C
Comfort Thomas: Stora frågan är om det bara är mjukvara/program på dom 3 ? Kunder som har gett flera tusen mer hos den ”riktiga” återförsäljaren borde bli lite buttra om ”samma” modell finns på postorder betydligt billigare. Tycker det är en märklig strategi , men vad gör man inte för att dom ”riktiga” återförsäljarna ska kunna ta mer betalt och bli glada :)
12 svar · 2,2k läst
ulfben
ulfben: CTC kundtjänst svarade snabbt på mail och gav följande information: [citat]
7 svar · 4,7k läst
·
Jonas Lindman
Jonas Lindman: Hur mycket pengar vill du lägga ner, för att få behagligt 1-2 veckor om året ? Mitt tipps är att montera ett fläktpaket , eller vad det nu heter på ett bra ställe i vardagsrummet. Dra ut dräneringsslangen genom väggen o låt den sluta under altanen De dagar det är skitvarmt kan du styra kylan med fläktar på stativ.
1 svar · 5,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Har du (stor) nytta av platsen där vedpannan stod, ifall du tar bort den?
10 svar · 4,2k läst
Turbo-Danne
Turbo-Danne: [citat] Nopp :) [citat] Ok. Tack, får testa att plocka isär lite mer än bara filtren och se om man lyckas göra rent lite mer. :) [citat] Då är det nog inte värre än så. Bara ta och göra rent ordentligt på nåt sätt. :)
8 svar · 3,2k läst
·
J
Josth: [citat] Har sett att 1,30 kr/kWh ofta används i t.ex. energideklarationer för hus som är till salu. Naturligtvis varierar det beroende på vilket elavtal man har. När man räknar på energibesparing måste man räkna på den del av elpriset som är rörlig och som man kan påverka så den minskar på ett eller annat sätt.
18 svar · 2,9k läst
R
Rot2go: Tack för svaret. Jag tänkte en lösning som gör att jag slipper tänka på kondensvatten - både från innedelen till utedelen via kondensröret i "kanalen" (vid ac/sommardrift) och för utedelens avfrostning - en stenkista c:a 0.5 m ner (Skåne!) på c:a 20 liter?
5 svar · 4,0k läst
·
E
EyEr0n: Om inte pumpen klarar det så går det lösa med externa grejor. Eftersom du har radiatorer i gamla delen och golvvärme i nya delen så kommer du behöva åtgärda värmesystemet ändå. Radiatorer och golvvärme kräver olika varmt vatten för att ge samma inomhus temperatur. Detta löser en normalbegåvad VVS firma.
2 svar · 2,3k läst
DonPablo
DonPablo: Be dom borra 200 när de lika håller på , blir väl inte så mycket dyrare, det är ju första biten som är dyr.
3 svar · 1,8k läst
K
Keki: [citat] Vi vill att han kollar motorskyddet, kopplingarna till värmepumpen, några tidigare larm plus tänkte vi passa på att få lite mer info kring pumpen.
7 svar · 3,2k läst
P
Anonymiserad 137805: [citat] Du är på rätt tänk!
25 svar · 3,0k läst
O
O: Tack!(y)
37 svar · 15,3k läst
O
37 svar · 15,3k läst
A
Arne999: Jag installerade en solpanel nyligen framför huset och drog en kulvert med rostfria rör på 10m DN20 in i källaren. dessa är därefter kopplade till ytterligare ca 3m 22mm kopparrör fram till acctankens 15m slinga. Detta funkar finfint men jag tänkte nu investera i en luftvatten monoblock på 7kW. Ett smidigt alterativ vore att nyttja samma kulvert och helt enkelt sätta pumpen bakom
0 svar · 761 läst
Saabgubben
Saabgubben: Som rubriken! Hittade ingen info om de på nätet förutom det som det står på deras hemsida. Verkar vara en liten firma. Uppför sig proffsigt vid kontakt. Är på väg att anlita de för att byta ut min gamla bergvärmepump mot en ny. Några som haft och göra med dem?
0 svar · 953 läst
allexx
allexx: [citat] Jag köpte min luft/vatten panasonic för 34000 och 2000 i material för att installera. Och jobbet gjorde jag själv
12 svar · 4,5k läst
J
Josth: Ja lite lite grann skillnad kan det göra. Blir bara ca 10-15 lit/sek för ett badrum/WC.
