Värmepumpar får ju betydligt bättre COP om temperaturen på inkommande köldbärare höjs. COP förändras inte lika kraftigt vid höjd temperatur på kondenseringen/framledningen.

Min teoretiska tanke (själv har jag fjärrvärme) är därför om det är möjligt att låta returen från radiatorerna höja temperaturen på inkommande köldbärare genom en värmeväxlare...
Istället för att arbeta mellan 0-40 så kan man kanske tänka sig att värmepumpen arbetar mellan 15-40 på det här sättet eller något....?

Det låter kanske lite som en evighetsmaskin, men tanken är "bara" att om möjligt förbättra COP.

Finns det redan kanske? Tänker jag fel? Eller kommer jag att få nobel-priset?

Jag tycker, om du får det här att funka, att du skall få nobelpriset! :thumbup:
Hade varit mäktigt om det gick att lösa!

Tyvärr måste jag göra er besvikna, idén är helt rätt, sänka returtemperaturen och höja köldbärartemperaturen, men om man växlar av mot varandra blir resultatet noll.

Plutus skrev:
Tyvärr måste jag göra er besvikna, idén är helt rätt, sänka returtemperaturen och höja köldbärartemperaturen, men om man växlar av mot varandra blir resultatet noll.
Crap, då lämnar man det.

Man får ta värmeb från något annat ställe.
Min far hade en ide om att låta brine-in gå genom göselstacken som enligt honom skq hålla 40-60c på grund av bränningen...

Min tanke var att det skulle bli en stor frusen skithög...

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

Ja det går ju utan problem att få upp den temperaturen om man har en tank i trädgården. Det är rätt häftigt. Men det har två problem. Det ena är rätt mycket arbete med att underhålla den och det andra är om man bor mitt i ett bostadsområde att anlägga en gödselstack! :)
Grannarna och en annan person i familjen kommer nog ha synpunkter på utseendet av tomten ...

Däremot funkar det utmärkt att lägga jordvärmebärare intill fjärrvärmerör....

Det funkar utmärkt att lägga slang i dyngplattan och värma brine med det men man får inte ta ut för mycket effekt för då slutar dyngan tydligen att brinna.

Spola ner slangen i toastolen :-)

Lite drastiskt, men det man själv och alla andra kring kvarteret spolar ut snittar ju säkert minst 20grC.

Kräver ju naturligtvis att man är en par hushåll på stammen. VA- grabbarna på kommunen lär ju inte göra vågen dock..

• Gilla
Jugend
  • Laddar…
Jugend skrev:
Ja det går ju utan problem att få upp den temperaturen om man har en tank i trädgården. Det är rätt häftigt. Men det har två problem. Det ena är rätt mycket arbete med att underhålla den och det andra är om man bor mitt i ett bostadsområde att anlägga en gödselstack! :)
Grannarna och en annan person i familjen kommer nog ha synpunkter på utseendet av tomten ...
Ja. Det känns ju absolut lite drastiskt att anlägga en sådan i en förort... Enbart för att spara pengar på den förbättrade effekten gör ju att människan i sig blir mer galen än snål...

Men som smurfen säger kommer ju skithögen att frysa runt rören och sedan sprida sig för att sedan fp en isklump... Troligen då, man kan säkert få till det om man verkligen vill.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

Fördelen med galna idéer är att plötsligt ger en av dom inspiration till en nästan lika galen idé som någon faktiskt kan förverkliga. Så fram med fler galna idéer! Ja bor på ett berg och om man tar bort en toastol på vintern så blåser det så att håret fladdrar, tänk jättehög skorsten. En luftvärmepump i den luftströmmen skulle vara något

jensaro skrev:
Spola ner slangen i toastolen :-)

Lite drastiskt, men det man själv och alla andra kring kvarteret spolar ut snittar ju säkert minst 20grC.

Kräver ju naturligtvis att man är en par hushåll på stammen. VA- grabbarna på kommunen lär ju inte göra vågen dock..
I Göteborg hade Ryaverken (GRYAAB) en värmepump på avloppsvattnet men den skrotades i slutet av 90-talet då det blev dyrt att konvertera från R12/22 så iden är inte ny.

En vissa kommuner har man schablondebitering på VA, tanken har slagit mig att använda färskvatten till köldbärare, då behöver man ju ingen pump heller och inkommande temp är väl 4-6grC. Men efter att ha räknat om flödet till årlig volym la jag ner den idéen.. Risken är väl att kommunen kommit och grävt upp hela kvarteret för att söka läckor... Man kanske till och med hade kunnat driva kompressorn med vattentrycket... Dåååå har man billig värme!!

• Gilla
Jugend
  • Laddar…
Peltierelement som används i kylboxar för att producera kyla funkar även åt andra hållet. Om man kyler ena sidan och värmer den andra bildas el. Så om man startar värmepumpen med el från väggen tills kalla sidan blir kall och varma sidan blir varm producerar peltierelementen ström till kompressorn för att fortsätta driften och man kan ta ur kontakten ur väggen. Tyvärr är dessa element ganska dyra och verkningsgraden är låg, så det går inte att få lönsamhet på det, men en kul grej är det i alla fall.

Peltierelementets "bakvända" fuktion används t.ex av en värmespridande fläkt (Ecofan) som man sätter på kaminen. Foten värms då upp och på ovansidan sitter det en kylfläns modell större som kyler. I mitten en liten motor som driver en fläkt. Kostar en del men är lätt att göra själv till bråkdelen av kostnaden för en färdig.
Peltierelement är idag relativt billiga, finns på Ebay till hyfsat låga priser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.