Min Nibe 310p från 2004 har sitt andra kompressorhaveri (senaste kompressorn byttes 2017 och garantin på den gick ut för dryga halvåret sedan. Grrr...)

Nu står valet mellan Nibe 370 eller IVT 302. Jag vet att IVT har bättre garantivillkor bl a 10 års garanti på kompressorn mot 3 år för Nibe.

Är det hugget som stucket vilken jag väljer ? De verkar ju i princip vara likvärdiga men 370:s interface verkar trevligare.

Någon som vet om service/reservdelar skiljer sig åt rejält i pris mellan Nibe och IVT ? Eller vet om det finns vanliga typfel för resp. modell ?

En servicetekniker kommer på måndag för att konstatera orsaken till den döda kompressorn och sedan är det dags för mig att välja ersättare.

Bor i Stockholm, hus från 2004 på 145 kvm, 4 pers som förbrukar ca 16.000 kwh inkl. hushållsel.

Tacksam för råd!
 
Trist när kompressorn bara håller ett par år. Kanske glömde de montera den elektriska kompressorvärmaren? Förutom NIBE F370 och IVT Vent 302 finns även Thermia Ventec som alternativ i samma klass. Vill ni sänka elförbrukningen finns NIBE F730, Comfortzone EX50 och IVT 840 men de kostar också lite mer.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Vi (en brf med 30 pannor Nibe 310 från -08) hade nyligen ett haveri på en kompressor som byttes för drygt 3 år sen.
Firman som felsökte trodde att de kunde finnas skräp i systemet från den tidigare kompressorns haveri.
De kunde byta kompressorn igen, men ville då inte ge nån garanti på den.
De kände inte till nått sätt att rengöra systemet.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Trist med haveri efter bara ett par år. Konstigt beträffande spolning. Vid senaste kompressorbyte renspolade NIBE aukt. service kondensorslingan med kvävgas (tror jag det var) just för att få bort ev. rester från kompressorhaveriet! Har de bråttom kanske de hoppar över spolningen!?
 
J Josth skrev:
Trist med haveri efter bara ett par år. Konstigt beträffande spolning. Vid senaste kompressorbyte renspolade NIBE aukt. service kondensorslingan med kvävgas (tror jag det var) just för att få bort ev. rester från kompressorhaveriet! Har de bråttom kanske de hoppar över spolningen!?
Intressant. Tack för den infon.
Vi står i valet o kvalet om hela pannan eller bara kompressorn ska bytas. Vi har en underhållsplan där alla pannor ska bytas 2026 (efter 18 år, beräknat på tidigare pannor)
 
Ja sedan köldmediet R22 förbjöds på 90-talet och ersattes med R290 propan i bl.a. NIBEs traditionella frånluftsvärmepumpar känns det som man får vara glad om kompressorn håller i 10 år. Hoppas ni inte haft många kompressorhaverier. För egen del höll första kompressorn 4 år, nästa 9 år och den senaste har nu gått 9 år men nu börjat låta allt mer. Är intresserad av nya Thermia Ventec men har knappt sett något skrivet om den. Har köldmedia R134a, samma som IVT. Kanske något att prova och installera ett exemplar som ni då kan utvärdera?
 
S Saintus skrev:
Min Nibe 310p från 2004 har sitt andra kompressorhaveri (senaste kompressorn byttes 2017 och garantin på den gick ut för dryga halvåret sedan. Grrr...)

Nu står valet mellan Nibe 370 eller IVT 302. Jag vet att IVT har bättre garantivillkor bl a 10 års garanti på kompressorn mot 3 år för Nibe.

Är det hugget som stucket vilken jag väljer ? De verkar ju i princip vara likvärdiga men 370:s interface verkar trevligare.

Någon som vet om service/reservdelar skiljer sig åt rejält i pris mellan Nibe och IVT ? Eller vet om det finns vanliga typfel för resp. modell ?

En servicetekniker kommer på måndag för att konstatera orsaken till den döda kompressorn och sedan är det dags för mig att välja ersättare.

Bor i Stockholm, hus från 2004 på 145 kvm, 4 pers som förbrukar ca 16.000 kwh inkl. hushållsel.

Tacksam för råd!
Vi har just fått en Nibe 370 på plats efter att ha fått läckage på varmvattentanken på tre nya IVT 302 i följd på tre månader. Något i svetsfogarna verkade inte palla vårt vatten, trots att det inte var något konstigt med vattnet. Vi har avhärdare innan värmepumpen och det verkar som att den rostfria baljan i IVT inte kom överens med den på nåt vis.

IVT gav upp efter pump 3 och erbjöd en Nibe istället...

Så om du har egen brunn kan det vara värt att fundera lite innan.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
kingsbr kingsbr skrev:
Vi har just fått en Nibe 370 på plats efter att ha fått läckage på varmvattentanken på tre nya IVT 302 i följd på tre månader. Något i svetsfogarna verkade inte palla vårt vatten, trots att det inte var något konstigt med vattnet. Vi har avhärdare innan värmepumpen och det verkar som att den rostfria baljan i IVT inte kom överens med den på nåt vis.

IVT gav upp efter pump 3 och erbjöd en Nibe istället...

Så om du har egen brunn kan det vara värt att fundera lite innan.
Det blev en Nibe 370 som är på plats nu.
 
  • Gilla
kingsbr
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vi (en brf med 30 pannor Nibe 310 från -08) hade nyligen ett haveri på en kompressor som byttes för drygt 3 år sen.
Firman som felsökte trodde att de kunde finnas skräp i systemet från den tidigare kompressorns haveri.
De kunde byta kompressorn igen, men ville då inte ge nån garanti på den.
De kände inte till nått sätt att rengöra systemet.
Bytte dom bara kompresor, eller byttes expansionsventil och torkfilter samtidigt?
 
