär, den modell jag har drar ner fläkten maximalt när man nått börtemperaturen så man får förlita sig helt på konvektionen att sprida värmen när temperaturen är nådd.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Tror inte någon modell idag har funktionen att det fortsätter blåsa på samma hastighet när man nått börtemperaturen.
Kamin / öppen spis funktion har några och när temperaturen överstiger börtemperaturen vid eldning med ett visst gradantal så fortsätter den blåsa runt luften men det är inte riktigt den funktionen du söker tror jag
Kamin / öppen spis funktion har några och när temperaturen överstiger börtemperaturen vid eldning med ett visst gradantal så fortsätter den blåsa runt luften men det är inte riktigt den funktionen du söker tror jag
Lite varning för att sätta den inklämd ovanför garderoben.
Dels brukar pumpens termostat fungera väldigt osäkert pga hög egenuppvärmning när pumpen går. Dels kan verkningsgraden påverkas av samma skäl. Möjligen också ljudet.
Ska du gå på den lösningen se till att använda en extern temperatur givare som du då sätter i det rum ni oftast vistas i.
Dels brukar pumpens termostat fungera väldigt osäkert pga hög egenuppvärmning när pumpen går. Dels kan verkningsgraden påverkas av samma skäl. Möjligen också ljudet.
Ska du gå på den lösningen se till att använda en extern temperatur givare som du då sätter i det rum ni oftast vistas i.