Värmepumpar
Mlindahl: Ändå jag har märkt av de som skvätt är att vi fick lite stänk på fönstret som var närmst ca 5 meter ifrån. Marken blev såklart dålig men lite ny jord och jämna till den biten så blev det riktigt bra och fick de rätt jämnt med. Du får försöka att överväga om 10 år hur vill du att de ska se ut? En fin tomt fast med en utedel sittandes och troligtvis högre kostnad per år
DonPablo: https://www.ahlsell.se/10/kyl/ror---kanalsystem/rorupphangning/tillbehor-for-rorhangning/41300152/
Jotsat: Kör samma som Handyman 1, fungerar jättebra. Dränerade för ett par år sedan och bad dem sätta upp ett rör till dagvattnet under utedelen. Borrade hål i locket och för ner slangen. Mycket enkelt att eftermontera tråget, så känn dig inte tvungen att välja från de som firman har och jämför pris på internet. Det här med tråg är ju på intet vis nödvändigt heller, men en bra
enjett: Update(Bättre sent än aldrig): Har troligtvis lyckats lösa problemet. Bytte ut den läckande syr ventilen då jag hade en till liggandes, efter bytet gick det vatten till expantionskärlet på vinden! Efter luftning till förbannelse så verkade allt löst, men då fick jag ett annat problem. Retur hög varnade pumpen för. Efter lite forskning och pillande lyckades jag upptäcka att pumpen
InsidersUnited: Bergvärme låter inne, luft/vatten låter ute...) Men med inverter (både berg & luft) som inte alltid går på max har ljudnivån gått ner. Bor man i södra Sverige fungerar luftvatten utmärkt.
Nilecity10566: Uppdaterar ärendet nu och trycket sjunker till 0,5 på expan kärlet nu under sommaren och har även hittat ett slottsvred i källaren som läcker på ett element som jag hade missat. Om man inte vill ha slottsvred vad finns det för andra alternativ? Har inte tid att renovera upp dessa heller för tillfället. Tänkte att då kan jag lika gärna byta alla i hela huset då många sitter fast.
MikeEcho: I am writing in English, the forum managers can delete if this is not allowed. We have a 140 sqm villa in Western Sweden, on a plot of land slightly under 800 sqm. The house, built in 1989, had a pellets burner, installed in 2006. Due to the slope, (sutterang) the garage is located under the house, and the Pellets burner was placed inside a small room with fire protection door at the end of the
DonPablo: jag har en nibe 1245-6 i tvättstugan som är vägg i vägg med köket, och den hörs väldigt svagt när man vet om den, folk som varit hit hör den inte, även om de står i köket när den går,. 10 år gammal är den i år
DonPablo: byt nummer 3, de brukar bli läck i dom, när de blir gamla
Tannjel: Tack för kloka svar! Tror minsann det blir till att placera trädet någon annanstans. Sitter en skylt på fasaden (det var den som gjorde att jag blev misstänksam på att brunnen ligger där jag vill ha ett träd :)).
Anonymiserad 137805: [citat] Det smidigare är fortfarande att installatören får tycka. Risken är att de inte alls vill ta i det. Blir det 5/8" gasrör eller 2" vattenrör har ju e viss betydelse för dragningen.
Comfort Thomas: Eller ångtvätt då en del rengöringsmedel skadar plastdetaljer ( uppsamlingstråget ) och även lamellerna om det är helt fel medel.
kalle_lidköping: [citat] Installerade du den själv? Köpte en liknande pump för ca 3 år sen och satte in i ett garage. Dock har jag läst nu att man inte får köpa dom med snabbkoppling utan att ha ett kontrakt med en installatör innan. Där av min fråga
MorSol: Tack för svar! Det visade sig vara luft i brine-systemet. Nu är den utpumpat och en koppling åtskruvad. Brinefiltret fick den lite mer händige servicekillen bort med fingret (suck!).
Prodigys: Väldigt tveksamt att brunnen är grävd om du pumpar vatten från 30 meters djup. Oavsett så brukar gulaktigt vatten tyda på humus.
coffe_aberg: Hej! Vi köpte ett hus i höstas som har CTC Eco-el och CTC Eco-Air 105 installerat. De ger ju erkänt dåligt med varmvatten och dessutom sjunger kompressorn på sista versen. Det räckte med någon minusgrad för att behöva elunderstöd. Nedre pannan kom sällan över 40 grader i vintras. Vi blev räddade av att det var en så pass mild vinter. De tidigare ägarna bodde inte här på heltid
GoC: [citat] Ja. Och det kan man göra själv. Det är insatsen i ventilen som kärvar. Börja med att dra spaken på växelventilen mot ”ändläget” då kan du få den att lossa. Den är fjäderbelastad. Vita spaken på den grå ”lådan” på bilden [bild]
Husmanskost-ua: Hej alla glada, jag har köpt en J&F Fritid 3,6M rund ovanmark pool som jag håller på med, och tänker köpa en poolvärmepump till denna lille poolen, men vilken skall man välja? Det verkar svårt nog att få tag i pumpar, många har slut. Men tar gärna imot tips och goda råd. Tanken är att poolen skall vara tillgänglig April(Maj evt) till September (Oktober om det går) med 28-30 grader
Josth: Det går bra att skruva bort mässingslocket i mitten. Kan droppa lite vatten så bra med trasa. Då ser man om axeln roterar eller så kan man försöka starta pumpen med en skruvmejsel. Ser ut som hela cirkulationspumpen är lite grann billigare än enbart drivmotorsida: https://jsenergi.com/cirkulationspump-wilo-rs-25-6-3-p-130-mm-3-hastigheter-11317.html Kontrollera om elkabeln är ansluten
jonaserik: Inget att bekymra sig för, fortsätt som du gör bara att motionera cirkpumpen så den inte fastnar.
cust3000: Ja, den går ner när larmet kommer, sedan återstartar den och fungerar som vanligt... Sedan helt random kan larmet komma igen. Det jag märkt är att larmet kommer oftare när utetemperaturen är relativt hög. Detta är ett garantiärende för mig då jag precis kört igång min nya anläggning. mvh Daniel
Josth: [citat] Beror en del på hur stort huset är och var det ligger etc, men jag uppskattar möjlig besparing till 3000-4000 kWh/år med en LLVP kompletterar en traditionell FLVP som har en ganska liten kompressor. Gäller att man gör rätt inställningar så LLVP kan värma en betydande del av huset istället för FLVP som får ta övriga rum.
Comfort Thomas: Jo du får golvvärmeeffekten men som med alla så stiger värmen så man får inte golvvärmeeffekt på ett helt våningsplan om det var det du tänkte på med någon golvmodell. Bäst funktion/spridning tycker jag det blir om man blåser hälften mot golv och andra hälften snett uppåt, men det kan självklart skilja sig åt beroende på planlösningen.