Värmepumpar
Arne999: Ok samtidigt har jag läst om folk som testat utan att dom märkt någon skillnad... men jag får väll ta och byta för säkerhetskull då och hoppas d blir bättre
Anonymiserad 137805: Så skall man inte installera en luftvärmepump.
Krokben: Klart du gör en besparing. Dock längre pay-off tid än om du haft t ex el eller olja. Till och med om det är riktigt kallt så tror jag cop och elpris är mer lönsamt än pellets. Pellets har ju blivit väldigt dyrt med åren. Kul att du tog ditt "förnuft till fånga" och köpte komplett med installation. Många bra garantier som kan ramla mellan stolarna annars!
Krokben: Ska du ha rumstemperatur eller något lägre? Är det välisolerat? Behöver du värma varmvatten eller räcker det med bara värme? Har du golvvärme eller radiatorer? Här spelar också framledningstemperaturen roll då värmepumpar jobbar med lägre temperatur än vad du kan få av t ex el, ved, pellets osv. Har du öppen planlösning och inte behov av att värma varmvatten så hade jag kört
cpalm: [citat] He he, ring och säg att det är något fel på pumpen och se vad de säger :D
svartöra: Min startar typ en gång var tredje minut, och går en minut, när det är 5-10 grader ute. Det är en Daikin Altherma från 2009. Den har visserligen inverter men kan inte gå lägre än med en ineffekt på ca 800 W. Så vid ljumna vår- och hösttemperaturer löser den det genom täta starter och snabba stopp. Det har den gjort i 10 år så tydligen klarar den av det. Nu går den väl sönder i
Arne999: japp jag har skippat den och allt verkar funka som det ska :)
Josth: Jag limmade 30 mm ljuddämpningsmattor på ovansidan 310P och på väggarna inuti "överskåpet". Även dämpmatta på baksidan "kompressorlådan". Tunnare dämpmattor och bitumenplattor bakom främre plåtar. I början går kompressorn relativt tyst men när den blivit gammal och sliten kan den föra ett väldigt liv innan den till slut havererar.
Emanuel01: Kan vara kondens som dödat pumpen. Har en ahlsell pump till min frikyla och den isolera jag helt. Kollegan har bytt en del sådana pumpar där det blivit kondens i elen.
chokonanana: Det var hemma hos min mor och teknikern åtgärdade det när jag inte var där. Så jag har inga detaljer tyvärr.
tappvattenledning: Hej, Om kablarna till displayen på IVT Greenline HE lossnat, är det bara att sätta tillbaka dom själv eller har vi sabbat något större?:surprised: Hela frontpanelen råkade åka i golvet. [bild] [bild]
Ludde76: Hej på er! Sitter och planerar värmesystemet för kommande nybyggnation. Blir ett enplanshus på ca 160m2 med ingjuten golvvärme i plattan och kommer placeras på västkusten ett par mil norr om gbg. Har bestämt mig (nästan iaf) att jag kör på bergvärme av den enkla anledningen att jag vill kunna kyla ner huset på ett ekonomiskt sätt. Har även snöat in på att docka solfångare till
AxelAxa: [citat] Hej, det här är inget råd utan snarast en allmän kommentar utgående från mina personliga erfarenheter. Jag installerade bergkyl våren 2019 i ett ca 200 kvm tvåvångshus plus källare (alla våningar inklusive källaren har golvvärme). Värmen/kylan kommer från ett borrhål som är ca 200 m djupt, men värmen - som fungerar bra - används sällan (jag har i stort sett gratis
debbo: [citat] När kylan kom sluta den larma, more less, så jag har dragit lite på mig, men prata med servicekillen, är det en läcka så tiden att felsöka, riva ut och täta motsvarar ofta ett byte, sedan så var det inget fel på kompressorn, men den har tuffat på i 10-år och brukar inte hålla mer än 8-12 år, och riva ut och byta är den stora kostnaden, så därav ansåg han att det är
ToveKarl: [citat] Ja vi har testat att öka börvärdet och det funkar, vattnet blir några grader varmare. Men i manualen står de tydligt att börvärdet ej får överstiga 49. På värmepumpen finns det 3 termometrar. En nere, en i mitten (visas på displayen där man även ställer in börvärde) och en längst upp. På den fungerande värmepumpen hos vår bekanta står nedersta temp på 40, mellan på
Bolian: Hittade detta i manualen : kanske det som lurar mig när den toppade 40grader när det är 10grader ute Efter avslutat varmvattenläge leder 3-vägsventilen bort varmvatten från varmvattentanken till rumsuppvärmningskretsen. Detta sker för att förhindra överhettning av cylindertankens komponenter. Mängden varmvatten som leds till rumsuppvärmningskretsen beror på typen av system
cillan: Vi har samma problem med vår Stiebel Eltron frånluftsvärmepump. Den visar ett meddelande om Avfrostning, inget varmvatten men golvvärmen fungerar och blir varmt. Vad var orsaken till felmeddelandet på din panna?
