Beror en aning på framledningstemperaturen men säg 4,3 kW.

Okej såpass lite, alltså behöver jag antingen ta Topgrade 140n eller en f2120 16! Vad är effekten på 35 gradig framledningen då?

Ser ut som ca 4,1 kW med 35°C framledning men det är svårt att läsa diagrammet så exakt. Det behövs ett bra dimensioneringsprogram för aktuell modell för att säga hur mycket el-tillsatsen blir per år. Blir det bara el-tillsats någon vecka per år så blir det totalt sett väldigt lite.

• Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ser ut som ca 4,1 kW med 35°C framledning men det är svårt att läsa diagrammet så exakt. Det behövs ett bra dimensioneringsprogram för aktuell modell för att säga hur mycket el-tillsatsen blir per år. Blir det bara el-tillsats någon vecka per år så blir det totalt sett väldigt lite.
Okej, konstigt att det skiljer 4 kW mellan f2120 12 och 16 vid -25
har du dimensioneringsprogram?

S Spopas skrev:
[länk]

Här kan du se effekten vid olika utetemperaturer och framledningstemp. Sida 20-21
Tackar. Hur kan det komma sig att effekten är i princip densamma vid -25 trots att framledningenstempen är betydligt lägre? 55/45/35

Effekten beror på framledningstemperatur, returtemperatur och flöde.

isådanfall kommer jag klara mig på en f2120 12 pump. Får spetsa med elpatron under de kallaste dagarna. Och då jag monterar golvvärmen borde pumpen täcka hela energibehovet även vid kallaste dagarna?

Ja COP ökar en del med golvvärme men finns det några radiatorer kvar i huset så måste de förmodligen ha en högre temperatur och COP blir därefter. Du skulle också bygga ut garaget med 30 kvm så det tillkommer uppvärmd yta framöver. Be en NIBE-återförsäljare ge offert med kalkyl på både -12 och -16 och en Daikin ÅF på TopGrade 140 tycker jag.

De gör ingenting att överdimensionera pumpen?

Det beror ju vad överdimensioneringen kostar relativt elkostnaden men med de varvtalsstyrda pumparna strävar man ju efter 100% energitäckning och att elpatronen enbart finns som reserv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.