7 063 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Frånluftslösning vid bergvärmeinstallation
Sida 1 av 3
Vi har idag en 7 år gammal Frånluftsvärmepump Nibe F370 som fungerar med som inte är speciellt energisnål, Pannan är idag installerad i ett traditionell 60 cm garderobsutrymme. Vi funderar på en Nibe bergvärmepump (utan krav på snabb återbetalning) Pannan innehåller varmvattenberedare men hur gör vi med frånluften? Idag tar vi in den genom Fresh 90 ventiler i yttervägg. Jag antar att vi måste köpa till ett frånluftsvärmeaggregat. Hur går det då med den återvinning av inomhusvärmen vi har idag. Den försvinner då och aggregatet verkar som en helt egen del utan koppling mot bergvärmepumpen. Skulle föredra FTX system men kostnaden för att dra in tilluftsrör i rummen upp på vind drar iväg kostnadsmässigt. Villan är på 180 kvm i ett plan med vattenburen golvvärme. Idag har vi 8 st frånluftsventiler och en tilluftsventil i varje sovrum/arbetsrum. I vardagsrum har vi tre don på en yta av 32 kvm.
Tacksam för synpunkter
Tacksam för synpunkter
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Har ni väggmonterade frånluftsventiler så att huset är byggt för självdragsventilation eller är alla dessa kopplade mot frånluftsvärmepumpen?
Bästa är såklart ett komplett FTX system
Näst bäst blir då en frånluftsmodul kopplat till bergvärmepumpen. T.ex. Nibe FLM då får du samma ventilationsfunktion som idag
Eller så sätter man en kanalfläkt bara som ventilerar ut utan återvinning.
Man kan också byta ut friskluftsventilerna mot "vägg ftx" en liten fläkt med återvinningskärna som motsvarar en friskluftsventil i storlek
Näst bäst blir då en frånluftsmodul kopplat till bergvärmepumpen. T.ex. Nibe FLM då får du samma ventilationsfunktion som idag
Man kan också byta ut friskluftsventilerna mot "vägg ftx" en liten fläkt med återvinningskärna som motsvarar en friskluftsventil i storlek
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Johannes Carlsson skrev:
Har ni väggmonterade frånluftsventiler så att huset är byggt för självdragsventilation eller är alla dessa kopplade mot frånluftsvärmepumpen?
hej
Väggmonterade fresh 90 ventiler utan koppling till Nibe flvp
När är huset byggt? Det säger ganska mycket om vilken ventilation det är. Satsar man på bergvärme ska man se det mycket långsiktigt och dra fördel av möjligheten till frikyla tycker jag. Behövs en del rördragning och ett par fläktkonvektorer till 180 m².
Huset är byggt 1996. Från början hade vi en Nibe Fighter 310 som vi för ca 7 år sedan bytte till en Nibe F370. Även om den har lite kvar innan den är slut så tänkte vi ändå satsa på bergvärme till våren. Vi har en årsförbrukning på ca 24 000 kwh vilket är ganska mkt. Nu har sonen flyttat ut och då vi endast är två så kommer den väl antagligen att sjunka något. Med facit i hans skulle vi naturligtvis ha satsat på en bergvärmeanläggning . Idag kostar den omkring 150 000 med ett 200 meters hål. FTX är naturligtvis det vi skulle sträva efter, men att dra upp ett rörsystem med att vad det innebär känns inte aktuellt.
