5 890 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Återstarta bergvärme efter 18 år
Sida 1 av 3
Har 2 borrhål à 100 m från 1984. Huset byggt 1965.
Återkommande stopp i systemet pga tryckfel ( minns ej var), slutligen skiftat till fjärrvärme 2003 då kommunen installerade detta.
Stigande och nu stötande uppvärmningskostnader, december månad 2020 6500
!!) för 2 personers behov av värme (22 grader) och varmvatten. Uppvärmd husyta c:a 200 m².
Konsulterade företag tillråder allt från provtryckning på löpande räkning (”omöjligt ange sannolik kostnad!”?) till att borra nya hål i berget och således starta från scratch...
Vi bor i Partille kommun, strax öster
Hur bör vi tänka för att komma vidare på klokast möjliga sätt?
Vilket fabrikat levererar mest ”pang för pengarna”?
Tack på förhand för era tankar, råd och tips!
Återkommande stopp i systemet pga tryckfel ( minns ej var), slutligen skiftat till fjärrvärme 2003 då kommunen installerade detta.
Stigande och nu stötande uppvärmningskostnader, december månad 2020 6500
Konsulterade företag tillråder allt från provtryckning på löpande räkning (”omöjligt ange sannolik kostnad!”?) till att borra nya hål i berget och således starta från scratch...
Vi bor i Partille kommun, strax öster
Hur bör vi tänka för att komma vidare på klokast möjliga sätt?
Vilket fabrikat levererar mest ”pang för pengarna”?
Tack på förhand för era tankar, råd och tips!
Så vitt jag förstått (som komplett novis) så behöver man provtrycka både både slangsystemet på utsidan och i berget (borrhålen) såväl som på insidan för att säkerställa att inga läckage föreligger.
Och givet att systemet befinnes intakt kan man därefter installera ny värmepump.
Låter detta som ett logiskt och rimligt resonemang?
Och hur kommer jag vidare härifrån?
Och givet att systemet befinnes intakt kan man därefter installera ny värmepump.
Låter detta som ett logiskt och rimligt resonemang?
Och hur kommer jag vidare härifrån?
Om PEM-slangen är kvar i hålet så är det väl bara att blåsa ur den med vatten och kolla om den håller trycket, borde inte ta lång tid. Verkar onödigt att borra nytt. tryckfel låter mer som det var problem med värmepumpen snarare än slangen
Verkar som du har kB -slangar inne och sprit i dom, täpp till i ena ändan och sätt några kopplingar och en manometer i den andra, kanske ett exspansionskärl på ca 12 liter med ( kan användas senare ) fyll på med brain ( sprit+vatten ) till ca 2 bar och vänta en vecka, sjunker det fyll på igen. Det är provtrycknig, är det läck kommer trycket att gå mot noll, går det att separera hålen med ventiler, så går det att provtrycka varje slinga för sig. Inge som kostar en massa pengar, du kan göra det själv.S Sista spiken skrev:
Var i landet är du
Vi köpte huset 1988. Den då befintliga kombipannan (el / olja /ved) behövde endast undantagsvis gå in och stötta med energitillskott, oaktat flera kyliga vintrar. Det som fick oss att kasta in handduken var ständiga funktionsavbrott på grund av tryckfall, med ty åtföljande behov av akuta kostbara utryckningar av personer med kunskap inom bergvärme. Slutligen kommit till en punkt där vi saknade allt förtroende för värmesystemet och samtidigt erbjöd kommunen uppkoppling till fjärrvärmenätet utan startkostnader!, endast betala för nyttjad energi. Syntes oemotståndligt då!H Hallerudsbo skrev:
Låter mycket intressant! Men kan en okunnig klåpare (d.v.s. jag) lösa detta på egen hand?J jonaserik skrev:Verkar som du har kB -slangar inne och sprit i dom, täpp till i ena ändan och sätt några kopplingar och en manometer i den andra, kanske ett exspansionskärl på ca 12 liter med ( kan användas senare ) fyll på med brain ( sprit+vatten ) till ca 2 bar och vänta en vecka, sjunker det fyll på igen. Det är provtrycknig, är det läck kommer trycket att gå mot noll, går det att separera hålen med ventiler, så går det att provtrycka varje slinga för sig. Inge som kostar en massa pengar, du kan göra det själv.
Var i landet är du
Bor i Sävedalen, Partille kommun, strax öster om Göteborg.
Det låter oerhört mycket, även för 200 m2 men frågan är hur många kwh du förbrukade under december. Det kan ju ha betydelse för vad det är värt att satsa på att starta värmepumpen, men även för att jämföra vad fjärrvärme kostar i olika delar av landet..S Sista spiken skrev:
Tryckfall? Har du någon mer exakt felkod och vad åtgärdades vid dessa tillfällen? Provtrycktes inte systemet då? Har du expansionskärl på kb-sidan ?S Sista spiken skrev:Vi köpte huset 1988. Den då befintliga kombipannan (el / olja /ved) behövde endast undantagsvis gå in och stötta med energitillskott, oaktat flera kyliga vintrar. Det som fick oss att kasta in handduken var ständiga funktionsavbrott på grund av tryckfall, med ty åtföljande behov av akuta kostbara utryckningar av personer med kunskap inom bergvärme. Slutligen kommit till en punkt där vi saknade allt förtroende för värmesystemet och samtidigt erbjöd kommunen uppkoppling till fjärrvärmenätet utan startkostnader!, endast betala för nyttjad energi. Syntes oemotståndligt då!
Har tyvärr milt sagt fragmentariska minnen från detta då det hände 2002-03.M Marcus-AA skrev:
Varje gång systemet stängde ner på grund av tryckfall gjordes någon form av återställning samt påfyllning av ”kylvätska”.
Provtryckning utfördes men jag minns inte utfallet därav.
Var expansionskärl befinner sig vet jag tyvärr inte.
Tryckkärl om det finns ska sitta på slangar/rör för HB börja följa slangar/rör vid vägg in och någonstans ska det sitta ett plastkärl eller plåtkärl kopplat på röret. Det med att det fylldes KB säger att det läcker någonstans, klassiker är vid kopplingar i VP som kan frysa, men då skulle det lukta sprit i huset, ett ställe till är vid borrhålet, säkert 2 st 90 graders vinklar och där kan det läcka. Eftersom det inte är tryck nu så luktar det inte där.
H Hallerudsbo skrev:
200 m torde ge tillräcklig effekt i Sävedalen. Här i mitten av Jämtland ligger borrhålen på dessa djup. Egendomligt dock att man borrar 2x100.H Hallerudsbo skrev:
Jag har 150+170 m men då har jag både stort och dåligt hus.