J
Anonymiserad 137805: varje tillverkare har sina rekomendationer
2 svar · 4,3k läst
T
TorG: [citat] Jag hade lyckligtvis fel om avstängningsventiler, sitter på varsin sida om pumpen, se bild. Nu är pumpen för 2200 kr bytt, tog en timme för en kyltekniker. [bild]
8 svar · 3,4k läst
·
DonPablo
DonPablo: Om jag sparar något, vet jag inte, men vp gör i alla fall inget vv när det inte behövs, och ska man hårdra det, så är det vv tillverkning som sliter på kompressor, med högre tryck och temperaturer som följd.
12 svar · 2,9k läst
J
Johnsson 56: [citat] Ja, men de får alltså inte sälja den utan att även sälja monteringen. Så frågan är vad de menar med öppet köp
5 svar · 1,5k läst
Per Ola Persson
Per Ola Persson: De flesta går på varvtalsstyrda värmepumpar, men ska komma ner i pris så gå på en icke varvtalsstyrd, t.ex. en NIbe F1245-8 eller en IVT Greenline HE-9 Sedan kan räkna en ungefärlig toppeffekt på 55-65 W/kvm, då får ni ett effektbehov på 8,8-10.4 kw. Så en värmepump på 8-10 kw är nog lagom med ett borrhål på 150-170 m (med 10 m ner till berg). Kör ni golvvärme så är
2 svar · 3,4k läst
M
Moshi: Jag har beställt hem en tekniker. De hjälper till att täta också.
12 svar · 4,3k läst
L
Leafy: [citat] Ja jag har redan bytt 2 muttrar på köldsidan vid en rörböj, det blev en pressad rörböj nu istället så det är en gåta varför man ens har en klämringskoppling på en sån här rörledning, hade hellre satt en flänskoppling eller liknande som är enkelt att byta ut och gärna med en ventil på var sida om kopplingen så att man kan stängs av flödet och jobba i lugn och ro utan
6 svar · 3,8k läst
·
GoC
GoC: [citat] Ja det fungerar bra Uponor hade ett paket för ändamålet. Det var en variant av poolvärmesystem som var anpassat (var bara en temperaturgivare minde) för återladdning av jord/berg kollektor.
20 svar · 6,6k läst
A
Arne999: Jag är inne på Daikin Monoblock 7kW. Finns säkert specat ett flöde som man ska hålla men jag kan inte översätta detta till om R20 anslutningen kommer bli ett problem. Det jag har kommit fram till är iaf att om jag använder 28mm rör direkt så är den biten hellugn iaf, då "folk" tidigare sagt att 22 troligen räcker. Flaskhalsen är alltså R20an om det nu är tt problem. Blir ju
2 svar · 1,4k läst
·
Per Ola Persson
Per Ola Persson: [citat] All utrustning, tillbehör runt omkring, är det exakt samma innehåll? (Dvs: exp.kärl, antal m rördragning, ingår el, smutsfilter, påfyllningspaket, efterkontroller efter installation, har de samma garantier, krav på efterkontrller för garanti, vad kostar extra foderrör osv) Viktigt att ha klart för sig detaljerna
41 svar · 14,7k läst
J
Josth: Det normala är man antingen behöver en innerdel av samma märke eller en styrbox av samma märke som utedelen för att få ihop en lösning som fungerar. Tidigare fanns det utedelar som bara krävde en enkel rumstermostat inne men vad jag känner till finns inga sådana nu längre. Luft/luft och luft/vatten är olika värmepumpar och går inte att blanda.
2 svar · 2,9k läst
P
paarma: Har inte testat öka CP förmodade att temp skillnaden skulle minska med ökad hastighet
3 svar · 1,3k läst
L
Lagerström: Är mer som ett hus faktiskt med ordentlig isolering.. timrat. Blir gästrum med utöver det hobbyrum det är idag. Tycker att upp mot 50% är lite väl fuktigt men måste komma ner efter en tid.
7 svar · 1,9k läst
T
Tohan: [citat] Har samma pump samma problem de rekommenderade oss att byta ny c5... Huset 61 tegel 120kvm med kallt källaren 50kvm 104k vill ivt ha för kalaset.. Inkluderar allt..
3 svar · 2,8k läst
D
Dortmunder DAB: Lite kuriosa; min gamla 360p skulle väl också varit fylld med propan men någon gång runt 2006-7 när jag öppnade överdelen första gången och rengjorde så såg jag en lapp fastklistrad på kopparrören med R134a... Pumpen höll också i ca 15+ år, troligtvis hade den inte hållt lika länge om den varit fylld med R290.
18 svar · 4,2k läst
·
F
Fixar Nisse: Tack för alla svar. Det kommer bli uppvärmning med värmepumpen samt lite vedeldning för mysfaktorn.
