8 891 läst ·
21 svar
9k läst
21 svar
Presostat låg bosch bergvärmepump
Det tyder på att det inte är något fel på kompressorn iallafall.Bass3n skrev:
Typ. Förutom att värmekamera/IR-termometer brukar visa fel när man mäter mot metall, så man kan behöva sätta en bit eltejp eller liknande där man ska mäta.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Sitter pumpen före kärlet och pumpriktningen ut är efter kärlet, så kommer pumpen att ge ett statiskt tryck som pressar ihop lufteni i dito och nivån ökar. Du har ingen manometer på KB som synes , om du kan fylla luft i kärlet så nivån är på hälften så kommer det inte att förändra sig så mycket. Du bör ha ett tryck på min 0,5 bar och det kommer att förändra sig en del när KB kyls av, risken med att fylla luft till 0,5 bar är att det måste vara mer KB i systemet för att trycket ska stanna på 0,5 bar. och inte bli ett tomt kärl
Okey, får låna hem en från jobbet och testa skjuta av före och efter nästa vecka.useless skrev:
Förtydligande: det som är i plastbehållaren på väggen, och det i synglaset är inte samma vätska!
I synglaset syns det lite bubblor vid uppstart, och kanske första minuten/minutrarna, innan allt stabiliserat sig. När maskin gått några minuter, så ska glaset vara klart, utan bubblor. När maskin sen stannar, så kan där komma lite bubblor, men synglaset är intressant, när maskin är igång.
Vätskan i kb-kärlet på väggen är det som går ut i slangen i backen, och ja man kan höra att det kluckar bubblar om det finns lite luft, men har du en stor luftbubbla som ligger i maskin, så låter det inget, och maskin löser inom någon minut på pressostat låg.
Vrid på den röda säven på locket till kb behållaren, och se om det pyser, obs ta det lugnt, har du mycket luft, kan där komma en kaskad av kb! Händer inget när du öppnar, är där mest troligt inte luft.
I synglaset syns det lite bubblor vid uppstart, och kanske första minuten/minutrarna, innan allt stabiliserat sig. När maskin gått några minuter, så ska glaset vara klart, utan bubblor. När maskin sen stannar, så kan där komma lite bubblor, men synglaset är intressant, när maskin är igång.
Vätskan i kb-kärlet på väggen är det som går ut i slangen i backen, och ja man kan höra att det kluckar bubblar om det finns lite luft, men har du en stor luftbubbla som ligger i maskin, så låter det inget, och maskin löser inom någon minut på pressostat låg.
Vrid på den röda säven på locket till kb behållaren, och se om det pyser, obs ta det lugnt, har du mycket luft, kan där komma en kaskad av kb! Händer inget när du öppnar, är där mest troligt inte luft.
Tack för tipsen, återkommer till detta nästa gång den stannar, nu har den gått i nästan en vecka sedan den sist stannade. Väldigt oregelbundet fel...R134a skrev:
Förtydligande: det som är i plastbehållaren på väggen, och det i synglaset är inte samma vätska!
I synglaset syns det lite bubblor vid uppstart, och kanske första minuten/minutrarna, innan allt stabiliserat sig. När maskin gått några minuter, så ska glaset vara klart, utan bubblor. När maskin sen stannar, så kan där komma lite bubblor, men synglaset är intressant, när maskin är igång.
Vätskan i kb-kärlet på väggen är det som går ut i slangen i backen, och ja man kan höra att det kluckar bubblar om det finns lite luft, men har du en stor luftbubbla som ligger i maskin, så låter det inget, och maskin löser inom någon minut på pressostat låg.
Vrid på den röda säven på locket till kb behållaren, och se om det pyser, obs ta det lugnt, har du mycket luft, kan där komma en kaskad av kb! Händer inget när du öppnar, är där mest troligt inte luft.
Tänkte att jag ska återrapportera i detta ämne till andra som har liknande bekymmer. Jag gav tillslut upp med att försöka försöka själv, tog in samma servicefirma som tidigare. Vi kom fram till att chansa på expansionsventilen, bytte också filter. Problemet försvann!
Slutsats, byt expansionsventilen direkt
Slutsats, byt expansionsventilen direkt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
