4 060 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Byte av bergvärmepump - Hjälp!
Är du intresserad av att styra/övervaka pumpen via app? Kolla i så fall vad de har för möjligheter för det och speciellt om du behöver betala för extra abonnemang.
Snart kanske du skall ha elbil. Då kan det vara bra med effektvakt till pumpen för att inte blåsa huvudsäkring när du laddar. Följer det med på någon av dom och har leverantören med att installera den.
Snart kanske du skall ha elbil. Då kan det vara bra med effektvakt till pumpen för att inte blåsa huvudsäkring när du laddar. Följer det med på någon av dom och har leverantören med att installera den.
Appstyrningen tycks likvärdig också. Elbil är inte aktuellt på många år. Kanske är pumparna likvärdiga och magkänslan får avgöra helt enkelt. Tänkte om någon hade koll på just de modellerna och eventuellt erfarenhet. Jag litar på att båda firmorna gett anbud på pumpar som funkar på befintligt hål och till vårt hus med alla förutsättningarna som jag angett.M magnil skrev:Är du intresserad av att styra/övervaka pumpen via app? Kolla i så fall vad de har för möjligheter för det och speciellt om du behöver betala för extra abonnemang.
Hade vi installerat vår pump idag hade jag nog önskat att få ett borrdjup på 150 m istället för de 100 m som borrades för 20 år sedan, dimensionering gjordes utifrån att det skulle behövas tillskottsel vid ca -10 grader vilket stämmer bra med verkligheten. Sedan är jag inte säker på att merkostnaden för extra borrmeter hade kompenserat ekonomiskt för ev. mindre förbrukning av kWh.
Däremot är jag tveksam till att idag göra den extra borrningen vid kommande byte av pump då det i princip blir en helt ny borrning med alla fasta kostnader. Kommer med största säkerhet att begära offerter som utgår från att befintligt borrhål ska användas och med data att det idag är -3 in/0 ut som sluttemp på senvintern.
Redigerat: kollade nu på morgonen förbrukning tillskottsel de sista 10 åren, 540 timmar och inkluderar leginonellakörningar, dvs 54tim/år och blir 325 kWh.
Däremot är jag tveksam till att idag göra den extra borrningen vid kommande byte av pump då det i princip blir en helt ny borrning med alla fasta kostnader. Kommer med största säkerhet att begära offerter som utgår från att befintligt borrhål ska användas och med data att det idag är -3 in/0 ut som sluttemp på senvintern.
Redigerat: kollade nu på morgonen förbrukning tillskottsel de sista 10 åren, 540 timmar och inkluderar leginonellakörningar, dvs 54tim/år och blir 325 kWh.
Redigerat:
Ja jag är inte sugen på tilläggsborrning pga det du skriver samt att trädgården precis är återställd efter dränering för ett par år sedan. Vill inte gräva upp det igen om det inte verkligen behövs..A AndersS skrev:Hade vi installerat vår pump idag hade jag nog önskat att få ett borrdjup på 150 m istället för de 100 m som borrades för 20 år sedan, dimensionering gjordes utifrån att det skulle behövas tillskottsel vid ca -10 grader vilket stämmer bra med verkligheten. Sedan är jag inte säker på att merkostnaden för extra borrmeter hade kompenserat ekonomiskt för ev. mindre förbrukning av kWh.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nibe F370 - Kompressorbyte skall jag byta förångare också?
Värmepumpar -
Mäta elförbrukning äldre NIBE-bergvärmepump samt ugn, utan elektriker?
Villalarm & Hemautomation -
Rimlig offert för Byte av befintlig bergvärmepump
Värmepumpar -
Byter garagetak från 70-talet (trapetsplåt, tegel)
Socialt & Projekt -
HQ AM 450X - Klippmotor byter inte rotationsriktning
Trädgårdsmaskiner