8 svar · 7,5k läst
C
Comfort Thomas: Ja det är väl numera bara postorderfirmorna som säljer samsung och deras landsman LG nuförtiden och det borde säga en del. Bara namnet Lucky Goldstar (LG) kan få en få flaschbacks från mindre rolig kvalite men nu handlade det om samsung så ursäkta inlägget om goldstar :cool:
3 svar · 2,2k läst
A
Arne999: ok ute i sol vind och vatten :)
4 svar · 1,3k läst
Per Ola Persson
Per Ola Persson: Jag jobbade en hel dle med Evi heat för drygt 10 år sedan, då jag hade installationsfirma. Installerade nog runt 20 st. Intressant lösning och tänk, dock är de alldeles för små för att "hänga med " i utvecklingen. (t.ex. när de andra tillverkarna stoppade i senaste komoressormodellen, så körde Eviheat med samma och hade nog inte råd att lägga den utvecking som krävdes). Tyvärr
31 svar · 13,8k läst
V
Vector: Stäng pump. Stäng ventiler om du har det ut mot systemet. Rengör filter, fyll på system å lufta. Hur mycket vatten det kommer bestäms om du kan tappa ur trycket först innan du öppnar filtret
3 svar · 2,5k läst
·
perjar
perjar: [citat] Jag har byggt och skrotat ett par varianter av pulsmätare, båda baserade på z-uno. Började med en lösning som hade ett ir-öga som genererade pulser som jag fångade upp i z-unon. Fungerade ganska bra men ibland räknade den fel, blev skumma overflowproblem som väl berodde på kvalitetsbrister i min kod antar jag. Jag tyckte också att det inte fungerade nåt bra med vissa saker
6 svar · 1,9k läst
slacker
slacker: Jag skulle nog kontrollera om den där rumsgivaren är inkopplad, följ elschemat så ser du vart den bör vara ansluten och kanske ändra inställningarna till "Rumsgivare 1" till "Ja" om det verkligen är så att den är ansluten till pannan...
14 svar · 4,9k läst
·
Lucky2015
Lucky2015: [citat] Lycka till med ditt projekt :)
55 svar · 17,6k läst
H
Harald Blåtumme: [citat] Helt sant, det handlar om nivåer av snö också och kan ju bli någon meter i nordligare klimat, Även här i Kronoberg har vi haft någon vinter för typ ett decennium sedan där vi fick en rejäl uppladdning av isberg under utedelen, hade en pulka under för att frakta bort isen efter hand. Inte inträffat därefter så man får nog se det som sällsynt på dessa breddgrader,
15 svar · 5,4k läst
·
L
linsjo: Hej, Jag har precis flyttat in i ett hus med luft vattenvärmepump. Den är även kopplad till appen IntesisHome. Jag får varning i appen att trycket är onormalt. I själva värmepumpen så står det ca 1.8 vilket jag antar är för högt. I den ”röda tanken” har jag 0.6. Jag bor i ett 2 vånings hus. Ska det vara samma tryck i båda? Vad ska det vara och hur ändrar jag? Till den röda
0 svar · 2,3k läst
·
E
engmag: En del har klarnat i problemen med VPn som jag tänkte delge för de som är intresserad. Kanske kan det hjälpa andra i liknande situationer. Har en kompis, som är kyltekniker, som kom över och kikade lite på BVPn, han är ingen expert på just NIBE BVPs, men ändå. Vi körde igång VPn som han tyckte lät högt, relativt nyare VPar, men ändå helt normalt. Eller rättare sagt "köper du en
15 svar · 11,0k läst
·
C
cffol: En sak till att tänka på är ju ev förbereda för frikyla - dvs tänka på och göra plats för ev extern cirkpump, rör och styrning så man inte behöver bygga om den dag man vill investera i det.
4 svar · 2,1k läst
T
Thomas_Blekinge: [citat] Dom nya? Min är från 2010. Är det ett 1-0 fel? Det funkar ju oftast men inte alltid.
12 svar · 2,4k läst
B
Boek: Pumpen har till slut kommit på plats. Jag tog några bilder på vägen, om det kan vara, av intresse för nån på forumet . Tack för alla som svarat på mina frågor. [bild] Katten har i alla fall nytta av vår vattenkassett. Mycket jobb i onödan att gräva hål i marken för att sen slänga tillbaka jorden [bild] Hade tankar på att gjuta ett fundament men tog den enkla lösningen med
18 svar · 12,3k läst
·
Lucky2015
Lucky2015: [citat] Här har du lite information om hur de fungerar: https://www.vattenfall.se/varmepumpar/luftvarmepump/hur-fungerar-en-luft-luftvarmepump/
3 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.