Hej

Vad mäter denna tryckmätare, vad bör den vara inställd på och hur justerar jag trycket? Mätaren sitter ovanför bergvärmepumpen.

Med vänlig hälsning,

peter

• Tryckmätare monterad på rör ovanför en röd expansionskärl vid en bergvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare ovanför en bergvärmepump visar omkring 1,5 bar.
    Skapa konto
Borde vara ett tryckkärl för antingen vattenkretsen eller brinekretsen men eftersom rören är för klena och dessutom oisolerade så kan det knappast vara brine...

Vattenkretsens tryck beror på lyfthöjd (antal våningar) men brukar ligga runt 0,6-1 bar.
Du ökar trycket genom att fylla vatten. Det brukar finnas en påfyllning från inkommande kallvatten.

Är förmodligen till värmesystemet och ska normalt stå på ca 1 bar då men det beror på hur många våningar det är i huset. Man fyller på med vatten via påfyllningsventilen. Bäst att kolla rören så det inte är för köldbärarvätskan men då borde det vara kondens på rören.

Börja med att kolla förtrycket. Det är sannolikt lågt.

Det är nog inte brinen:

• Installation av röd expansionskärl och vit trycktank ansluten till VVS-rör i ett utrymme.
    Skapa konto
Så här står det på den röda behållaren

• Informationsetikett på en röd expansionskärl med instruktioner och logotyper för Beulco Armatur och Zilmet.
    Skapa konto
  • Informationsetikett på en röd expansionskärl med tekniska specifikationer och tillverkarinformation på en vägg.
    Skapa konto
Höjer jag trycket genom att vrida på blå vredet?

• Blått vred på en tryckventil för vatten, sedd från undersidan.
    Skapa konto
  • Blått vred på en ventil ovanför en röd expansionskärl i en VVS-installation.
    Skapa konto
Jag gissar att det där är säkerhetsventilen och den fyller man inte på med. Bör finnas en annan kran, kan kanske vara märkt filling.

• Gilla
peter_sweden
  • Laddar…
Brine är i det vita plastkäret så det är vattenkretsen den röda.

Följ rören och se om du hittar någon ventil. På min är det en vanlig Ballofix jag fyller med.
När du hittar den, fyll långsamt till ca. 0,8 bar.

Du behöver avlufta någon dag efter påfyllning.

Så här ser det ut

• Komplex uppsättning av kopparrör och en röd expansionskärl under en arbetsbänk.
    Skapa konto
  • VVS-installation med kopparledningar, avstängningsventiler och isolerade rör under en bänk.
    Skapa konto
  • En samling av kopparledningar och ventiler under en diskho med en synlig röd expansionskärl.
    Skapa konto
Kan det vara den rosamarkerde man fyller trycket med?

• Värmesystem med kopparledningar och en rosa markerad manometer för tryckmätning.
    Skapa konto
Kan vara den rosamarkerade men det beror på vart det röret som går uppåt tar vägen. Du ska hitta ett rör som kommer från vanliga vattenrören i huset.

• Gilla
Kennakusebo
  • Laddar…
Det är den blåa kranen du ringat in med rosa. Det är inkommande kallvatten till varmvattenberedaren som kommer ner från taket. Den blåa mitt emot är säkerhetsventilen för VV beredaren.

Per Ola Persson
Ja det är den blåa kranen som du fyller på värmesystemet. det lodräta röret är inkommande vatten. Du har också en svart kran och där kan du stänga av vattnet till värmepumpen.
Om mätaren rör sig snabbt vid påfyllning så kan gummiblåsan i det röda kärlet vara kass. Det finns en luftventil i botten. Prova och tryck in denna försiktigt och se om där är lufttryck. Där ska vara 0,5 bar när det är tomt på vatten.

Det ska vara 0,5bar där nu efter som systemtycket är lägre, det tror jag inte att det är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.