Ok, ja då är huset byggt med, som det heter, mekanisk frånluftsventilation med återvinning i en frånluftsvärmepump. Jag tycker fördelen med FTX är om man bor långt norrut med riktigt kalla vintrar. Här nere klarar man sig bra utan. Störs man av ljud, t.ex. trafik, via friskluftsventilerna kan man byta till ljudisolerande dB-rör istället. Ni bör försöka analysera er elförbrukning, 24 MWh/år är väldigt mycket för ett hus byggt -96 med fungerande traditionell frånluftsvärmepump. Normalt antar man 5 MWh/år för hushålls-el och resten, 19 MWh/år, går till uppvärmningen av huset och varmvatten. En NIBE F370 sparar ca 8-9 MWh/år så er bruttoförbrukning blir då ca 27,5 MWh/år. Det är utifrån detta som man då ska dimensionera rätt bergvärmepump.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Har ni fresh ventiler till frånluften och tilluften så löser ju dom ventilationen så är det meningslöst att koppla något alls till värmepumpen
Vi har en fresh 90 tilluftsventil i alla rum utom i vardagsrum drygt 30 kvm där vi har tre st. Frånluften sköts via F370. Min tanke är att det kan vara idé att utnyttja den värme som finns i huset då den går in i pumpen och där återvinns. Detta borde väl ge den kommande bergvärmepumpen ngt bättre verkningsgrad.Johannes Carlsson skrev:
Man kan klara sig med 20-30 m kortare borrhål om man har frånluftsmodul till bergvärmepumpen. Men det är bra att borra lite extra djupt för att ha marginaler och för att borrhålet ska räcka till i framtiden när man byter till nästa bergvärmepump som då har blivit ännu mer effektiva.
Ja. jag väljer att gå djupt med hålet. Grannar i området har borrat mellan 160-200 m. Jag vill ligga med marginal. Det gäller nu bara att finna en seriös firma som kan ta ansvar för hela arbetet med borrning och installation samt lev. av lämplig bergvärmepump, vilken ska vara någon av Nibes produkter. Jag kan nog få några tusenlappar för min F370 också.J Josth skrev:
Frånluftmodulen gör i princip det nuvarande värmepump gör. Dvs ventilerar huset och återvinner energi ur frånluften. Den extra fördel FTX ger är att tilluften förvärms, men det är till en ganska hög kostnad eftersom man måste dra nya kanaler för tilluft i en stor del av huset. Upplever ni inget problem med dålig komfort med nuvarande tilluftlösning så är det nog bäst att behålla den.
Jag skulle vilja utveckla tråden lite och funderar på hur stor skillnad det ungefär är i energiförbrukning mellan min befintliga Nibe F370 och en Nibe bergvärmepump. Som jag skrev tidigare så ligger vår nuvarande årsförbrukning på omkring 24 000 Kwh, vilket vi anser vara högt för vår villa i ett plan 180 kvm byggd 1996 (Stockholm). Vi är tre personer i huset som har vattenburen golvvärme i plattan.
Med den höga årsförbrukningen så är F370 alldeles för underdimensionerad som värmepump och den har bara en liten kompressor. Om man utgår från normala 5000 kWh/år i hushålls-el så får jag fram att en bergvärmepump på ca 10 kW skulle spara ca 12.000 kWh mer än F370 per år. Långsiktigt är det en bra affär att byta.
Hej
Tack för svar. Ja det lutar starkt å det hållet. Vi har också ett alternativt att få en produktion på ca 8 500 kwh från 33 solceller fördelade på tre av våra takytor. Kostnaden blir totalt ca 130 000kr. Jag tror att jag kan få en bergvärmepump installerad och klar för ca 135-140 000 Då solcellanläggningen inte levererar speciellt mycket under vinterhalvåret så känns en bergvärmepump som en bättre investering. Jag behöver också finna ut vad orsaken till vår högra förbrukning ligger. Vi har A+ och A++ på en hel del av våra vitvaror och en hel del LED lampor för all utebelysning. Det borde vara möjligt att på F 370 se om det är så att el patronen går lite mkt och att den höga förbrukningen ligger i F370
Tack för svar. Ja det lutar starkt å det hållet. Vi har också ett alternativt att få en produktion på ca 8 500 kwh från 33 solceller fördelade på tre av våra takytor. Kostnaden blir totalt ca 130 000kr. Jag tror att jag kan få en bergvärmepump installerad och klar för ca 135-140 000 Då solcellanläggningen inte levererar speciellt mycket under vinterhalvåret så känns en bergvärmepump som en bättre investering. Jag behöver också finna ut vad orsaken till vår högra förbrukning ligger. Vi har A+ och A++ på en hel del av våra vitvaror och en hel del LED lampor för all utebelysning. Det borde vara möjligt att på F 370 se om det är så att el patronen går lite mkt och att den höga förbrukningen ligger i F370