Efter att ha haft en Nibe fighter 310p från 1998 (med troligen trasig kompressor, dvs hörde inga kompressorljud samt hade något höga elräkningar, ca 2800kwh förra månaden, 135 kvm Enplanshus från 1998) så installerades igår en IVT vent 402. Har några frågor och funderingar:

- Hittills har jag inte märkt nån skillnad på elförbrukning för dagen jämfört med igår då pumpen installerades (tittar via Vattenfalls e-tjänst). Ska det inte visa sig så snabbt?

- installatör gjorde tillhörande kanalrensning som jag inte vet om det var helt korrekt eller om jag är petig. De rensade med borste vid alla insug, men vid den sista gjorde de bara med dammsugare och inte borsten. Detta efter att jag uppmärksammat på att denna finns som de hade missat. En genväg att de bara gjorde med dammsugare? Eller ok?

- direkt efter installation och när installatören höll på att ge handhavande information så drog han ut filtret, och denna visade sig direkt ha samlat mycket damm. Är det en indikation på att ovan kanalrensning var bristfällig? Idag drog jag ut den igen för att kolla och den hade även idag synliga stora dammmängder.

- jag är jätte nöjd med ljudnivån, men går verkligen kompressorn? Jag hör inget speciellt från den, låter nästan precis som min gamla nibe fighter 310p som jag förmodar hade en trasig kompressor.

- hur kan jag se när elpatronen går? Kanske en fråga främst för de som har denna modell eller kan IVTs gränssnitt.

- se bild. Den ena kanalen kopplades med isolering och den andra inte. Halvjobb?

Tack för all input.

• IVT-ventilationsenhet med anslutna flexibla kanaler, en isolerad och en oisolerad, monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är bara avluftskanalen som behövar vara isolerad i uppvärmt utrymme. En del borde kompressorn höras. Specarna brukar ange runt 45 dB(A) så det är ett tydligt brummande men ett lite lägre och mer behagligt ljud än en gammal sliten kompressor i slutet av dess livslängd.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Dagens problem är att nu har min säkringen gått 2 gånger, varför vet jag inte. Misstänker att det är värmepumprelaterat.

Kan det vara problem med kompressorn? Och att elpatron går in för ofta? Fortfarande har jag inte hittat hur jag kan få information om att kompressorn är i drift respektive elpatron som jag kunde på niben

Menar du säkring på värmepumpen, i el-centralen eller i mätarskåpet? Bara en säkring? Behövs 3×16 A för att den ska kunna koppla på hela el-patronen. Styrsystemet kan, liksom på Niben, indikera att kompressorn ska gå men har inte en aningen om den går, eller ej, i verkligheten. Sitter ett litet termiskt motorskydd på toppen av kompressorn.

J Josth skrev:
Menar du säkring på värmepumpen, i el-centralen eller i mätarskåpet? Bara en säkring? Behövs 3×16 A för att den ska kunna koppla på hela el-patronen. Styrsystemet kan, liksom på Niben, indikera att kompressorn ska gå men har inte en aningen om den går, eller ej, i verkligheten. Sitter ett litet termiskt motorskydd på toppen av kompressorn.
I elcentralen. Har 20A uppsäkring I övrigt.

Sätt att säkerställa kompressorn i drift? Samt elpatron?

Kan man läsa av avluftstemperaturen någonstans så vet man att kompressorn går om temperaturen är ca 0 - 10 °C. Blir det kallare än ca +5 °C ute behövs även el-patronen för att klara hålla värmen i huset.

J Josth skrev:
Kan man läsa av avluftstemperaturen någonstans så vet man att kompressorn går om temperaturen är ca 0 - 10 °C. Blir det kallare än ca +5 °C ute behövs även el-patronen för att klara hålla värmen i huset.
Vet ej om detta framgår av menyerna i denna maskin, hittade inget om det i användarmanualen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.