3 484 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Borrdjup och val av BVP eller kompressorbyte?
Nu har du kanske viktigare saker att prioritera men jag hade försökt jaga rätt på hålet och sett till så att det kommer in i databasen, mest av principskäl.
Inte expert på området men lite detektivtips:
Inte expert på området men lite detektivtips:
- Finns något gammalt serviceavtal på värmepumpen? Säkert samma företag som installerade den.
- Kolla med nibe återförsäljare som varit verksamma i området kring årtalet. Vilket borr företag anlitar dem? Då och säkerligen nu?
- Har någon av dem anställningsnumret som står på lappen.
- När har andra hål i omgivningen har borrats? Använd sgus karta. Säkert samma borr företag om det är runt samma årtal.
- Grannar kanske vet om vem som borrat?
- Tidigare ägare? Frågan är fri, svaret blir därefter.
Du har helt rätt i det du skriver och jag ska börja med BVP-teknikern som kommer på tisdag för han har hållit på med NIBE runt Sundsvall i över 20 år och BVP totalt i över 30 år så han har säkert massa matnyttigt att komma med.
Här i trakten verkar dom vara sjukt dåliga på att märka ut energibrunnar för det finns ingen runt mig som jag ser.
Här i trakten verkar dom vara sjukt dåliga på att märka ut energibrunnar för det finns ingen runt mig som jag ser.
M mxjolle skrev:Nu har du kanske viktigare saker att prioritera men jag hade försökt jaga rätt på hålet och sett till så att det kommer in i databasen, mest av principskäl.
Inte expert på området men lite detektivtips:
- Finns något gammalt serviceavtal på värmepumpen? Säkert samma företag som installerade den.
- Kolla med nibe återförsäljare som varit verksamma i området kring årtalet. Vilket borr företag anlitar dem? Då och säkerligen nu?
- Har någon av dem anställningsnumret som står på lappen.
- När har andra hål i omgivningen har borrats? Använd sgus karta. Säkert samma borr företag om det är runt samma årtal.
- Grannar kanske vet om vem som borrat?
- Tidigare ägare? Frågan är fri, svaret blir därefter.
Tack för ditt svar men många säger att det inte föreligger några problem oftast att borra djupare i befintligt hål. Men vad kostar det på ett ca i kr/m?
Jag har faktiskt inte ens tänkt i dom banorna att jag kan installera en ny pump på gamla kollektorslangen.
Och det är väl precis som du räknat som jag måste räkna fram och jämföra med olika kostnader!
Jag har faktiskt inte ens tänkt i dom banorna att jag kan installera en ny pump på gamla kollektorslangen.
Och det är väl precis som du räknat som jag måste räkna fram och jämföra med olika kostnader!
A AndersS skrev:Installera en ny pump och avvakta med att borra, dina in/ut-värden visar på att det bör fungera.
Lite tillskott av elpatron är inga problem.
Räkna på vad en extra borrning skull kosta och uppskatta hur många kWh du kan köpa för det, ta dagens elpris t.ex. 2kr/kWh och sedan kan glömma stigande elpris, dvs kvitta mot investeringens räntekostnad eller avkastning på sparat kapital.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag ser mej absolut inte som expert på bergvärme men redan 2003 tröttnade jag på luddiga offerter och gjorde hela min bv installation själv förrutom hålet nibe f1215-7. Konstruerade en egen acctank och lite annat tex golvvärme i källaren. Tuffade på bra och i våras tog vi semester pengarna och uppgraderade till 1245-8 helt själv, inge fel på 1215 förutom åldern, tyvärr har jag ett rätt kass hål, har de senaste åren visat -1 in, -3 eller -4 ut senvintern vid någon timmes drift. Har tillkommit hål från grannarna runt om på senare tid som kanske kyler. Jag har rätt låga temp på varma sidan och då ökar ju verkningsgraden - suger mer från hålet. Nu med nya 1245 blir det tom -2,2 in men funkar bra ändå. Jag tog i när det borrades, 140m direkt i berg, flesta offerter va med grundare hål men det va ju vanligare för ca 20 år sedan. Om du ska ha -6 eller -8 vågar jag inte svara på. Man vill inte ha "för många" starter och vettiga gångtider vår å höst. Priset skilljer bara ca 3200 på varmepumpshopen. +1 in, -1 ut är lite låg diff, cirkpumpen drar onödigt mycket men att då ha +1 är ju bra i januari om kompressorn gått nån timme eller så. Golvärme, låg vattenvolym, inte fel med volymtank. Tror det finns 100l färdiga att bara koppla in och då kanske man vågar sig på en -8. Köp en mappgas brännare, lite kopplingar osv, sen e de bara att börja jobbaNobbe_1 skrev:
Så här såg det ut totalt 2021-01-27. Men jag som inte är så insatt förstod inte följdfrågan om hur länge pumpen gått då, när på säsong? Var inte 2021-01-27 ett svar eller var det något annat datum/värde du ville ha
Hur vet man om man har ett bra hål där hemma (Som Kalle sa till Pelle på jobbet)? Du får ursäkta men det är ändå fredag.
