5 415 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Mitsubishi Ecodan
Hej.
Jag har ett mycket väl fungerande luftvattensystem förutom en sak.
Vi har valt inomhusgivare (börvärde 20grader) och den sitter i en av hallarna som är en kallare del och radiatorn har ej termostat.
Det fungerar bra så länge man inte tillför en annan värmekälla. Tex vi tänder en massa ljus det blir 21-21,5 grader efter någon timme. Då stänger pumpen av helt. Den kanske är konstruerad så för att spara mest och hålla längst. Men det blir trist för min källare och delar med golvvärme etc. Det hade varit trevligare om den shuntat ned ett visst antal grader per avvikelse mot börvärdet. Så funkade den gamle Danfoss shunten jag hade innan till annat värmesystem.
En fast värmekurva löser det detta men känns för övrigt effektivt med rumsgivaren, att den håller kolla på det hela och kan öka lite vid blåsiga dagar i ett gammalt halvtätt hus från 1925.
Idéer mottags tacksamt.
Jag har ett mycket väl fungerande luftvattensystem förutom en sak.
Vi har valt inomhusgivare (börvärde 20grader) och den sitter i en av hallarna som är en kallare del och radiatorn har ej termostat.
Det fungerar bra så länge man inte tillför en annan värmekälla. Tex vi tänder en massa ljus det blir 21-21,5 grader efter någon timme. Då stänger pumpen av helt. Den kanske är konstruerad så för att spara mest och hålla längst. Men det blir trist för min källare och delar med golvvärme etc. Det hade varit trevligare om den shuntat ned ett visst antal grader per avvikelse mot börvärdet. Så funkade den gamle Danfoss shunten jag hade innan till annat värmesystem.
En fast värmekurva löser det detta men känns för övrigt effektivt med rumsgivaren, att den håller kolla på det hela och kan öka lite vid blåsiga dagar i ett gammalt halvtätt hus från 1925.
Idéer mottags tacksamt.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Du får försöka hitta en annan placering på rumsgivaren där annan påverkan som dina ljus eller solinstrålning inte påverkar den så snabbt/mycket och hitta ett börvärde som ger din önskade innetemperatur.
Framledningstemperaturen påverkas även av utetemperaturen då den lär sig vilken temperatur som behövs beroende på hur kallt det är ute för att nå din inställda temperatur.
Framledningstemperaturen påverkas även av utetemperaturen då den lär sig vilken temperatur som behövs beroende på hur kallt det är ute för att nå din inställda temperatur.
Tack för svar Thomas.
Jo, det är en lösning det är dock den kallaste delan så där sitter den bra 99% av tiden.
Men fråga var egentligen om det går att ända så att den bara sänker framledningstemperaturen i stället för att stänga av?
Jo, det är en lösning det är dock den kallaste delan så där sitter den bra 99% av tiden.
Men fråga var egentligen om det går att ända så att den bara sänker framledningstemperaturen i stället för att stänga av?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Om det är den bästa placeringen 99% av tiden så får du nog gilla läget då den per automatik lär sig styra framledningstemperaturen via utetemperatur och ditt börvärde .
Kan inte påminna mig om att det finns parametrar där man själv kan styra framledning i ytterligare steg.
Du kanske inte måste ha så mycket ljus tända
Kan inte påminna mig om att det finns parametrar där man själv kan styra framledning i ytterligare steg.
Du kanske inte måste ha så mycket ljus tända
Tack Thomas.
Kanske dumt av mig att blanda in yttre orsaker och detaljer.
Jag tycker helt enkelt det är märkligt att den stänger helt för 1,5 över börvärdet. (vad än orsaken är)
Lika märkligt idag, (ung. samma utetemperatur) Innegivaren ligger 0,5 över börvärdet. och den vill shunta ut 41 grader
returen är 39. Jag förstår inte logiken.
Ska det vara så?
Kanske dumt av mig att blanda in yttre orsaker och detaljer.
Jag tycker helt enkelt det är märkligt att den stänger helt för 1,5 över börvärdet. (vad än orsaken är)
Lika märkligt idag, (ung. samma utetemperatur) Innegivaren ligger 0,5 över börvärdet. och den vill shunta ut 41 grader
Ska det vara så?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Kan du inte sätta en låda över givaren så får den lite mer tröghet och blir mindre känslig?
Eller ändra så pumpen går på utegivare? Det bör väl ändå vara inbyggt i utedelen?
Eller ändra så pumpen går på utegivare? Det bör väl ändå vara inbyggt i utedelen?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Alternativet är att du istället kör på kurva .
Har du åsikter eller kommentarer om funktionen när det gäller styr får du nog maila tillverkaren
Har du åsikter eller kommentarer om funktionen när det gäller styr får du nog maila tillverkaren
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Den trådlösa rumsgivaren går nog inte ens att ställa in fel.
Det du själv kan påverka är flödet via cirkpumpen och justera in radiatorer eller golvvärmeslingor.
Sen går det väl trolla med volymtankar och by pass och annat för en rörmokare men det får någon annan redogöra för eller be din installatör komma ut och kika vad ni kan göra.
Att skriva till tillverkaren var om man har åsikter om hur deras styrsystem med trådlösa givare/mottagare tex kan ändras .
Det du själv kan påverka är flödet via cirkpumpen och justera in radiatorer eller golvvärmeslingor.
Sen går det väl trolla med volymtankar och by pass och annat för en rörmokare men det får någon annan redogöra för eller be din installatör komma ut och kika vad ni kan göra.
Att skriva till tillverkaren var om man har åsikter om hur deras styrsystem med trådlösa givare/mottagare tex kan ändras .
Hittade detta i manualen : kanske det som lurar mig när den toppade 40grader när det är 10grader ute
Efter avslutat varmvattenläge leder 3-vägsventilen
bort varmvatten från varmvattentanken till rumsuppvärmningskretsen. Detta sker för att förhindra överhettning av cylindertankens komponenter. Mängden varmvatten som leds till rumsuppvärmningskretsen beror på typen av system och rörledning som går mellan plattvärmeväxlaren och cylindertanken.
Efter avslutat varmvattenläge leder 3-vägsventilen
bort varmvatten från varmvattentanken till rumsuppvärmningskretsen. Detta sker för att förhindra överhettning av cylindertankens komponenter. Mängden varmvatten som leds till rumsuppvärmningskretsen beror på typen av system och rörledning som går mellan plattvärmeväxlaren och cylindertanken.
Klicka här för att svara