5 svar · 1,9k läst
·
allexx
allexx: En hel del utfyllnad i denna tråd. Vi har ivt pumpar på mitt jobb och dem äldsta är ca 12-15 år och har hittills fungerat bra Den senaste ivt pumpen vi har! har gått 2 vintrar i ett nybygge och har hittills fungerat bra förutom lite små justeringar med kurvor. Själv så valde jag en luft/vatten värmepump som heter panasonic aqua rea . Och den var en av få som klara att leverera värme
96 svar · 19,4k läst
·
M
Anonymiserad 137805: [citat] Panasonic hade jätteproblem med detta förr.
5 svar · 2,4k läst
A
Andreas Ludde Lundell: Har fått offert på en Nibe F370 och en Bosch compress 3800i EW, vilken av dessa är bäst? Skiljer bara några tusenlappar på dom. Känns som boschen har nyare och något vassare pecs
6 svar · 1,9k läst
M
Mardigan: Jag hade nog börjat med en enhet på övervåningen. Vi satte in en på övervåningen i hallen för 5år sen och det rinner ner en hel del kyla till undervåningen också. Vi är sjukt nöjda med våran och har svårt att förstå hur man kunde klara sig innan. 20 grader i sovrummet året om och alltid de tjocka goa duntäcket.
2 svar · 2,9k läst
G
Granström2: Både Thermian och Elominen är helt moderna grejor. Någon riktig värmepanna som man kan docka en luftvattenpump till finns alltså inte. Återstår då de mer moderna luftvattenpumparna som också inkluderar det som motsvarar en värmepanna. För att värma varmvattnet klarar du dig med de två varmvattenberedare som redan finns, det är husuppvärmningen som kostar mest. En modern
1 svar · 2,7k läst
T
Thomas': [citat] Ok, TS glöm denna då!
5 svar · 3,8k läst
DonPablo
DonPablo: Förmodligen.
21 svar · 4,0k läst
M
Mekaniker: [citat] Hm! Bra poäng!
11 svar · 1,9k läst
DonPablo
DonPablo: Går förångarfläkt och kondensorfläkt, är kondensorn ren, eller igendammad? Har du synglas, finns där bubblor i synglaset?
2 svar · 1,4k läst
GoC
GoC: Fullkomligt bortkastat att försöka bullerdämpande med hjälp av det ”staketet” Enda som funkar är att dämpa så nära bullerkälla som möjligt. Och mineralull eller annan isolering kommer inte ha någon som helst verkan i ett ”bullerplank” Ljudet är oavsett studsa på planket och tillbaka mot väggen och över till grannen, du lär behöva ett 2,5 meter högt helt tätt plank.
4 svar · 4,1k läst
·
GoC
GoC: [citat] Skulle jag köpa en ny värmepump så skulle jag basera mitt val på en okomplicerad maskin som funnits på marknaden ett tag. Inga onödiga funktioner som att kunna logga grejer. En Av/På modell då det er mindre sannolikt att den krånglar än en en inverterstyrd. Det man eventuellt tappar i årsverkningdgrad tror jag man tjänar in mångdubbelt på mindre krångel. Så att modellen
37 svar · 10,8k läst
·
Martin999
Martin999: Hej. Jag har en CTC-panna ECO-El med en ECO-Air 110 polar edition utedel. Tidigare husägare hade utedelen stående på altanen med resultat att det ibland blåser kallt, även om den inte går särskilt ofta på sommaren. Dessutom tar den mycket plats och är ful. Därför tänkte jag flytta den ca fyra meter så att den står bakom ett staket på utsidan av altanen istället, givetvis med rätt
0 svar · 1,7k läst
J
JCG.: [citat] den har alltid stått halvöppen, vet dock inte varför men allt funkat bra
11 svar · 9,6k läst
·
N
nova383: Provar att lyfta denna innan jag postar ny fråga om detta- Jo... Kommer dra avluften ut genom källarväggen som är uppmurad i Finja Exakt isolerade lättklinkerblock. Har ett 100mm hål i vägen som jag tänkte förstora för avluften,. inga problem. Men detta är ju av-luft och ska diffusionsisoleras.(har sån isolering) Hur gör man i hålet i muren då ? Hade en bit 160mm avloppsrör
6 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.