Hej!

Jag har problem med is som bildas på framsidan på ytterdelen, se bild. På bilden har jag tagit bort en del redan.

Det är snö som hamnar på pumpen och sen töar. Finns det någon lösning på det problemet?

Mvh
Andreas
 
  • Luftvärmepump med isbildning och snörester på utsidan under vintern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ett vinklat skärmtak är nog den enklaste lösningen
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jo men det känns lite dåligt av Nibe. Att jag ska köpa in en av de dyraste pumparna och att sen behöva bygga ett stort tak så den inte får snö på sig.

Att det kommer snö i Sverige borde de tagit med i beräkningen när de designade utedelen kan jag tycka. Hade inte detta problem med min gamla Sanyo då vattnet åkte ner på sidorna.

Tänkte om det fanns någon liten annan lösning från Nibe som löste problemet men så kanske inte finns.
 
Om du köper en ny bil, kommer det inte snö på den också? Is fastnar på torkarblad framruta m.m.är det biltillverkarens sak att lösa?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
De skriver själva i deras egna material att
"Om risk för snöras från taket föreligger ska ett skyddande tak eller liknande monteras över värmepump, rör och kablage."


Illustration av korrekt uppsättning för värmepump under tak för att förhindra skador från snöras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DonPablo R134a skrev:
Om du köper en ny bil, kommer det inte snö på den också? Is fastnar på torkarblad framruta m.m.är det biltillverkarens sak att lösa?
Det var ju ett synnerligen korkat svar. två helt olika konstruktioner.
 
S Svante H skrev:
De skriver själva i deras egna material att
"Om risk för snöras från taket föreligger ska ett skyddande tak eller liknande monteras över värmepump, rör och kablage."


[bild]
Sen står delvis skyddad men snö kommer inte rakt uppifrån utan yr omkring och landar på själva pumpen. När solen sen strålar så rinner vattnet ner på framsidan och är då pumpen igång och blåser kalluft så blidas isen.

ett tak som lutar lite bakåt eller är platt med avrinning åt sidorna hade ju funkar finfint, eller en liten skärm i framkant som gör att vattnet droppar framför och inte rinner på hade varit att föredra. men då verkar det inte finnas någon lösning.
 
En liten gummilist eller liknande kan du ju sätta på så vattnet leds mot sidorna.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Gå in i meny 4.9.7 och markera avisning, då smälter den bort all is på fläkt och galler med en special avfrostningv vid nästa avfrostning.
 
Jag har exakt samna problem och det uppstår vid blött väder och temperatur runt nollan eller lägre. Ganska värdelöst, letar efter någon lösning.
 
  • Luftvärmepump med isbildning på galler vid kyligt och blött väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara så att utedelen lutar svagt framåt av någon anledning och det räcker med att bara justera lutningen så den är svagt svagt bakåt så avfrostningen sen tar hand om det.
 
C Comfort Thomas skrev:
Kan det vara så att utedelen lutar svagt framåt av någon anledning och det räcker med att bara justera lutningen så den är svagt svagt bakåt så avfrostningen sen tar hand om det.
tyvärr, taket är högst i mitten o sen sluttar ut mot alla sidor. som en kupol om man överdriver Så ska jag inte ha något framåtlut så måste jag luta jättemycket
 

Bästa svaret

T Tagge skrev:
Gå in i meny 4.9.7 och markera avisning, då smälter den bort all is på fläkt och galler med en special avfrostningv vid nästa avfrostning.
Super tack! såg att det gick att välja kontinuerlig avfrostning också. ska genast testa!
 
  • Gilla
Tagge
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
En liten gummilist eller liknande kan du ju sätta på så vattnet leds mot sidorna.
ja det går säkert, har tänkt på det som nödlösning

också funderat på om jag kan låta någon 3d printa en liten skärm på drygt 1-2 cm som fästes i överkant och låter vattnet rinna ner lite utanför.
 
Y yoxler skrev:
tyvärr, taket är högst i mitten o sen sluttar ut mot alla sidor. som en kupol om man överdriver Så ska jag inte ha något framåtlut så måste jag luta jättemycket
Ok, lät kanske inte riktigt genomtänkt :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.