2 698 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Hur vet jag om el-patronen körts mycket?
Hej! Nyinflyttad i hus och fick först nu för mig att försöka kontrollera om elpatronen behövt nyttjas något i vår bergvärmepump under de kallaste nätterna senaste veckorna (ner mot -15 på nätterna i Göteborgstrakten).
Just nu vid -1 står det att eltillsats är frånkopplad. Sen står det "tidfaktor: 115.2" nedanför vilket jag inte har en aning om hur jag ska tolka, varken tillsammans med manual eller på egen kraft.
Vet någon annan hur det ska tolkas?
Just nu vid -1 står det att eltillsats är frånkopplad. Sen står det "tidfaktor: 115.2" nedanför vilket jag inte har en aning om hur jag ska tolka, varken tillsammans med manual eller på egen kraft.
Vet någon annan hur det ska tolkas?
Så man kan säga att tillsatsen körts exempelvis på 7kW i 115,2 timmar hos oss? På vilken tidsskala? Sedan installation av pumpen för några år sedan?G OMathson skrev:
I så fall blir det ju svårt att veta hur mycket av det som varit nu på sistone och vad som varit historiskt, och om det är en "bra" siffra eller inte.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jo, det är troligen som ny. Du får väl notera och kolla eftersom, tillsats går mestadels på vid låga gradminutet, tex -400 och lägre men går också att spärra ut vid varmare än tex -5C ute, och diff är/bör vb ut.L Thyrfalk skrev:
OK, tack. Ja den har ju ~9 år på nacken så 115kWh på den perioden låter ju inte speciellt dyrt. Jag får hålla koll på om värdet ändras med tiden.G OMathson skrev:
Nu kan jag ha fel här men tror även att tillsatsen körs en stund vid periodisk höjning för varmvattnet. En periodisk höjning är en schemalagd tillfällig höjning av varmvattentemperaturen för att förhindra legionella.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nej du har inte fel. Den funktionen finns också, går att ställa på hur ofta man vill höja till max. Tror 1245 gör det efter att kompressorn kört, tillsatsen fortsätter. Jag har den funktionen på en gång/månad.M McNulty skrev:
Klicka här för att svara