Installerade IVT Air-X 409 samt Air box E9 lvvp för en månad sen och rörmokaren tog drygt 2 dagar och elektrikern 1 1/2, men då böt han hela elcentralen också. Elektrikern tog 11.500 för jobbet inkl allt material (efter rot) och lvvp installerad och klar gick på 97’ (elektriker exkluderat) varav arbete 18’ efter rot (var tydligen baserat på nån 30% schablon av totalen). Har gamla anläggningen kvar som backup, så valde en 9 kw lvvp utan vv-beredare.

Utöver lvvp med elpatron, cirkpump, expansionskärl, specade de i offerten (så jag antar att följande inte ingick ifrån IVT):
Kallvattenarmatur med backventil
Smutsfilter värme
Rostfria avvibrationsslangar
Kommunikationsmodul IVT Anywhere (borde ingått från IVT tycker jag, så denna är nog inte extra..)
Separat elmätare
Elkabel avfrostningsvatten ( vilket borrades in till pannrum och gick ner i golvavlopp)
Trygghetsavtal 3 år inkl 7/24 jour.
Utbildning efter 14 dagar.

Allt ingick; borrning genom grund, fundament/fotklossar ytterdel mm.

//Lasse

Redigerat:
P
S Sweedbanana skrev:
Jag har varit med om nära på ockerpriser på vvs material när hantverkare utfört arbete, samt flera gånger mindre eller allvarliga slarvfel. Därför vill jag ha ordentligt med kött på benen på vad gäller arbetstid och material. Jag ska dra ett mail till IVT (vilket jag tror blir svårt då de inte verkar ha någon), och se vad en standardanläggning som min kräver i externt material.
Blir kanske svårt, så om någon med erfarenhet skulle kunna räkna upp vad för komponenter som behövs är det otroligt uppskattat (förutom kopplingar och rör såklart)
Är du så orolig så kanske du ska pröva installera den.

Företaget är inte intresserade av att lämna pris på för lågt. Inga jobbar gratis, dem ska leva på det här. Inge jobbar efter "plus minus noll" heller, dem vill gå plus!

Ta på löpande !

P
S Sweedbanana skrev:
Jag förstår hur du tänker och i Slutändan är det totalpriset som är det intressanta. Problemet är så ofta att man inte kan bedöma rimligheten i totalpriset utan att få offerten specad. Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid att försöka hjälpa, tyvärr är det just det resonemanget som är grundproblemet. Man ser inte ur kundens perspektiv utan tycker att kunderna ska köpa allt som sägs och offereras med hull och hår, för att man blivit för van att kunderna gör det.
Jag får ta in en till offert och grilla dem mer, tyvärr är det inte alltid de kunnigaste som kommer på besök så de kan inte alltid svara på tekniska frågor.
Men om jag får fråga dig Thomas som verkar ha koll på läget, du nämnde volymtank och magnetfilter, är det något annat "tillval" som man vill ha för att det ska bli extra bra?
Vi kan ju inte veta om du behöver extra tanken.

Det kan ju bara den tänkta offereraren bedöma som kollat på jobbet.

Men har du 11 or överallt, så säkerligen ja för volymens skull

Henrik Nordlander skrev:
Är du så orolig så kanske du ska pröva installera den.

Företaget är inte intresserade av att lämna pris på för lågt. Inga jobbar gratis, dem ska leva på det här. Inge jobbar efter "plus minus noll" heller, dem vill gå plus!

Ta på löpande !
Tack Henrik, men bespara mig den dåliga attityden. Jag behöver inte försvara varför jag vill vara påläst och jag påstår inte att näringsidkare inte ska få ta Skäligt betalt. Det jag däremot motsätter mig är ockerpriser på material (rimliga påslag är ok), timdebiteringar på 1500-2000:- samt dåligt eller rent av felaktigt utförda arbeten som jag tyvärr har flera erfarenheter av nu, just med rörläggare. Elektriker har alltid funkat, snickare helt ok, men rörisar har jag Alltid strul med. Kräv inte av mig att jag ska förklara varför det är så.
De flesta på detta forum är otroligt hjälpsamma och jag försöker göra detsamma när jag har något att erbjuda, och jag vet att en del har orimliga krav på hantverkare och deras priser. Jag är inte en av dem, jag vill bara att det ska vara rimligt som sagt.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Vi kan ju inte veta om du behöver extra tanken.

Det kan ju bara den tänkta offereraren bedöma som kollat på jobbet.

Men har du 11 or överallt, så säkerligen ja för volymens skull
Nej jag förstod det när jag tänkte efter, att det är svårt att bara svara på rak arm. Men här kommer knäckfrågan, hur vet jag att den som är här är tillräckligt kunnig, hur ska jag bedöma det om jag inte skaffat mig någon slags grundkunskap? 1. Hur skulle jag upptäckt att en rörläggare lade kraftigt bakfall på hela avloppet vid renoveringen av badrummet om jag inte kontrollmätt och visste hur det skulle se ut?
2. Eller när en annan, trots att det var grundkravet och specat vad han skulle köpt med sig, tänkte lägga 16mm golvvärmerör ist. för 8mm lågbyggande, för att det var det enda han hade i bilen? Samma rörläggare som heller inte tänkte trycksätta och lämna protokoll för att trycktestaren var på ett annat jobb och det krävdes några väl valda ord för att få honom tillbaka och göra sitt jobb?
3. Eller rörläggaren som åkte till 3 olika ställen för att försöka köpa en komponent som var slut, och till slut åkte tvärs över hela stan i rusningstrafik och skrev 5 timmars restid i fakturan för att leta material. Som han visste behövdes redan innan jobbet påbörjades?
4. Eller rörläggaren som, efter att vi blivit lite tjenis när jag pillade med mitt samtidigt som han gjorde sitt, klämmer ut sig att han hatade pressverktyget han fick med sig för det pressar för dåligt, det andra de har på firman är bättre, Inte heller han tänkte sedan trycktesta anläggningen för att han inte hade testaren med sig.
5. Eller rörläggaren som monterat vår utkastare snett så innerdelen och ytterdelen inte sitter centrerat och därför käkar packningar.
6. Eller rörläggaren som hos grannen bredvid inte fäster tappvattenrören alls i trumman innan de sticker ut i badrumsutrymmet vid renovering så de sitter helt rangligt, samt att rören är på tok för korta och inte uppfyller kraven i säker vatten. Grannen orkade inte tjafsa men det såg för jävligt ut.

Det är inget man kan lita på idag, speciellt inte i storstäderna där man är bortskämd med massvis med jobb och detaljkunskapen blir lidande. Så nu när du vet detta, skulle du i min sits bara ringa första bästa röris och hoppas på det bästa? I så fall har du svåra inlärningsproblem. Kan vi fortsättningsvis hålla god ton och försöka hjälpa varandra?
Vad menar du med "11 or överallt"? Borde jag och alla andra förstå det uttrycket? En killgissning är att du pratar om radiatorerna har 1 konvektorplåt och 1 panel, så kallad 11? Nej jag har överdimensionerade 22or efter att ha läst mig in på diverse forum och artiklar om att det är en fördel (tack för den kunskapen).

Redigerat:
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.