Bass3n Bass3n skrev:
Pumpen stannade igår kväll så när jag drog igång den idag så kom det en ström av bubblor men de dog ut på ca 5 sekunder.
Det tyder på att det inte är något fel på kompressorn iallafall.


Okej, det räcker att man skjuter av på utsida rör med laser/värmekamera? Bara diffen man är intresserad av?
Typ. Förutom att värmekamera/IR-termometer brukar visa fel när man mäter mot metall, så man kan behöva sätta en bit eltejp eller liknande där man ska mäta.
 
Sitter pumpen före kärlet och pumpriktningen ut är efter kärlet, så kommer pumpen att ge ett statiskt tryck som pressar ihop lufteni i dito och nivån ökar. Du har ingen manometer på KB som synes , om du kan fylla luft i kärlet så nivån är på hälften så kommer det inte att förändra sig så mycket. Du bör ha ett tryck på min 0,5 bar och det kommer att förändra sig en del när KB kyls av, risken med att fylla luft till 0,5 bar är att det måste vara mer KB i systemet för att trycket ska stanna på 0,5 bar. och inte bli ett tomt kärl
 
useless useless skrev:
Det tyder på att det inte är något fel på kompressorn iallafall.




Typ. Förutom att värmekamera/IR-termometer brukar visa fel när man mäter mot metall, så man kan behöva sätta en bit eltejp eller liknande där man ska mäta.
Okey, får låna hem en från jobbet och testa skjuta av före och efter nästa vecka.
 
Förtydligande: det som är i plastbehållaren på väggen, och det i synglaset är inte samma vätska!

I synglaset syns det lite bubblor vid uppstart, och kanske första minuten/minutrarna, innan allt stabiliserat sig. När maskin gått några minuter, så ska glaset vara klart, utan bubblor. När maskin sen stannar, så kan där komma lite bubblor, men synglaset är intressant, när maskin är igång.
Vätskan i kb-kärlet på väggen är det som går ut i slangen i backen, och ja man kan höra att det kluckar bubblar om det finns lite luft, men har du en stor luftbubbla som ligger i maskin, så låter det inget, och maskin löser inom någon minut på pressostat låg.

Vrid på den röda säven på locket till kb behållaren, och se om det pyser, obs ta det lugnt, har du mycket luft, kan där komma en kaskad av kb! Händer inget när du öppnar, är där mest troligt inte luft.
 
DonPablo R134a skrev:
Förtydligande: det som är i plastbehållaren på väggen, och det i synglaset är inte samma vätska!

I synglaset syns det lite bubblor vid uppstart, och kanske första minuten/minutrarna, innan allt stabiliserat sig. När maskin gått några minuter, så ska glaset vara klart, utan bubblor. När maskin sen stannar, så kan där komma lite bubblor, men synglaset är intressant, när maskin är igång.
Vätskan i kb-kärlet på väggen är det som går ut i slangen i backen, och ja man kan höra att det kluckar bubblar om det finns lite luft, men har du en stor luftbubbla som ligger i maskin, så låter det inget, och maskin löser inom någon minut på pressostat låg.

Vrid på den röda säven på locket till kb behållaren, och se om det pyser, obs ta det lugnt, har du mycket luft, kan där komma en kaskad av kb! Händer inget när du öppnar, är där mest troligt inte luft.
Tack för tipsen, återkommer till detta nästa gång den stannar, nu har den gått i nästan en vecka sedan den sist stannade. Väldigt oregelbundet fel...
 
Tänkte att jag ska återrapportera i detta ämne till andra som har liknande bekymmer. Jag gav tillslut upp med att försöka försöka själv, tog in samma servicefirma som tidigare. Vi kom fram till att chansa på expansionsventilen, bytte också filter. Problemet försvann!

Slutsats, byt expansionsventilen direkt :)
 
  • Gilla
Skogge och 2 till
  • Laddar…
ja med kärvande expansionsventil, så kan du få dessa fel, som inte uppträder likadant hela tiden, den kan gå någon dag, sen nästa gång, kan den lösa på lp efter några minuter.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.