Sweedbanana: [citat] Nej jag förstod det när jag tänkte efter, att det är svårt att bara svara på rak arm. Men här kommer knäckfrågan, hur vet jag att den som är här är tillräckligt kunnig, hur ska jag bedöma det om jag inte skaffat mig någon slags grundkunskap? 1. Hur skulle jag upptäckt att en rörläggare lade kraftigt bakfall på hela avloppet vid renoveringen av badrummet om jag inte
skogstomten: Bergvärme! Var i Ammarnäs på påsklovet för två år sedan -39gr på nätterna. Hade nog föredragit bergvärme. Elradiatorerna gick för högtryck i den halvdåligt ioslerade sportstugan!
Comfort Thomas: Då är det tur att det finns folk som gör det så tex trådskaparen slapp köpa en ny för x antal tusenlappar :cool:
Runnis: Har läst någonstans om 0,5°C per timme i förlust. Minns inte vart jag läste det.
LPD: Hej forumet. Jag har borrat en 80 m djup brunn för vatten till fritidshus på landet i skärgårdsmiljö som tyvärr fick jättehög saltinträngning 645 mg/l så funderar nu på om jag istället kan använda hålet som bergvärmebrunn istället till den tillbyggnad 50 kvm + 20 kvm loft som vi ska bygga och som kommer vara hyfsat isolerad 22 cm i golv, 20 i vägg samt 35 i tak samt
useless: [citat] Injusteringsventilerna ska du inte röra! Termostaterna ska stå på max i stor utsträckning som möjligt.
Joonazz: Låter nästa som vårt hus. Ligger i södra Sverige och har nu linjärkurva från 20 = 20 ner till -20=35. Har en ivt Green Line he c6 pump. När installatören justerade den i april så satte han alldeles för hög kurva så den har jag fått sänka väldigt mycket. Han räknade nog inte på ett lågenergihus. Igår justerade jag flödet i alla slingor. Väntar på att det ska bli minusgrader
Jarlsgård: [citat] De prisuppgifterna jag fick när jag tog in offerter var att mitsubishi w50 kostade ca 10000 kr mindre, som då är på 5.5kWh. Så för mig var valet enkelt :D
Josth: Fungerar rumstermostaterna så ska ju de klara att hålla önskad temperatur. Med tanke på cirkulationspumpen måste det dock finnas minst en slinga öppen utan termostat för att säkra flödet i systemet om det inte finns någon bypass i golvvärmefördelaren. Shuntmotorn till IVT 490 finns som reservdel hos t.ex.
KnockOnWood: Luft-luftvärmepump! Vi har det i vårt fritidshus som är från ca 1960 och har 70 mm isolering i väggarna. Samt värmer hela vårt 108 kvm stora bostadshus med likadan LLVP. Mitsubishi Electrics -25 modell. Till stugan har vi en sms-styrd fjärrkontroll, så den kan startas upp via mobilen.