Hej,
Har byggt hus i mellersta Norrland och flyttade in i somras. Vi gick all in vad det gäller värme och isolering och gick på bergvärme, ftx och hyffsat mycket cellulosa I tak och väggar. Huset är svintätt och ska inte behöva jätte mycket energi.

Min lokala röris sålde och installerade en nibe s1255 som jag inte tror att han har så mycket erfarenhet av då den är rätt ny om jag fattat saken rätt. Så här långt har jag inte riktigt kommit överens med pumpen.

Temperaturen inne har växlat mellan lite för kallt och alldeles för varm. Jag har justerat på kurvan och måltemp lite eftersom men inte hittat rätt. Senaste veckorna har jag kört på läge 3 på kurvan vilket gett en rätt acceptabel innetemp. Dock har jag haft problem med att varmvattnet värms sjukt långsamt. Tidigare när kurvan varit ännu lägre ställd har varmvattnet inte kommit upp i temp i huvudtaget utan legat runt 42 grader.

För några dagar sedan hjöde jag från 3 till fyra på kurvan och idag när jag kom hem från jobbet idag var plötsligt golven jätte varma och temperaturen troligen påväg upp mot orimliga nivåer. Framledningstempen låg en bit över 40 grader och golven var mellan 23 och 26 grader varma. Utetempen är ca 0.

Det jag framförallt inte förstår är varför den är så sjukt seg på att göra varmvatten och varför det verkar hänga ihop med kurvan. Det har inte varit speciellt kallt ute och jag tycker det borde finnas massor över till att göra varmvatten.

Sen funderar jag lite på om jag kan begränsa maximal framledningstemp för att undvika att det blir tokvarmt på golven när den dummar sig. Jag har hellimmad ekparkett i större delen av huset och vill undvika att golven blir allt för varma. Nu står max framledningstemp på 45. Vad är ett rimligt maxbehov när det blir kallt ute?
Vi har golvvärme i plattan och på övre plan, beräknad av LK.

Tacksam för alla tips jag kan få!

Symptomen låter som klassiskt växelventilsproblem, men det känns konstigt att det ska drabba en ny pump?

useless useless skrev:
Symptomen låter som klassiskt växelventilsproblem, men det känns konstigt att det ska drabba en ny pump?
Kan du förklara?
Min dotter badade för två timmar sedan och sen dess har tempen i beredaren legat ganska stadigt runt 41 grader.

Om växelventilen krånglar eller läcker igenom åt fel håll så försvinner en del av vattnet som ska värma varmvattenberedaren ut i värmesystemet. Resultatet blir att det blir för varmt inne och varmvattnet värms långsamt eller inte alls.

N nybyggarn3 skrev:
Kan du förklara?
Min dotter badade för två timmar sedan och sen dess har tempen i beredaren legat ganska stadigt runt 41 grader.
Tack för svar.
Det låter ju inte riktigt som hos oss. Oftast när varmvattnet har varit segt har det inte känts för varmt inne. För varmt inne brukar det bli efter att jag justerat på kurvan, t.ex. nu. Idag när det kändes alldeles för varmt på golven var både framledningstemp och beräknad framledningstemp höga. Vi har långa perioder haft rätt svalt inne men seg tillverkning av varmvatten.

S1255 var inte den så smart att den fixade allt, hmm

Kanske för smart för installatören?

Men jag har svårt att se att det är någon enkel inställning som gör att det blir så dåligt med varmvatten?

Mycket inställningar finns det iaf. Jag tycker att den borde vara nog smart att se till att göra varmvatten. Efter att tempen I beredaren legat stadigt på 41 grader i ca 2 h gick den snabbt upp till dryga 50. Jag har gått ett varv i huset och kollat att tvätt och diskmaskiner är kopplade på kallvatten, vilket de är.

Någon här som har en uppfattning om vad jag kan tänkas behöva för framledningstemp som mest? Är som sagt välisolerat och sjukt tätt hus. Golvvärme I plattan med 16 mm limmad parkett på.

Angående värmen så förmodar jag att du har golvvärme i betonggolv å det är ju ett trögt system där värmen tar ett tag innan det värmer eller svalnar. Som jag fattar det så tycker du att varmvattnet var kallare med lägre kurva å det har inget samband utan du kan köra på vilken kurva som helst. Jag tycker ju att den som sålt vp måste väl vara den du vänder dig till om det inte funkar. Fungerar kurva tre så är det väl den du ska börja med... 3/4 brukar vara dom som gäller vid golvvärme i betonggolv

Låter nästa som vårt hus. Ligger i södra Sverige och har nu linjärkurva från 20 = 20 ner till -20=35. Har en ivt Green Line he c6 pump. När installatören justerade den i april så satte han alldeles för hög kurva så den har jag fått sänka väldigt mycket. Han räknade nog inte på ett lågenergihus.

Igår justerade jag flödet i alla slingor. Väntar på att det ska bli minusgrader igen för o se resultatet.

Varmvatten och värme är ju 2 helt olika saker som pumpen i te gör samtidigt. Sitter ju en ventil som styr om det varma ska cirkulera till arbetstanken eller till varmvatten tanken. Kurvan har alltså inget alls att göra med varmvatten produktionen. I ivt pumpen kan man inte välja så mkt med varmvatten mer än komfort eller ekonomi typ. Jag kör ekonomi vilket betyder att den slår till runt 42 o laddar upp till ca 50.

Låter ITV CP sköta deltaT på 7 grader när den laddar arbetstanken sen har jag CP efter arbetstanken som skickar ca 15l/min genom golvvärmefördelaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.