Radiatorsystemet vet jag inte heller vad som är stort men jag har bara 102 kvm där det är golvvärme över hela huset. Men sedan som jag skrivit i inlägget från början så är det nog rätt dåligt isolerat samt att huset står på plint. Jag tror jag vill hålla mig till NIBE,
Tack för att du tar dig tid att svara på alla mina konstiga frågot
[bild]
MAP-gasbrännare finns men jag tror jag överlåter eventuell lödning till någon som är utbildad. Även om jag är ganska händig med rör så har jag mest använt klämringskoppling och presskopplingar.
G OMathson skrev:Jag ser mej absolut inte som expert på bergvärme men redan 2003 tröttnade jag på luddiga offerter och gjorde hela min bv installation själv förrutom hålet nibe f1215-7. Konstruerade en egen acctank och lite annat tex golvvärme i källaren. Tuffade på bra och i våras tog vi semester pengarna och uppgraderade till 1245-8 helt själv, inge fel på 1215 förutom åldern, tyvärr har jag ett rätt kass hål, har de senaste åren visat -1 in, -3 eller -4 ut senvintern vid någon timmes drift. Har tillkommit hål från grannarna runt om på senare tid som kanske kyler. Jag har rätt låga temp på varma sidan och då ökar ju verkningsgraden - suger mer från hålet. Nu med nya 1245 blir det tom -2,2 in men funkar bra ändå. Jag tog i när det borrades, 140m direkt i berg, flesta offerter va med grundare hål men det va ju vanligare för ca 20 år sedan. Om du ska ha -6 eller -8 vågar jag inte svara på. Man vill inte ha "för många" starter och vettiga gångtider vår å höst. Priset skilljer bara ca 3200 på varmepumpshopen. +1 in, -1 ut är lite låg diff, cirkpumpen drar onödigt mycket men att då ha +1 är ju bra i januari om kompressorn gått nån timme eller så. Golvärme, låg vattenvolym, inte fel med volymtank. Tror det finns 100l färdiga att bara koppla in och då kanske man vågar sig på en -8. Köp en mappgas brännare, lite kopplingar osv, sen e de bara att börja jobba
Tror du krånglar till det lite med fokus på ditt borrhål. Jag hade lagt tiden på att ta in förslag på ny pump.Nobbe_1 skrev:
Tack för ditt svar men många säger att det inte föreligger några problem oftast att borra djupare i befintligt hål. Men vad kostar det på ett ca i kr/m?
Jag har faktiskt inte ens tänkt i dom banorna att jag kan installera en ny pump på gamla kollektorslangen.
Och det är väl precis som du räknat som jag måste räkna fram och jämföra med olika kostnader!
Ja men vet man inte bättre så är det lätt att krångla till det... Men som jag förstår av flera som skriver detta alternativ som är bäst om det inte går att laga min gamla vill säga. Men sedan kan man ju också diskutera om det kan vara ett alternativ att byta kompressor men har sett att det kostar ca mellan 20-45 tkr och då är det absolut inte värt det.
A AndersS skrev:
Det är många frågor på en gång. Invänta teknikern och ta det därifrån. Blir det akut så får ni ringa till dem och ligga på.
Hade samma känsla förra veckan och hade väl mer eller mindre samma frågor men efter teknikerns besök var allt i sin ordning med vp pumpen iaf förutom att kompressor givaren hade lossnat.
Visade sig vara något fel med elen istället...
Hade samma känsla förra veckan och hade väl mer eller mindre samma frågor men efter teknikerns besök var allt i sin ordning med vp pumpen iaf förutom att kompressor givaren hade lossnat.
Visade sig vara något fel med elen istället...
Kör på ep nu under helgen så nu ska jag hem och känna mig riktigt lyxig i helgen!
M mxjolle skrev:Det är många frågor på en gång. Invänta teknikern och ta det därifrån. Blir det akut så får ni ringa till dem och ligga på.
Hade samma känsla förra veckan och hade väl mer eller mindre samma frågor men efter teknikerns besök var allt i sin ordning med vp pumpen iaf förutom att kompressor givaren hade lossnat.
Visade sig vara något fel med elen istället...
Klicka här för att svara