S Saintus skrev:
Det blev en Nibe 370 som är på plats nu.
Hoppas den går bra, vår har gått problemfritt sedan 2010, men har börja ge lågtryckslarm, domen är att byta kompressorn, 22500kr

Funderar lite på om man ska byta hela pannan, dubbla priset
 
T
Du ska nog be om ett andra utlåtande..

LP larm på 370 brukar bero på en kass expansionsventil eller pga att förångaren är har börjat läcka

D debbo skrev:
Hoppas den går bra, vår har gått problemfritt sedan 2010, men har börja ge lågtryckslarm, domen är att byta kompressorn, 22500kr

Funderar lite på om man ska byta hela pannan, dubbla priset
 
  • Gilla
debbo
  • Laddar…
T Tobias Knutsson skrev:
Du ska nog be om ett andra utlåtande..

LP larm på 370 brukar bero på en kass expansionsventil eller pga att förångaren är har börjat läcka
Vet inte hur väl det stämmer att livstiden för kompressorn är 10-12år
Verkade väldigt kunnig.
Spola på varmvatten och tittade hur värdet för förångaren steg (tror jag)
 
T
LP-larm är sällan/aldrig relaterade till en defekt kompressor.
Är kompressorn kass så brukar man höra ett ganska högt missljud med 5-10min mellanrum eller helt enkelt att jordfelsbrytaren löser ut direkt när kompressorn ska starta.

Just på f370 så är ett vanligt fel att det är förångaren som har sprungit läck och gasen börjat läcka ut, särskilt om du har en lite äldre f370 vilket resulterar i LP-larm.

Men det är även relativt vanligt att expansionsventil slutar fungerar och stryper flödet på köldmediet så pass mycket att maskinen suger ner sig och larmar LP-larm efter en kort stund i drift.

Det finns även en skarv t-skarv på baksidan som ibland har börjat läcka även om det är ovanligare.

Tömde teknikern maskinen på gas och tryckte den med kväve för att kolla om den är tät eller ej?

Att spola varmvatten gör man helt enkelt för att skapa ett behov så att man kan få igång kompressorn.







D debbo skrev:
Vet inte hur väl det stämmer att livstiden för kompressorn är 10-12år
Verkade väldigt kunnig.
Spola på varmvatten och tittade hur värdet för förångaren steg (tror jag)
D debbo skrev:
Vet inte hur väl det stämmer att livstiden för kompressorn är 10-12år
Verkade väldigt kunnig.
Spola på varmvatten och tittade hur värdet för förångaren steg (tror jag)
 
  • Gilla
debbo
  • Laddar…
T Tobias Knutsson skrev:
LP-larm är sällan/aldrig relaterade till en defekt kompressor.
Är kompressorn kass så brukar man höra ett ganska högt missljud med 5-10min mellanrum eller helt enkelt att jordfelsbrytaren löser ut direkt när kompressorn ska starta.

Just på f370 så är ett vanligt fel att det är förångaren som har sprungit läck och gasen börjat läcka ut, särskilt om du har en lite äldre f370 vilket resulterar i LP-larm.

Men det är även relativt vanligt att expansionsventil slutar fungerar och stryper flödet på köldmediet så pass mycket att maskinen suger ner sig och larmar LP-larm efter en kort stund i drift.

Det finns även en skarv t-skarv på baksidan som ibland har börjat läcka även om det är ovanligare.

Tömde teknikern maskinen på gas och tryckte den med kväve för att kolla om den är tät eller ej?

Att spola varmvatten gör man helt enkelt för att skapa ett behov så att man kan få igång kompressorn.
Tack för bra info, googla runt igår, och hitta just ingenting om kompressorn, om den som sagt inte havererat, men kan väl ske när som då den är first edition, typ, fick offert på f360 först, sedan kom denna på marknaden.

Har aldrig uppgraderat den heller, blev varse att den går att koppla upp på nätet nu, får kolla om det finns som option.
Får ringa och prata med servicegubben, typ enda firma jag hitta i Sthlm som inte var full med dåliga recensioner.
 
T Tobias Knutsson skrev:
LP-larm är sällan/aldrig relaterade till en defekt kompressor.
Är kompressorn kass så brukar man höra ett ganska högt missljud med 5-10min mellanrum eller helt enkelt att jordfelsbrytaren löser ut direkt när kompressorn ska starta.

Just på f370 så är ett vanligt fel att det är förångaren som har sprungit läck och gasen börjat läcka ut, särskilt om du har en lite äldre f370 vilket resulterar i LP-larm.

Men det är även relativt vanligt att expansionsventil slutar fungerar och stryper flödet på köldmediet så pass mycket att maskinen suger ner sig och larmar LP-larm efter en kort stund i drift.

Det finns även en skarv t-skarv på baksidan som ibland har börjat läcka även om det är ovanligare.

Tömde teknikern maskinen på gas och tryckte den med kväve för att kolla om den är tät eller ej?

Att spola varmvatten gör man helt enkelt för att skapa ett behov så att man kan få igång kompressorn.

När kylan kom sluta den larma, more less, så jag har dragit lite på mig, men prata med servicekillen, är det en läcka så tiden att felsöka, riva ut och täta motsvarar ofta ett byte, sedan så var det inget fel på kompressorn, men den har tuffat på i 10-år och brukar inte hålla mer än 8-12 år, och riva ut och byta är den stora kostnaden, så därav ansåg han att det är bättre att föregå än stå där om 2-år igen!
Pannan står öven i ett hörn, med skåp på vänster sidan, så är lite pyssel att byta.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.