Behöver hjälp att hitta en vettig värmekälla i ett fritidshus, Huset ligger på Gotland och är en 1-plans tegelvilla från -61. Huset används som fritidsvilla och jag besöker det ca 4ggr/år (Vinter, Vår, Sommar och Höst), huset har varit året runt hus innan vi köpte det. Nu sitter det en värmepanna från Värmebaronen (Elomin II) som ger värme via vattenburna element. Nu i somras så den integrerade varmvattenberedaren hål på så jag har satt in en extern varmvattenberedare. Misstänker att elpannan också sjunger på sista versen då den är från -94.

Frågan är om jag skall sätta in en luft/luft pump och bara låta gamla pannan stå kvar och vara hjälpvärme om det skulle bli en vargavinter? Eller om jag skall sätta in en ny elpanna utan varmvattenberedare? Båda allternativ ligger runt 20k misstänker jag.

Tyvärr så ser jag inte riktigt att luft/vatten kommer att löna sig när jag inte bor på stället utan använder det som fritidshus och bara är nere 4ggr/år, Målet är att flytta ner och bosätta mig i detta hus när jag går i pension, men det är minst 15år till dess, och då är målet att byta värmekälla, innan dessa så kan jag inte se att det lönar sig med kostnaden för vad en luft/vatten kostar, samt att den är 15+ år när vi väl flyttar ner.

Någon som har några tips?

Hur ser ventilationen ut?
Var kan en ev FLVP placeras?
Kan du enkelt ansluta frånluft i kök/tvätttstuga/badrum och dra till FLVP?

du skulle i så fall få en rätt så kostnadseffektiv lösning för värme, VV och ventilation med en ~2kW FLVP. Sedan kan du om du vill om 15år byta mot en modernare FLVP (6-7kW) som säkert körar det huset lika bra som en LVVP

Frånluftsvärmepumpar passar i moderna och välisolerade hus med lågtemperatur värmesystem och där ventilationsförlusterna utgör en stor andel av totala värmeförlusterna. Skulle aldrig komma på idén att sätta en FLVP i en tegelvilla från -61. Jag skulle satsa på en luftvattenvärmepump, fungerar bra i Gotländskt klimat.

Luft-luftvärmepump!
Vi har det i vårt fritidshus som är från ca 1960 och har 70 mm isolering i väggarna.
Samt värmer hela vårt 108 kvm stora bostadshus med likadan LLVP.

Mitsubishi Electrics -25 modell. Till stugan har vi en sms-styrd fjärrkontroll, så den kan startas upp via mobilen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.