4 575 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Problem med luft och vatten värmepump
Hej tack för svaret. Visst är det drygt Vilken är skjutventilen? Och vart sitter denna?J ingo42 skrev:Hej Sonny! Jag har precis samma problem som du efter byte av termostater. För c:a 3-4 månader sedan bytte jag termostater på mina radiatorer och tappade ut vattnet. Efter påfyllning upptäckte jag att den kom vatten från exp.kärlets skvallerrör från vinden. Det kommer 5-6 liter per dygn
Skjutventilen för påfyllning av radiatorsystemet tätar inte ochj. ag kan inte byta denna nu när det är 10-15 minus. Det får bli till våren när man kan stänga av pannan och tömma radiatorerna o byta skjutventilen. Allt fungerar som vanligt men vattnet fortsätter att rinnna.
Lite svårt att förklara. Jag har en gammal CTC. Total panna och det är nog lite andra rördragningar i jämförelse med din. Kanske någon här på forumet kan hjälpa till som har en CTC Total. Den ärcä från 1983 och används endast med elpatron. Har fundeingar att byta till luft/vatten till våren.
Samma fel?S Sonny82 skrev:Hejsan fått problem med min Luft och vatten värmepump.
Lite nyfiken på vad det kan vara för problem och om det är lika bra köpa ny eller det kan vara värt reparera den så man slipper lägga massa extra pengar på en ny när det redan är mycket utgifter att renovera huset i sig.
Nu till problemet.
Jag måste ha en spann och tömma dagligen som står under röret som kommer från det öppna expationskärlet som sin tur kommer från en gammal vedpanna som man kopplat på luft och vatten värmepumpens innerdel.
Vad kan problemet vara?
Märket är Euronom exotank vps 500 BXU S10
Och utdel exoair 7.5
jag vill plocka bort gamla pannan och det gamla expationskärlet som sitter på vinden övanför pannrummet som är i byggnaden bredvid. Vill ha ner ett kärl i pannrummet istället så det är lättare ha koll på och som är slutet och ej är i minusgrader.
Men kan ju ej sätta ett slutet kärl när det hela tiden verkar fyllas på med vatten av sig själva då lär det spruta dagligen i pannrummet. Och det går massa onödigt vatten liksom.
Köpte huset för lite mer än 1 år sen och ja mycket bekymmer har det redan varit sista man behöver är ju en panna som strular i 10-15 minusgrader ute tacksam för svar och tips
https://www.byggahus.se/forum/threads/frusen-oeppen-expansion.406556/
På bilden ovan sitter en svart ventil som sitter snett upp stäng denna så tror jag att läckage upphör. Det sitter en kulventil den är till att fylla på radiator vatten det är inte troligt att den läcker.S Sonny82 skrev:
Återkom gärna hur det går
S Sonny82 skrev:
jag lekte lite med den påfyllnings ventilen och det verkade funka. Kanske satt sig lita skit där eller nått. Får se i morron om det håller i sig och ej ändra sig i trycket men än så länge verkade det fungera. Men tiden får avgöra. Du menade den som pekar neråt? Den där det står avstängning?1 1Kjell-Erik ingemar skrev:
Stäng denna ventil det är den som stänger av vattnet till varmvattenet. Även om det är en slinga så kan den läckaS Sonny82 skrev:
du menar den det står avstängning på? Svart rund som pekar neråt bredvid påfyllningen ventilen? Ska jag stänga den? Stänga den när man vrider den in eller ut?1 1Kjell-Erik ingemar skrev:
Du ska vrida på den svarta ratten. Om allt är rätt inkopplad så är det kallvatten intagS Sonny82 skrev:
S Sonny82 skrev:
där finns typ 3vred på samma rör. Den ena är påfyllning. Sen finns det en som går ner på samma ställe som påfyllningen som heter avstängning sen finns en lite längre bort som går ner i pannan med som där står plus åt ett håll och minus åt ett. Och alla dom är kopplade på samma. I kommande vattenrör. Så frågan är vilket av dom två det är då? Den som heter avstängning eller den plus minus? Och är det den som heter avstängning ska den vridas så den vrida utåt eller så den vrids inåt för stängas av?1 1Kjell-Erik ingemar skrev:
Hej har vridit av den som det står avstängning som pekade neråt den går till varmvattnet i varmvattenberedaren i pannan. Verkar som trycket ej höjs i radiator kretsen nu. Och inget vatten kommer ur kranarna på varmvattnet. Är det då att det läcker från vvb till radiator kretsen? Hur åtgärdar man detta? Går det ens laga eller är det ny panna som gäller?S Sonny82 skrev:där finns typ 3vred på samma rör. Den ena är påfyllning. Sen finns det en som går ner på samma ställe som påfyllningen som heter avstängning sen finns en lite längre bort som går ner i pannan med som där står plus åt ett håll och minus åt ett. Och alla dom är kopplade på samma. I kommande vattenrör. Så frågan är vilket av dom två det är då? Den som heter avstängning eller den plus minus? Och är det den som heter avstängning ska den vridas så den vrida utåt eller så den vrids inåt för stängas av?
Jag tror att det är svårt att laga varmvattenberedaren du får skaffa en elektronisk varmvattenberedare. Annars du byta panna eller värmepump med varmvattenberedare.S Sonny82 skrev:Hej har vridit av den som det står avstängning som pekade neråt den går till varmvattnet i varmvattenberedaren i pannan. Verkar som trycket ej höjs i radiator kretsen nu. Och inget vatten kommer ur kranarna på varmvattnet. Är det då att det läcker från vvb till radiator kretsen? Hur åtgärdar man detta? Går det ens laga eller är det ny panna som gäller?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden