2 744 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Sirius S2 D-X. Hjälp!
Hej!
Jag söker med ljus och lykta efter någon som kan hjälpa mig. Har haft tre värmepumpskunniga (men inte tillräckligt) snubbar hemma nu men ingen har kunnat lösa mitt problem.
Jag har nyss köpt hus och i huset finns en gammal men fungerande jordvärmepump av märket Sirius modell S2 D-X.
När jag säger att den fungerar menar jag att den värmer upp huset som den ska MEN den värmer inte upp varmvattnet tillräckligt. Lång historia kort så har vi kollat över precis alla inställningar och bytt termostat i elpatronen (senaste snubbe sa att detta var problemet) men temp i kranen blir ändå inte mer än typ 45, vilket är de börvärde som ställts in.
Vi har köpt huset av min faster så vi vet att den har fungerat. Vi känner också en som har precis likadan värmepump så vi har ”härmat” inställningarna på denna men får ändå inte resultat. Hon har också börvärde 45 men får närmare 65 ur kranarna.
Vad missar vi?
Jag söker med ljus och lykta efter någon som kan hjälpa mig. Har haft tre värmepumpskunniga (men inte tillräckligt) snubbar hemma nu men ingen har kunnat lösa mitt problem.
Jag har nyss köpt hus och i huset finns en gammal men fungerande jordvärmepump av märket Sirius modell S2 D-X.
När jag säger att den fungerar menar jag att den värmer upp huset som den ska MEN den värmer inte upp varmvattnet tillräckligt. Lång historia kort så har vi kollat över precis alla inställningar och bytt termostat i elpatronen (senaste snubbe sa att detta var problemet) men temp i kranen blir ändå inte mer än typ 45, vilket är de börvärde som ställts in.
Vi har köpt huset av min faster så vi vet att den har fungerat. Vi känner också en som har precis likadan värmepump så vi har ”härmat” inställningarna på denna men får ändå inte resultat. Hon har också börvärde 45 men får närmare 65 ur kranarna.
Vad missar vi?
Ja vi har testat att öka börvärdet och det funkar, vattnet blir några grader varmare. Men i manualen står de tydligt att börvärdet ej får överstiga 49.Immobil skrev:
På värmepumpen finns det 3 termometrar. En nere, en i mitten (visas på displayen där man även ställer in börvärde) och en längst upp. På den fungerande värmepumpen hos vår bekanta står nedersta temp på 40, mellan på börvärdet (45) och den översta på närmre 70. Den översta ska alltså kunna stå på 70 trots att börvärdet står på 45.
Jag har fått förklarat för mig att börvärdet (som får vara Max 49) är de värmepannan ska stå för. De sista ca 20 graderna för varmvatten ut till kran ska elpatronen stå för. Elpatronen fungerar. Men de är precis som att det ”fattas” en inställning för varmvatten.
Klicka här för att svara