Hej
Vad mäter denna tryckmätare, vad bör den vara inställd på och hur justerar jag trycket? Mätaren sitter ovanför bergvärmepumpen.
Med vänlig hälsning,
peter
Vad mäter denna tryckmätare, vad bör den vara inställd på och hur justerar jag trycket? Mätaren sitter ovanför bergvärmepumpen.
Med vänlig hälsning,
peter
Borde vara ett tryckkärl för antingen vattenkretsen eller brinekretsen men eftersom rören är för klena och dessutom oisolerade så kan det knappast vara brine...
Vattenkretsens tryck beror på lyfthöjd (antal våningar) men brukar ligga runt 0,6-1 bar.
Du ökar trycket genom att fylla vatten. Det brukar finnas en påfyllning från inkommande kallvatten.
Vattenkretsens tryck beror på lyfthöjd (antal våningar) men brukar ligga runt 0,6-1 bar.
Du ökar trycket genom att fylla vatten. Det brukar finnas en påfyllning från inkommande kallvatten.
Är förmodligen till värmesystemet och ska normalt stå på ca 1 bar då men det beror på hur många våningar det är i huset. Man fyller på med vatten via påfyllningsventilen. Bäst att kolla rören så det inte är för köldbärarvätskan men då borde det vara kondens på rören.
Börja med att kolla förtrycket. Det är sannolikt lågt.
Brine är i det vita plastkäret så det är vattenkretsen den röda.
Följ rören och se om du hittar någon ventil. På min är det en vanlig Ballofix jag fyller med.
När du hittar den, fyll långsamt till ca. 0,8 bar.
Du behöver avlufta någon dag efter påfyllning.
Följ rören och se om du hittar någon ventil. På min är det en vanlig Ballofix jag fyller med.
När du hittar den, fyll långsamt till ca. 0,8 bar.
Du behöver avlufta någon dag efter påfyllning.
Per Ola Persson
Allvetare
· Halmstad
· 107 inlägg
Per Ola Persson
Allvetare
- Halmstad
- 107 inlägg
Ja det är den blåa kranen som du fyller på värmesystemet. det lodräta röret är inkommande vatten. Du har också en svart kran och där kan du stänga av vattnet till värmepumpen.
Om mätaren rör sig snabbt vid påfyllning så kan gummiblåsan i det röda kärlet vara kass. Det finns en luftventil i botten. Prova och tryck in denna försiktigt och se om där är lufttryck. Där ska vara 0,5 bar när det är tomt på vatten.
Om mätaren rör sig snabbt vid påfyllning så kan gummiblåsan i det röda kärlet vara kass. Det finns en luftventil i botten. Prova och tryck in denna försiktigt och se om där är lufttryck. Där ska vara 0,5 bar när det är tomt på vatten.
Det ska vara 0,5bar där nu efter som systemtycket är lägre, det tror jag inte att det är.