P
Y YngveS skrev:
inklämd ovanför garderoben.
Det var väl en inbyggd garderob ts hade?
annars håller jag med;)

Det finns ett företag som säljer så kallade värmeförflyttare som du kan sätta ovanför dörren i mellanväggen. Jag gjorde för ett antal år sedan en egen lösning som fungerade bra och jag använde 5 st av deras fläktar för att flytta värme från en stor Tullikivi täljstenskamin i källaren upp genom trapphuset till bostadsplanet, det fungerade mycket bra. Jag vet inte om man här i forumet får nämna företaget så jag gör inte det.

J Josth skrev:
Tvättstugan bör ha frånluft för att suga ut fuktig luft så det torkar bättre.
Alternativt kan du skaffa en avfuktare till tvättstugan. I så fall kan du stänga eventuell frånluftsventil i tvättstugan förutsatt att resten av källaren blir tillräckligt ventilerad.

Ursäkta frånvaron i tråden och tack för all respons, har nu funderingar på att sätta igen mittenfönstret (i bilden) med en grövre plyfa och montera innerdelen där, att sätta den under skulle väl också kunna fungera men det skulle se konstigt ut att ha den så lågt tycker jag.
Jag har en bra avfuktare i andra änden av källaren (tvättstugan) och skall sätta in en pax calima fläkt istället för ventilen som sitter där nu.

Vad tror ni om det?

3D-modell av en källare med markerat mittenfönster för potentiell igensättning och ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns säkert olika åsikter om man behöver både frånluftsfläkt och avfuktare i en tvättstuga eller inte. Själv har jag valt att stänga ventilen i tvättstugan. Men jag har två andra frånluftskanaler i källaren (självdrag) och upplever att luftkvaliteten är ok. När det gäller placering av innerdelen till lvp hade jag satt den i det rummet som du vill ha varmast i. Temperaturen sjunker en hel del ju längre ifrån den man kommer om man inte har en helt öppen planlösning.

När det gäller placering i höjdled så finns det innerdelar som är avsedda att sätta längre ner på väggen, typ som en radiator. Kolla in Mitsubishi.

T TE-Rex skrev:
När det gäller placering i höjdled så finns det innerdelar som är avsedda att sätta längre ner på väggen, typ som en radiator. Kolla in Mitsubishi.
Ok, läste på värmepumpsforum att det är ok att sätta den lägre om man endast skall ha den till att värma, det rekommenderas däremot inte om man skall använda den för att kyla, jag kommer endast att använda den för att värma då källaren är tillräckligt sval även på sommaren.

Hade en kille här och kollade, han skulle ha 17000kr monterat och klart för en Fujitsu 12 LM Slim.
Jag har däremot snöat in på Mitsubishi FH35.

Vilka av dessa 2 skulle ni valt?

FH35 är en gammal modell, LN35 är nyare så den skulle jag kollat på.

Sen som sagt innedelen på garderoben

L luzze40 skrev:
Hade en kille här och kollade, han skulle ha 17000kr monterat och klart för en Fujitsu 12 LM Slim.
Jag har däremot snöat in på Mitsubishi FH35.

Vilka av dessa 2 skulle ni valt?
Vill minnas att Fujitsun har det äldre utgående köldmediet, kolla på detta

Jag tittade på den tidigare men valde till slut en Daikin. Bättre på alla punkter (även jfr med FH35) och den är jag supernöjd med. Tips, be om kontakt med ÅF via Daikins hemsida så får du en ÅF som erbjuder hela Daikin sortimentet. Vissa ÅF verkar bara ha äldre modeller.

Senare modellen KM Slim har väl R32 som köldmedia om jag inte minns helt fel men den kanske var dyrare än LM.
FH35 har R410 , den har varit med extremt länge och det verkar som den först nu upphör hos Mitsubishi.
Måste nästan vara rekord i hur länge en modell har funnits !!
Ersättaren var/är LN Hero men dom har sålts parallellt några år .

Jämför man motsvarande nyare modell effektmässigt av dom större kända märkena så är det ingen större skillnad utan det som kan avgöra är Tex finesser, funktioner, mått på innerdel, garantilängd , pris och en återförsäljare som känns bra att köpa från.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Köp en värmefläkt/byggfläkt för 99:-. Ställ fläkten på olika ställen och kolla av hur värmen sprider sig. Där du upplever att du får bäst/önskad spridning är där llvp bör installeras. Spridningen beror bla på hur luftströmmarna i huset rör sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.