DonPablo
DonPablo: Förmodligen mjuka rör det är draget med, det går att böja om dessa om man är försiktig, men du riskerar läcka i anslutning på utedel. Be någon komma och göra det eller låt den hänga kvar, knäcker du rör, så köldmedium åker ut, så skadar du miljön, men kan även skada dig själv, blir minus 50 grader när det sprutar ut.
14 svar · 4,6k läst
·
J
Josth: Finns någon inställning av utetemperaturen det måste understiga för att el-patronen ska kopplas in. Kanske den står för lågt? Annars finns det fler möjliga orsaker och svar på Värmepumpsforum: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65283.0
1 svar · 3,9k läst
·
D
Dicken13: Tack för svar. Pumpen är bara inkopplad på en fas men ett separat uttag sitter bredvid sommjag kan koppla bort och sätta pumpen på, så det kommer lösa sig fint.
3 svar · 4,3k läst
DonPablo
DonPablo: ta bort termostaterna och motionera ventilerna i de elementen som är kalla
2 svar · 1,5k läst
·
DonPablo
DonPablo: Du ska ha 0,35l/s per kvadratmeter minst. har du 150 m2, så ska du ha 52,5 l/s eller som det står i pumpen 189 m3h. detta ändrar du i servicemenyn under fläktinställning, man håller in bakåtpilen 7 sek, sen går du in i första menyn där, och under den finns fläkthastighet vill jag minnas.
7 svar · 2,2k läst
J
Josth: Ja det gör det.
5 svar · 3,6k läst
J
5 svar · 3,6k läst
G
Granström2: [citat] Men Coolix var väl Midea och inte så tokig. Anslut var Norrlandsimporten. Zibro och dagens Qilma pekar mot en firma i Danmark.
17 svar · 4,3k läst
·
G
Anonymiserad 137805: Dörren är för liten och stängd för mycket för val av denna placering skall vara avgörande Hade du haft ett glasparti där så.. Sen kan det ju finnas flera anledningar till att sätta den på ytterväggen, men det får man titta noggrannare på
5 svar · 10,6k läst
·
S
Skalman: Det blev kopplat som på skissen å det funkar. Ang varmvatten till dusch mm så finns det en kopparslinga i pannan. Nu leverera v-pumpen bara 40 ut, inställt så, så det blir inte så mycket varmvatten den vägen men jag har även en elektrisk vv-beredare som ligger efter pannan. Om pannan kall- tar den elektriska över. Om pannan varm, jag eldar så v-pumpen står stilla så stänger el-
10 svar · 3,9k läst
·
J
Josth: Nya modellen som är efterföljare till 410P heter NIBE F470: https://proffs.nibe.se/produkter/franluftsvarmepumpar/NIBE-F470/ Blir byte om det är hål i tanken, vilket är troligast. Betydligt mer avancerat styrsystem i F470 men fungerar i övrigt på samma sätt. Två av luftanslutningarna på toppen har dock bytt plats så det blir en del pyssel vid bytet.
5 svar · 3,8k läst
galento
galento: [citat] Samma här , bockade till en alu plåt som hänger under
13 svar · 6,7k läst
·
C
Comfort Thomas: Är rörgenomföringen bakom innerdelen lite dåligt tätad så kanske det kan bli som ni har det eller om det är något annat kallras som lurar det det att starta men bara en vild gissning. Du kan ställa den på timer men vet inte hur många till och frånslag den kan ha per dygn och känns kanske inte som en optimal lösning. Bäst är att kontakta återförsäljaren om det känns fel. Är
30 svar · 5,2k läst
Belmlu
Belmlu: [citat] Som befarat, tack!
2 svar · 893 läst
B
byggarätt: [citat] Ja annars var det ett riktigt slukhål
13 svar · 7,3k läst
·
DonPablo
DonPablo: där ser man, känsligt djävla skit!
29 svar · 14,2k läst
Krokben
Krokben: [citat] Köp ett par nyare för en billig peng och kör med en stickpropps-termostat annars. Se det som en försäkring, vad händer om pumpen får driftstopp och det är 5 minus ute och du inte kommer dit på en vecka?
3 svar · 3,2k läst
J
Josth: Hur ofta den avfrostar beror på flera saker och kan variera från var 30:e minut till ett par timmar mellan avfrostningarna. Fuktigt klimat, regn eller snö i luften och runt nollgradigt väder ger tätaste avfrostningarna.
