Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en nyinstallerad CTC EcoZenith i550 Pro med utedel CTC EcoAir 622M som jag är riktigt nöjd med.
Har laborerat en del med VVB-temp och spetstemp samt hystereser för att nå optimala förhållanden mellan förbrukning av VV och temoeraturinställning på Zenithen.
Pumpen/utedelen är den största modellen, det är en on/off och inte variabel för att funka bäst med det stora uttaget vi behöver vintertid.
Nu till mina två frågor:
- efter sista justeringarna av max/min temp mm så har förbrukningen från elpatronerna skenat. Oavsett förbrukning av varmvatten eller inte så går patronerna in och skickar på 10-15kW i korta intervall på 15-30 min flera ggr per dygn. oavsett tid eller åtgång av varmvatten. Jag tycker styrningen av utedelen kunde klara att kompensera för sjunkande temp i tid istället för att styrningen ska aktivera elpatronerna fullt ut. Vad kan det bero på ?
- EcoZenith i550 ska ha 2 ST elpatroner på 9kw styck installerade som standard men i inställningarna är den ena angiven som 9kw och den andra 6kw. Den på 6kw går inte heller att öka i inställningarna. Varför detta och hur kan det påverka styrningen av elpatronerna när det står 6kw medan det i verkligheten är installerat en 9kw ?
Har lastat upp bilder från inställningarna och förbrukningen med peakar
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
EcoAir 622M är inte on/off: "CTC EcoAir 600M är en serie högeffektiva varvtalsstyrda luft/vattenvärmepumpar som anpassar sig automatiskt till villans, fastighetens eller den mindre industrifastighetens effektbehov under året. Vid stort effektbehov ökar effekten och vid lägre varvar kompressorn ner och effekten minskar. Tack vare detta får du alltid maximal besparing."
Finns en beskrivning om CTC speciella sätt att fungera på Värmepumpsforum: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0
Finns en beskrivning om CTC speciella sätt att fungera på Värmepumpsforum: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0
Tack ! Felskrivet från min sida. Det jag skulle skrivit var att den har en högre tillslagseffekt än övriga. Du har helt rätt i varvtal styrningen.
/John
/John
J Josth skrev:EcoAir 622M är inte on/off: "CTC EcoAir 600M är en serie högeffektiva varvtalsstyrda luft/vattenvärmepumpar som anpassar sig automatiskt till villans, fastighetens eller den mindre industrifastighetens effektbehov under året. Vid stort effektbehov ökar effekten och vid lägre varvar kompressorn ner och effekten minskar. Tack vare detta får du alltid maximal besparing."
Finns en beskrivning om CTC speciella sätt att fungera på Värmepumpsforum: [länk]
Hej !J Josth skrev:EcoAir 622M är inte on/off: "CTC EcoAir 600M är en serie högeffektiva varvtalsstyrda luft/vattenvärmepumpar som anpassar sig automatiskt till villans, fastighetens eller den mindre industrifastighetens effektbehov under året. Vid stort effektbehov ökar effekten och vid lägre varvar kompressorn ner och effekten minskar. Tack vare detta får du alltid maximal besparing."
Finns en beskrivning om CTC speciella sätt att fungera på Värmepumpsforum: [länk]
Du gav mig ett bra och utfyllande svar till mitt inlägg om CTC Ecoair förra gången så därför vänder jag mig till dig igen för en kort annan fråga. E
Enligt specen skall märkströmmen för EcoAir 622M inte uppgå till högre än ca 16 amp vilket skulle visa sig som ca 3700W på energimätaren i skåpet. När anläggningen går in och levererar för fullt utan elpatronerna aktiverade i tanken EcoZenith i550 Pro så visar displayen på strax under 9000W vid samma tillfälle - hur är detta möjligt ?
Displayen visar även att den tyngst belastade fasen i belastas med drygt 32 amp vid samma tillfälle.
Hur hänger detta samman ?
Jag kommer nu installera en realtidsmätare som jag kan få ut en logg från och kommer då se utslagen och topparna från pannan tydligare.
Tacksam för dina kommentarer och input i dessa frågorna
Hej! I Sverige används anslutningsalternativet 3-fas 400 V. Märkströmmen för 622M uppgår till 16,9 A 3-fas vilket kan regleras ned till 15,5 A 3-fas med varvtalsregleringen. För det sistnämnda räcker då 3×16 A anslutning, i annat fall 3×20 A. Säkring 3×16 A motsvarar 11 kW el-effekt och 3×20 motsvarar knappt 14 kW. Märkströmmen får inte överskridas och om en effektmätare visar ca 9000 W vid max effekt för ett visst driftförhållande är det fullt normalt. Att den visar 32 A för max belastad fas måste vara fel men jag har ingen bra förklaring. Hoppas det blir bra med loggningen!
Stort tack för ditt svarJ Josth skrev:Hej! I Sverige används anslutningsalternativet 3-fas 400 V. Märkströmmen för 622M uppgår till 16,9 A 3-fas vilket kan regleras ned till 15,5 A 3-fas med varvtalsregleringen. För det sistnämnda räcker då 3×16 A anslutning, i annat fall 3×20 A. Säkring 3×16 A motsvarar 11 kW el-effekt och 3×20 motsvarar knappt 14 kW. Märkströmmen får inte överskridas och om en effektmätare visar ca 9000 W vid max effekt för ett visst driftförhållande är det fullt normalt. Att den visar 32 A för max belastad fas måste vara fel men jag har ingen bra förklaring. Hoppas det blir bra med loggningen!
Klicka här för att svara