Byggahus.se

Avisning Luft-Vatten

1. F
    Medlem · 20 inlägg

F.B.

Medlem
    Ytterdelen hade stora issjok. Inte hela men en "gavel", gaveln på andra sidan är täckt och har inga synliga lameller.. Jag använde en varmluftspistol men nu hör jag att det inte är bra. Vad kan hända? Såvitt jag kan se har den inte tagit någon skada utan fortsätter att fungera som vanligt.

2. J
    Medlem · 5 997 inlägg
    Stäng av VP .Vattenkannan med varmvatten som hälls över kondensorn lite sakta uppifrån så gått det går, så får du bort isen. Återkommer det så får du ta ut en kylgubbe som mäter upp alla värden på den. kan vara mediabrist eller att den inte frostar av ordentligt som den ska. i övrigt tar inget skada med varmvatten på den.

3. F
    Medlem · 20 inlägg

F.B.

Medlem
    Jag var mest orolig för att jag haft sönder något med varmluftpistolen men jag förstår inte vad det skulle vara. Oron kom av att jag i efterhand snubblade över en sida där man sa att det fick man inte göra. Det var som sagt bara på gaveln men tog en och en halv timme att få bort, resten av baksidan hade normal frost. Skall använda vatten nästa gång.

4. electroluxaren
    Medlem · - · 8 738 inlägg
    under vissa extrema väderförhållanden kan det bli isbildning som inte värmepumpen själv klarar av.
    då använder man med fördel varmvatten och gärna med trädgårdslang så går det blixtersnabbt att få bort.
    återkommer isbildningen kan det vara fel på värmepumpen annars får man tillskriva det som en tillfällighet

placering och modell kan påverka

5. F
    Medlem · 20 inlägg

F.B.

Medlem
    Jag förstår det, jag tror isbildningen kommer sig av snöstormarna vi haft men min egentliga fråga var varför man inte bör använda varmluftpistolen. Jag ser inte vad som skulle kunna ta skada. Jag eldade på isen och det tog mig en timme innan jag fått bort det ur lamellerna men den totala ismängden var inte så stor. Gaveln är väl 1.00 x 0.30 m kanske och istäcket var 3 cm. aldrig att det gått att få bort med varmvatten.

6. electroluxaren
    Medlem · - · 8 738 inlägg
    Jag garanterar dig att du fått bort detta på mindre än minuter med varmvatten inklusive hoprullning av slang

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.