5 svar · 1,9k läst
Magnus E K
Magnus E K: Vad menas med "årlig elförbrukning" i de där siffrorna? 852 kWh för vad, för att värma en städskrubb på 2 kvadrat eller ha pumpen i standby? Redigering: Eller är det enligt någon schablon för hur många timmar per dag man har tänkt använda den? Som för TV-apparater och tvättmaskiner?
53 svar · 12,0k läst
·
O
olotor: Återrapportering: Nu har Nibes servicetekniker varit här hela dagen och bytt expansionsventil, fyllt på gas och köldmedel. Blir nog ganska dyrt. Tack för svaren.
9 svar · 15,8k läst
·
T
Totte56: 60 meters borrhål låter lite, men det viktigast är hur mycket vatten är det i hålet....... Jag har 123 m2 x 2, källarhus alltså , vi ligger på ca 11000. - 12 000 kWh. Bort hålet är 160 m djupt med 150 meter vatten. Är det inget vatten i hålet ger det ingen värme.
19 svar · 14,2k läst
RJust
RJust: [citat] Elementen är ljumna iallafall och tempen i huset är bra. Men jag förstår mig inte riktigt på pannan. Hur kan jag få det varmare om jag skulle vilja det just nu?
16 svar · 8,5k läst
J
Josth: Ok, ja Norrköping har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -16°C enligt Boverkets tabell så köldprestandan är inte lika betydelsefull som längre norrut. Tycker ändå att Solo XRH25 ger mer för pengarna när det skiljer bara 900 kr mellan dem.
3 svar · 2,2k läst
M
martin12345: Kanon! Tack för bra svar! när ritningar och dylikt (och efter konsultation med rörmokare) dyker det säkert upp nya skisser/ritningar med fler funderingar. Tack för hjälpen!
4 svar · 1,5k läst
·
I
InsidersUnited: Du ska bara dra pyttelite, torka av med toapapper, vänta. Kolla igen med toapapper(du ser fläcken tydligt). Drar du för kung och fosterland direkt förtjänar du resultatet.
24 svar · 10,7k läst
·
J
Jasmin9371: Hur vet jag att flöde saknas ? Kollade alla 8 flödesmätare på golvvärmeslingor och dom är alla på 0
8 svar · 5,2k läst
·
J
Jonasdzm: Okej. Jag tror jag löste mitt problem. Tack för att ni tog er tid. Kan ev vara samma fel ts har. Inget fel på min pump. Samtliga 20 termostater i mitt hem hade förra ägaren ställt in på lägsta genomströmmningen, de flesta kom det knappt något vatten egenom alls. Det fungerade att motionera piggen, men själva mekaniken i ventildelen hade låst sig på lägsta. Fanns ingen möjlighet att
131 svar · 42,1k läst
·
H
Hammarfall: [citat] Nej det är ju inga mängder. Blött på isoleringen i chassit. Någon deciliter kanske. Nu har jag luktat noggrant och det är bara kondens i isoleringen i botten av chassit samt isoleringen. Jag fick 13 liter brinevätska och fyllde expansionskärlet med 4 liter. Pumpen har i alla fall gått 1.5 dygn utan att larma.
16 svar · 2,0k läst
·
useless
useless: Vad är det för modell? Värmepumpen brukar ha en kompressorvärmare som går när det är kallt så den inte ska starta med kall olja, så det är inte så bra att bryta strömmen till den. Ett annat alternativ kan vara att leta reda på temperatursensorn och koppla in lämpligt motstånd parallelt med den så att värmepumpen tror att det är några grader varmare. Dock kan det ge
7 svar · 736 läst
J
Josth: Man kan sätta på bitumenplattor på plåtarna och ljuddämpningsmattor där det finns mellanrum osv. Alltså insidan av plåtarna i första hand.
5 svar · 1,2k läst
G
gbgustaf: Jag har vuxit upp med en gammaldags elberedare, och minns alltför väl bekymren med att varmvattnet tog slut när flera i familjen skulle duscha, bada eller diska. Nu bor jag i hus med bergvärme (Nibe F1245) och en extra varmvattenberedare. Så länge jag har barn kommer jag aldrig att koppla bort den extra beredaren. Det är väldigt bekvämt att alla tre barnen kan ta varsitt bad i följd,
10 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.